چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
استاد انصاریان

"دنیا محدود است و از حیث جغرافیایی گنجایش محدودی دارد؛ لذا باید این چرخه انسانی به صورت نوبتی و گردشی باشد و عده ای از انسان‎ها بمیرند تا دیگران بتوانند وارد این دنیا شوند"

به گزارش خبرگزاری حوزه، رییس موسسه دارالعرفان شیعی با قرائت آیه «من کان یرجوا لقاء ربه»]1[ اظهار داشت: بیشتر مفسران «لقاء رب» را در اینجا به معنای شهود قلبی و باطنی نسبت به توحید صرف دانستند که لذت این شهود در بالاترین مراتب لذت اخروی است.

حجتالاسلام والمسلمين استاد «حسين انصاريان» که در مسجد حضرت امیر(ع) تهران به ایراد سخن می‎پرداخت گفت: امیرالمومنین(ع) از كساني بودند که بالاترین مراتب شهود را داشتند چراکه خودشان فرمودند خدایی که شهود نمی‌کردند را نمی‌پرستیدند]2[.

وی در ادامه به جایگاه و مقام پرمنزلت علما اشاره داشت و افزود: اهل علم در هر صورت یک‌قدم جلوتر از دیگران هستند و در قیامت نيز دارای احترام ویژه‌ای می‎باشند. آنان هستند که به مقام خشیت از خداوند رسیدند]3[.

این استاد اخلاق ادامه داد: به همین جهت پیامبر گرامی اسلام(ص) کسب علم را به منزله یک فریضه میداند که از واجب هم شدیدتر است]4[.

* ارزش علم در اسلام

رییس موسسه دارالعرفان شیعی در تبیین ارزش علم خاطرنشان كرد: وقتی در احکام فقهی اسلام، خرید و فروش سگ حرام است ولی خرید و فروش سگ تعلیم‌دیده حلال است؛ همین امر حاکی از ارزش تعلیم و آموزش در اسلام می‎باشد.

استاد انصاريان تصريح كرد: به ‌طریق‌ اولی انسان‌هایی که از تعلیمات خاصی برخوردارند نیز از احترام و ارزش بالاتری برخوردارند و از همین روست که در روایات آمده هرگاه عالمی از قبرستانی گذر کند در آن لحظه عذاب از اهل قبور گرفته می‌شود.

* تحمل سختیها و مشکلات؛ افزایش عیار ایمان و تقوا

وی در ادامه راه رسیدن به لقای الهی را عمل صالحِ بدون هرگونه شرک دانست و گفت: «من کان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا و لا یشرک بعبادة ربه احدا»]5[. هر کس وارد فضای دینداری شود، باید منتظر سختیها و مشکلات فراوانی باشد.

وي در اين ارتباط اظهار داشت: شخصی به پیامبر(ص) عرضه داشت که من خداوند را دوست دارم و حضرت در پاسخ به او فرمود: پس اکنون منتظر سختیها و بلا باش]6[. اگر آیت الله مدرس هم مانند تیمورتاش و تدین نسبت به رضاخان تواضع می کرد، دچار این همه سختی و گرفتاری نمی شد.

این استاد اخلاق افزود: اصولا دینداری هزینه دارد و هزینه آن تحمل همین مشکلات است، تا زمانیکه فرد در این امتحانات آبدیده شود و عیار ایمان و تقوایش افزوده گردد. برخی از روشنفکران مرگ را امری عدمی میپندارند که همه چیز با آن پایان می پذیرد؛ در حالی که بر اساس آیه شریفه «کل نفس ذائقة الموت» چشیدن مرگ حاکی از وجودی بودن آن است.

رییس موسسه دارالعرفان شیعی با بیان اینکه "امور عدمی قابلیت چشیدن ندارند" اظهار داشت: به همین دلیل خداوند در قرآن تعبیر پدیدآوردن را در مورد مرگ بکار می برد]7[.

* فلسفه خلقت مرگ

استاد انصاريان در همین رابطه به فلسفه خلقت مرگ از جانب خداوند متعال نیز اشارهای داشت و آن را ناشی از دو دلیل دانست و گفت: اول اینکه دنیا محدود است و از حیث جغرافیایی گنجایش محدودی دارد؛ لذا باید این چرخه انسانی به صورت نوبتی و گردشی باشد و عده ای از انسانها بمیرند تا دیگران بتوانند وارد این دنیا شوند.

وی ادامه داد: دوم اینکه خداوند دوست دارد در ازای عمل صالح انسانها و انجام فرامین الهی به آنها پاداش ابدی و اخروی دهد که قابل مقایسه با نعمات دنیوی نیست و لازمه این امر پیدایش جهانی دیگر است.

این استاد اخلاق تأكيد كرد: از سویی مومنانی که در مسیر قرب الهی قدم برمی دارند باید بدانند اگر در طی این مسیر طولانی و سخت گاهی دچار لغزشهایی شدند، مرگشان کفاره آن دسته از گناهانشان خواهد بود تا با خیالی آسوده به سرای ابدی روند]8[.

رییس موسسه دارالعرفان شیعی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند حیات دنیوی را ابزاری جهت غرور و سرکشی انسان می داند که باید مراقب آن بود]9[.

 

پی نوست:

]1[. سوره عنکبوت، آیه 5.

]2[. «لم أعبد ربا لم اره».

]3[. «انما یخشی الله من عباده العلماء» ؛ سوره فاطر، آيه 28

]4[. «طلب العلم فریضه».

]5[. سوره كهف؛ آيه 110.

]6[. «احب الله استعد للبلاء».

]7[. «الذی خلق الموت و الحیوه».

]8[. «الموت کفاره لذنوب المؤمنین».

]9[. «و ما الحیوه الدنیا الا متاع الغرور».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha