دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024
حجت‌آلاسلام خانمحمدی

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: کارفرمایان باید اهل احسان و گذشت باشند و حقوق کارگران را به خوبی و کامل پرداخت کنند، دولت نیز باید قبل از آن که از مردم مالیات دریافت کند، فضای کسب و کار را رونق بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین خان محمدی، رئیس پژوهشکده مطالعات دینی فرهنگ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به تبیین فضیلت و جایگاه کار و کارگر در اسلام و لزوم تجلیل از کارگران پرداخت.

وی، پیشرفت جامعه را در گرو توجه به فرهنگ کار و تلاش دانسته و گفت: بسیاری از آموزه های دین مبین اسلام بر این مسئله تاکید دارد که جز با پشتکار و تلاش نمی توان به جایی رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) در عرصه کار و تلاش، تاکید کرد: اهل بیت(ع)به ویژه امیرالمومنین(ع)توجه خاصی به مقوله کار داشتند و خود حضرت مزرعه را بیل می زدند. پیامبرگرامی اسلام(ص) نیز برای نشان دادن جایگاه و شان کارگر، دست کارگر را بوسیدند تا نشان دهند کسی که در راه توسعه و پیشرفت جامعه تلاش می کند، جایگاه رفیعی در نزد خدای متعال دارد.

وی یادآور شد: نباید هدف از کار و تلاش تنها امرار معاش باشد، بلکه می تواند توأم با نیت الهی باشد تا عبادت محسوب شود، چرا که هرکاری که برای جلب رضایت خدای متعال انجام شود، نوعی عبادت محسوب می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین خان محمدی تصریح کرد: کارگر و کسی که برای انجام کاری انتخاب می شود، باید تنها خدای متعال را در نظر داشته باشد و آن کار و مسئولیت را به خوبی انجام دهد، چون کار و مسئولیت امانتی الهی است که باید به خوبی ادا شود.

رئیس پژوهشکده مطالعات دینی فرهنگ با بیان این که اگر انسان خدای متعال را حاضر و ناظر بر اعمال خود بداند، نیازی به کنترل بیرونی نیست، ابراز داشت: اگر این بینش الهی در جامعه رواج یابد، بسیاری از کم کاری ها از بین   می رود و وظابف محوله به افراد به خوبی انجام می شود و جامعه به سوی سعادت و پیشرفت حرکت خواهد کرد.

وی به وظیفه کارفرماها نیز اشاره کرد و گفت: کارفرماها باید اهل احسان و گذشت باشند و حقوق کارگران را به خوبی و کامل پرداخت کنند، دولت ها نیز مطابق آموزه های نهج البلاغه باید قبل از آن که از مردم مالیات بگیرد، فضای کسب و کار را رونق بخشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در پایان ابراز امیدواری کرد: در دهه پیشرفت و عدالت، ایران اسلامی با تکیه بر ظرفیت های درونی مسیر پیشرفت و توسعه همه جانبه را بپیماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha