چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
رهبری

بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع میلیونی مردمی که در جوار مرقد امام(ره) آمده بودند تا بیست و پنجمین سالگرد عروج ملکوتی پیر جماران را به سوگ بنشینند، آن قدر مهم و کلیدی بود که به راحتی می توان بالغ بر ده راهبرد و نکته اساسی را از درون آن استخراج کرد.

بی شک یکی از فرازهای بسیار مهم و کلیدی سخنان معظم له، آن بخش است که ایشان با اشاره به این که هیچ قدرت و غلبه ای در مکتب امام (ره)که از تقلب و از اعمال زور حاصل شده باشد، مورد قبول نیست، تصریح کردند: «در نظام اسلامی، قهر و غلبه معنا ندارد. قدرت معنا دارد، اقتدار معنا دارد اما اقتدار برخاسته از اختیار مردم، انتخاب مردم؛ آن اقتداری که ناشی از زور و غلبه و سلاح باشد، در اسلام و در شریعت اسلامی و در مکتب امام معنا ندارد. آن قدرتی که از انتخاب مردم به وجود آمد، این محترم است. در مقابل آن نباید کسی سینه سپر بکند، در مقابل او کسی نباید قهر و غلبه ای به کار ببرد که اگر یک چنین کاری کرد، اسم کار او فتنه است».

تاکید رهبر معظم انقلاب به این موضوع ِراهبردی در واقع ناظر به یکی از مهم ترین اصول مردم سالاری دینی است که در قرن معاصر ، امام امت توانست آن را تئوریزه و نهادینه کند.

در واقع مشروعیت قدرت درنظام اسلامی بر دو مبنا و پایه اصلی اُستوار است؛ نخست مطابقت با موازین و چارچوب های اسلامی و دیگری انتخاب مردم که در یک کلمه همانا تاکید بر اسلامیت و جمهوریت نظام به شمار می رود که در اصول قانون اساسی نیز مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.

از این منظر احترام به قدرت و اقتدار برخاسته از رأی و اختیار مردم ، امری الزامی است که ریشه در شرع مقدس و سیره و سنت ائمه اطهار (ع) دارد.

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در همین رابطه فرمایش صریح و قاطعی دارند:«ما تابع آرای ملت هستیم. ملت، هر طوری رای داد ما هم از آنها تبعیت می‌کنیم. ما حق نداریم و خدای تبارک و تعالی به ما حق نداده است، پیغمبر اسلام به ما حق نداده است که به ملتمان یک چیزی را تحمیل بکنیم.»

نگاهی به رویکرد و نوع رفتار امام (ره) و مقام معظم رهبری از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و آمدن و رفتن دولت های مختلف با دیدگاه ها و سلایق گوناگون در طول سی و پنج سال، تایید قاطعی است بر همین مدعا که در نظام اسلامی قهر و غلبه در برابر قدرت مشروع و برآمده از خواست اکثریت ملت، هیچ مبنا و توجیه عقلانی، شرعی و حقوقی ندارد.

احترام به قانون و موازین قانونی به خصوص جایگاه هایی همچون دولت مستقر و منتخب مردم ، چیزی نیست که نظام اسلامی بخواهد آن را نادیده گرفته و یا از کنارش بی تفاوت گذشته و با قانون شکنان برخوردی نداشته باشد

بی گمان، همچون گذشته از این پس نیز هر فرد یا جریانی که بخواهد در برابر دولت منتخب به عنوان اقتدارِ قانونی نظام در حوزه ی قوه مجریه ، بایستد و با سیاست قهر و غلبه دست به کارشکنی علیه او بزند، به عنوان "فتنه گر" محکوم است و گناهش نابخشودنی.

صدالبته طرح انتقاد دلسوزانه و سازنده به مدیریت اجرایی کشور نه تنها عنوان" قهر فتنه آمیز" را بر خود نخواهد داشت بلکه با توجه به سیره و گفتمان امام و رهبری، اتفاقاً یکی از لوازم و پیش نیازهای توفیق نظام و دولت اسلامی در انجام رسالت ها و مأموریت های محوله محسوب می شود، ضمن آن که به تصریح رهبران جمهوری اسلامی، مسؤولان و دست اندرکاران, هرگز نباید خود را منّزه و مبرای از نقد بدانند

سید محمد مهدی موسوی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha