چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024
حسینی آستان

معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي گفت: امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته مراسم ويژه شب‌هاي قدر در رواق‌ها و صحن‌هاي حرم مطهر ثامن الحجج(ع) برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام ‌والمسلمين سيد جلال حسيني، در نشست خبری مشترک معاونت تبلیغات و ارتباطات و معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی با خبرنگاران ضمن تشريح برنامه‌هاي شب‌هاي قدر حرم مطهر رضوي اظهارداشت: مراسم شب‌های قدر از مهمترین مناسبت‌هایی است که در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود و آستان قدس رضوی به جهت حضور چشم‌گیر زائران و اهمیت و ظرفیت معرفت افزایی و بصیرت بخشی آن شب‌های قدر ، توجه ویژه‌ای به این مراسم دارد.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده مراسم لیالی قدر از ساعت 21 با قرائت دعای جوشن کبیر توسط زاکرین اهل بیت(ع) آغاز می‌شود و تلاش خواهیم کرد حداکثر مراسم تا ساعت یک بامداد به پایان برسانیم تا زائران بارگاه منور رضوی به سفره های سحری خود نیز برسند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در ادامه به تشریح برنامه‌های شب‌های قدر پرداخت و عنوان کرد: مراسم ويژه شب نوزدهم ماه مبارك رمضان از ساعت 21 با قرائت دعای جوشن کبیر توسط زاکرین اهل بیت(ع)، ابراهیم قانع و عباس حیدرزاده آغاز و حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مؤمنی به سخنرانی خواهد پرداخت.

وي با اشاره به اينكه در ويژه برنامه شب بیست و یکم حجت الاسلام دکتر رفیعی به ايراد سخنراني مي‌پردازد، خاطرنشان كرد: مداحان «سروری» و «نبوی» در اين مراسم دعاي جوشن كبير را قرائت خواهند كرد.

حجتالاسلام حسيني افزود: در شب بیست و سوم «سيد مهدي ميرداماد» مداح اهل‌بيت(ع) ضمن قرائت دعاي جوشن كبير به مرثيه‌سرايي مي‌پردازد و پس از اين برنامه حجت الاسلام والمسلمين سيد مهدي ميرباقري سخنراني و مراسم احيا را برگزار مي‌كند.

*بزرگترین محفل قرآنی جهان اسلام در شب بیست و سوم

دبير شوراي عالي فرهنگي آستان قدس رضوي با بیان اینکه «بزرگترین محفل قرآنی جهان اسلام در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در حرم امام رضا(ع) برپا خواهد شد» تصريح كرد: به جهت مستحب و سفارش شدن تلاوت سوره‌های دخان، روم، عنکبوت و قدر در شب‌های قدر و بویژه در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان از دوتن از قاریان مصری و ایرانی دعوت به عمل آمده تا در جمع حدود یک میلیون نفری زائران که در اماکن متبرکه رضوی و خیابان‌های اطراف گرد خواهند آمد، به تلاوت بپردازند.

معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي اذعان داشت: به منظور بهره‌مندي بيش‌تر عموم زائران از ويژه برنامه‌هاي شب‌هاي قدر حرم مطهر رضوي، اكثر صحن‌ها ی حرم مطهر با تلويزيون‌هاي پهن پيكر تحت پوشش كامل صوتي و تصويري قرار مي‌‌گيرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در پایان از پخش زنده مراسم شب‌هاي قدر از تلویزیون رضوی به آدرس اینترنتی www.razavi.tv خبر داد و افزود: علاوه بر پخش مستقیم مراسم شب‌های قدر از تلویزیون رضوی، بطور زنده نیز شبکه‌های یک و سه سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش خواهد شد.

*مراسم شب‌هاي قدر ويژه زائران غير ايراني  

وی درباره برگزاری برنامه های ویژه شب های قدر برای زائران غیر ایرانی  اظهار داشت: در طول سال، ساعات، روزها، شبها و ماهها و اساساً زمانهای متفاوتی وجود دارد. اما در میان همه این زمانها، بعضی به واسطه عنایت و توجه خداوند و اثراتی که بر این زمانها مقرر شده یا اتفاقاتی که در آنها روی داده یا می‌دهد، دارای اهمیت، شرافت و عظمت ویژه‌ای هستند. یکی از این زمانها شب‌هاي قدر است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی با اشاره به اين كه یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های اداره امور زائران غير ايراني آستان قدس رضوي توجه به حضور زائران غیر ‏ایرانی در ماه رمضان حرم مطهر است، عنوان كرد: ویژه برنامه‌های شب شهادت امام ‏علی(ع) و شب‌های قدر ویژه زائران خارجی در حرم مطهر به طور ویژه برگزار می شود.

وی  با اشاره به برگزاری برنامه برای زائران عرب زبان، تصریح کرد: حجت الاسلام والمسلمين محمداوي در اين شبهاي عزيز، در رواق دارالمرحمه حرم مطهر رضوي بعد از نماز مغرب و عشاء به ايراد سخن مي‌پردازند.

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی در ادامه ابراز داشت :حجت الاسلام و المسلمين سيد رضا حيدر زيدي سخنران اين مراسم در جمع زائران اردو زبان هستند كه يك ساعت بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق غدير حرم مطهر رضوي به تبيين حقيقت شب هاي قدر از منظر معصومين(ع) مي پردازند.

3میلیون تشرف زائر به حرم رضوی در شب های قدر

همچنین در ادامه این نشست محمود ممتاز معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی گفت: در شب های قدر سه میلیون نفر تشرف به بارگاه ملکوتی ثامن الائمه (ع) پیش بینی می شود و 20 هزار نفر خدمه و خدمتگزار آماده ارایه بهترین خدمات به زائران هستند.

ممتازافزود: 600 هزار جلد کتاب ادعیه مخصوص شبهای قدر در 16 پایگاه مستقر در حرم مطهر و یک میلیون آب معدنی سرد بین زائران توزیع می شود.

وی همچنین از غبارروبی اماکن متبرکه در قبل، حین و پس از برنامه های شب های قدر و همچنین توسعه خدمات فوریتهای پزشکی در پایگاه های ثابت و سیار حرم مطهر خبر داد.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha