چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ |۲۴ محرم ۱۴۴۶ | Jul 31, 2024
کد خبر: 324782
۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۴

در راستای سلسه پیش نشست های علمی کنگره بین المللی خطر جریان های تکفیری، نشستی با حضور اندیشمندان اسلامی در مدرسه علمیه امام سجاد قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی دبیر این کنگره در ابتدای این نشست ابراز داشت: متاسفانه جهان اسلام با مشکل مهمی به نام تکفیری ها مواجه شده است و هر روز تعداد زیادی از مسلمان ها و افراد بیگناه از سوی جریانات تکفیری کشته می شوند از همین رو حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی برآن شدند تا با برپایی کنگره ای بین الملل، علما و گرو های اسلامی را در برابر تکفیری ها بسیج کنند و برای حل این مساله چاره اندیشی شود از همین رو موضوعات متعددی برای مقالات کنگره در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر نقش علما در خصوص مقابله با جریانات تکفیری خاطر نشان کرد: باید به همه جهان اعلام کنیم که این جریان ها از اسلام نیستند و لازم است که علما نسبت به این مساله اهتمام داشته باشند.

* پیش نشست های بعدی در سوریه و لبنان

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به برگزاری پیش نشست های مختلف قبل از برگزاری کنگره در سال آینده گفت: در یکماه پیش رو دو پیش نشست، یکی در سوریه و دیگری در لبنان برگزار خواهد شد و تلاش ما این است که یک موج بین المللی در برابر جریانات تکفیری شکل بگیرد.

* پشت پرده های سیاسی در فعالیت تکفیری ها

شیخ ناصر جبری دبیرکل جنبش امت لبنان و رئیس دانشکده شریعت این کشور نیز که در این نشست حاضر شده بود، با تاکید بر ضرورت برگزاری چنین کنگره هایی بیان داشت: مساله تکفیر، موضوع جدیدی نیست و اساتید ما که بسیاری شان از دنیا رفته اند، در آثار خود نسبت به خطر تکفیری ها هشدار داده اند منتها در گذشته، مساله تکفیر ناشی از خلا علمی بود اما امروز دارای انگیزه های سیاسی است نه دینی.

وی افزود: در حال حاضر، گروه هایی در لبنان وجود دارند که اندیشه تکفیری را ترویج می کنند اما هیچکدام از این گروه ها، به اهل علم متصل نیستند و حتی تعداد زیادی از بزرگان ما مانند شیخ بوطی، شیخ کفتارو و ... را تکفیر کرده اند. متاسفانه این اندیشه هیچ حرمتی برای خون و آبرو و ناموس انسان ها قائل نیست.

شیخ ناصر جبری با اشاره به گسترش تکفیری ها در کشورهای مختلف همچون لیبی، یمن، سوریه و عراق گفت:اینها در حالی اندیشه تکفیری را ترویج داده و خود را به دین منتسب می کنند که دین برای احیای بندگان الهی آمده است نه کشتار آنها.

* غرب، اتاق فکر تکفیری هاست

وی اتاق فکر تکفیری ها را غرب معرفی کرد و اظهار داشت: کشورهای غربی و استکباری همچون یک بازیچه از تکفیری ها سوء استفاده می کنند از همین رو برپایی چنین کنگره هایی از ضرورت بالایی برخوردار است و تلاش شود تا اولا تمام طیف های اسلامی در این کنگره حاضر شوند و ثانیا به صورت سلسله وار و پیاپی در یک بازه زمانی مشخص برگزار گردد تا تاثیرگذاری بیشتری در سطح منطقه و جهان داشته باشد.

* از تمام طیف ها دعوت کنید

عضو تجمع علمای مسلمین لبنان در توضیح دعوت از تمام طیف های جهان اسلام برای این کنگره گفت: بسیاری از علمای عربستان، ارتباطی با حکومت ندارند و قائل به تکفیر نیستند و شایسته است که برای دعوت از این گروه ها نیز اقدام شود زیرا می توان گفت که امروز، جریان تکفیر چیزی جز وهابیت سیاسی نیست و اگر این گروه را استثنا کنیم، لازم است از ظرفیت سایر گروه ها و جریانات بهره بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین براتی از اعضای دبیرخانه کنگره خطر جریان های تکفیری هم در ادامه این نشست تاکید کرد: تمام تلاش ما تا کنون بر این بوده است که از تمام طوائف و گروه ها و جریانات اسلامی برای حضور در این گنگره دعوت به عمل بیاوریم.

وی با تاکید بر اینکه همه مسلمانان در توحید به خدای متعال و پیروی از نبی مکرم اسلام وحدت دارند گفت: متاسفانه تکفیری ها، وجهه اسلام در جهان را مخدوش کرده اند و اکثریت قاطع مسلمان ها با ایم گروه ها مخالفت دارند.

* مهمترین وظیفه ما اتحاد امت است نه طرد کردن آنها

دکتر حسین عطوة از اندیشمندان لبنانی نیز در پایان این نشست تصریح کرد: دردهایی که امت اسلامی از شرق تا غرب عالم از آن رنج  می برد، مربوط به جریانات تکفیری است و لازم است جامعه بشری از این شرّ خانمان سوز رهایی یابد.

وی افزود: اسلام، دین توحیدی است و مهمترین وظیفه ما جمع کردن دلها و اتحاد امت است نه طرد کردن. اما تکفیری ها روش طرد و حذف را پیش گرفته اند و این روش، با روح اسلام ناسازگار است.

دکتر عطوة خاطر نشان کرد: ما حق نداریم سایر مسلمانان را تنها به این بهانه که دیدگاه هایش با ما فرق دارد، تکفیر کنیم در حالی که همه ما در اصول توحیدی با هم عقیده هستیم.

وی گفت: آبشخور فکری تکفیری ها از سوی علمای راستین تامین نمی شود و ان شاء الله امت اسلامی از این مصیبت عبور کند و لازمه این امر، وحدت کلمه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha