سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ |۲۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 27, 2024

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: کارگروه مشترک با حوزه برای پیگری راه‌کارهای اجرایی توسعه وقف، ایجاد شود و مصوبات آن به شکل راهبردی در اختیار مدیران حوزه و اوقاف قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حجتالاسلام والمسلمین محمدی امروز در همایش نقش حوزه‌های علمیه در توسعه وقف که  در مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، با اشاره به نقش وقف در تمدن سازی اسلامی گفت: اگر انفاق را محوری‌ترین اصل در تمدن‌سازی بدانیم، از آن جا که وقف ماندگارترین انقاق می‌باشد، پس وقف را باید از تمدن‌سازترین معارف دینی دانست.

وی افزود: تا 150 سال پیش مرمت و ساخت مدارس از طریق موقوفات انجام میشد، ولی حکومت قاجار و پهلوی آن چنان ضرباتی به این میراث ماندگار و مقدس زدند که امروزه مردم از شنیدن نام وقف مسایل دیگری در ذهنشان خطور می‌کند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به موقوفه‌خواری در رژیم سابق گفت: این فرهنگ به دلیل کارهای ناروای ظالمان و هتاکان به مذهب و شریعت در نظام سابق، به گونه‌ای وقف را در مظلومیت قرارداد که حوزه‌ها نیز از آثار بد آن مصون نماندند.

وی با اشاره به بیانات آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی در زمینه اهمیت صدقه جاریه و پرهیز از صدقه جامده عنوان کرد: این فرهنگ غلط باعث شده که بسیاری بدون این که حکم شرعی وقف را بدانند، عنوان می‌کنند که ما می‌دانیم مال وقفی اجدادمان را در چه راهی خرج کنیم و آن را در اختیار اوقاف، حوزه و... قرار نمی‌دهیم؛همه کشور باید بسیج شوند تا این آسیب برطرف شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با ذکر این مطلب که علمای حوزه نقش مهمی در زمینه توسعه فرهنگ وقف به عهده دارند؛ اظهارکرد: اگر بخواهیم فرهنگ وقف را در جامعه نهادینه کنیم باید از ظرفیت‌های تبلیغی در حوزه علمیه استفاده کنیم و اگر حوزه در این رابطه وارد نشود، موفقیتی در کار نخواهد بود؛ تحول اقتصادی به علاوه تحول در منابع انسانی منتج به فرهنگ سازی در زمینه توسعه اقتصاد اسلامی خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف افزود: وقف یکی از عناصر اصلی این تحول خواهد بود؛ باید شیوه‌های مختلف وقف را در جامعه نهادینه کنیم؛ باید وقف خانوادگی، وقف جمعی و وقف کار و را به مردم بیاموزیم که تنها وقف، با پول انجام نمی‌شود.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: پیشنهاد و ابلاغ می‌کنیم که با نظر مساعد مدیر حوزه، کارگروه مشترک با حوزه برای پیگری راه‌کارهای اجرایی توسعه وقف ایجاد شود و مصوبات آن به شکل راهبرد، در اختیار مدیران حوزه و اوقاف کشور قرار گیرد.

وی افزود: همکاری نزدیک با دانشگاه‌ها، مدارس و  همچنین صداوسیما، از دیگر کارهایی است که باید به سرعت در کشور عملیاتی شود، بر اساس مصوباتی که از دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای فرهنگ‌سازی وقف صورت گرفته، قرار شد که این موضوع در کتاب‌های درسی گنجانده شود و غیر از آن 29 مصوبه دیگر نیز اجرایی شود که برای اجرایی شدن آنها باید تلاش پیگیرتری انجام داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha