چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی گفتند: راه اندازی بانکی بر اساس موازین دینی و آموزه های اسلامی دغدغه امام خمینی (ره) بود که متاسفانه تاکنون محقق نشده است.

 به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، معظم له امروز  در دیدار رییس و معاونین موسسه مالی و اعتباری کوثر اظهارداشتند: دین مبین اسلام برای همه ابعاد زندگی بشری برنامه و قوانینی وضع کرده است و شامل ابعاد زندگی اقتصادی و معیشتی مردم می‌شود که اگر طبق خواست اسلام گام برداریم، بدون شک همه مشکلات برطرف می‌گردد.

حضرت  آیت الله نوری همدانی افزودند: فرایندی که امروز  بانک های ما در پیش گرفته اند عاری از اشکال نیست.

 این مرجع تقلید بیان داشتند: گرفتن پول مردم و بکار بستن این سرمایه در امور کشاورزی، صنعتی، دامپروری و... که به نوعی هم ایجاد اشتغال کند و هم موجب رشد و بالندگی اقتصاد کشور شود حرکت شایسته ای است  که متاسفانه از سوی سیستم بانکی کشور کمتر به آن توجه شده است.

*بی‌توجهی بانک‌ها به یک حرام قطعی

 استاد خارج فقه حوزه علمیه ادامه دادند: نظام بانکی حاکم در کشور از جمله اخذ جریمه بر روی سود وام های بانکی نوعی ربا و حرام است ولی متاسفانه به آن توجه نمی شود.

 معظم له با اشاره به جنبش وال ستریت آمریکا خاطرنشان  کردند: آنچه امروز آمریکا و غرب با آن دست به گریبان هستند؛ مشکلات عدیده اقتصادی ناشی از برنامه ربای بانکی است چراکه سرمایه دار را بدون هیچ زحمتی پولدارتر و افراد طبقه پایین را فقیر تر می کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کردند: دیرکرد در بانک‌ها حرام است و نوعی رباخواری محسوب می‌شود، مگر از ابتدا شرط شود که اگر در زمانی معین اقساط پرداخت نشد این میزان جریمه می‌شوید، نه این که بابت هر ساعت یا روز تاخیر جریمه در نظر گرفته شود.

 این مرجع تقلید گفتند: فقر یکی از مشکلات جامعه کنونی است و از این نظر در فرهنگ اسلامی در زمینه فقر مزمت شده تا هیچ اثری از این عارضه در جامعه نباشد.

*هیچ مشکلی شدید‌تر از فقر نیست

ایشان با بیان این که فقر مشکلات فراوانی را به همراه دارد، گفتند: لقمان(ع) در سخنی به فرزندش گفت همه مشکلات را چشیدم، ولی هیچ مشکلی را از فقر مشکل‌تر ندیدم.

حضرت آیت الله نوری همدانی عنوان داشتند: اسلام می‌خواهد جامعه از نظر اقتصادی قدرتمند و توانمند باشد و شما که در زمینه اقتصاد گام برمی‌دارید و از این نظر خدمت بزرگی انجام می‌دهید.

ایشان یادآور شدند: یکی از موضوعاتی که رییس جمهور و دولت مطرح می‌کنند و با آن مواجه هستند، این است که پول در مملکت فراوان است، ولی این پول‌ها در بانک‌هاست اگر این پول‌ها در کشاورزی، صنعت، دامپروری و ... به کار بیفتد، کار ایجاد ‌شده و تولید و عرضه فراوان می‌شود.

*سودهای بانکی انباشت سرمایه است

استادخارج فقه  حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: اسلام می‌خواهد کار و تولید داشته باشیم، در حالیکه اکنون مردم ترجیح می‌دهند در خانه باشند و پولشان بدون هیچ کاری افزایش پیدا کند.

ایشان  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکل کشورهای اسلامی گفتند: مشکل کشورهای اسلامی مانند بحرین، اردن، عربستان، لیبی، مصر، تونس و... سیاسی است و رهبر اسلامی توانمند ندارند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی عنوان داشتند:‌ حرکت کشورهای اسلامی با ندای الله اکبر آغاز شده و دشمنان این تصور را داشتند که این حرکت‌ها مانند انقلاب اسلامی است؛ بنابراین سعی داشتند این حرکت‌ها را لوث کنند و جلوی آنها را بگیرند.

معظم له در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سوره انفال گفتند: معادن، زمین‌ها، ‌کشتزارها و رودخانه‌ها منابع حکومت هستند و باید در راس حکومت پیامبر و امام معصوم(ع) باشد و در عصر غیبت، فقیه عادل، مدیر، مدبر، شجاع، آگاه بر اوضاع زمان و جهان مانند آیت‌الله خامنه‌ای در راس حکومت باشد، باید این منابع در اختیار ایشان قرار گیرد.

این مرجع تقلید  با بیان این که بر اساس اقتصاد اسلامی اسراف و ربا وجود ندارد تصریح کردند: امیدواریم کار موسسه مالی و اعبتاری الگوی باشد، البته باید رسانه‌ها این فعالیت‌ها را ترویج دهند تا نمونه و الگویی از اقتصاد اسلامی را به جهانیان ارائه دهیم.

ایشان عنوان داشتند:‌ اکنون از نظر صنایع نظامی قوی هستیم، ولی باید از نظر اقتصادی طوری قوی باشیم که تحریم‌های اروپا و آمریکا بی‌اثر باشد.

معظم له ادامه دادند: اکنون مملکت از نظر امکانات و قدرت غنی است، بنابراین باید طوری اقتصاد را اداره کنیم که اقتصاد قدرتمند و عزتمند داشته باشیم.

در ابتدای این دیدار مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر گزارشی از فعالیت های این موسسه ارائه کرد.

انتهای پیام   313/17

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha