سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
کد خبر: 335682
۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹
خبر گزاری حوزه

خبرگزاری حوزه/ خوب یا بد، همین است و بس: "آیینه"؛ نزدیک ترین معنای برای خبرنگار متخصص، متعهد و بصیر و برای درک کسانی است که درکشان از خبرنگار آنچنان که باید نیست، هر چند خبرنگار، آیینه نیست و این آیینه است که شاید بتواند خبرنگار باشد.

برگه های تقویم روی میز را تورق می کنی تا برنامه روزانه ات را بخوانی. بسم الله بگویی و کارت را شروع کنی، دستی بر زانو زنی و یاعلی گفته و از جا برخیزی به امید اینکه بگیری، بیندیشی و بنویسی؛ چرا که نوشتن گواه، هست توست.

ناگاه چشمت به هفدهمین ورق تقویم در ماه مرداد می افتد، برقی در چشمانت  می درخشد، "روز خبرنگار". چه جالب نکته ای که امسال خبرنگارش هم قرمز شده با مفهوم زیبای انتظار مقارن شده تا به اینکه نکته اشاره و تأکیدی شود که ای خبرنگاران، خبری در راه است، هر چه بیشترآاگاه، بیدار و آماده باشید.

خبری که شخصش شهرتی به دارازی ادیان الهی، دربرگیری جهانی، کمیتی شگفت انگیز دارد و خواهد داشت و قطعا کلیک خور خبرش بسیار زیاد خواهد بود و لایک زیادی نیز در پی نوشت آن خواهد آمد.

چه زیباست جایگاه خبرنگار در طول تاریخ و هر کجا عزتی بوده به واسطه ثبت و انتشار وقایع و خبررسانی بوده و هر کجا که اطلاعاتی نبوده، واقعه هر چه بزرگ و ارزشمند برای مردم دیگر واقعیت نداشته است. چه رسالت بزرگی که بودن را به هست تبدیل کنیم و حقیقت را در قالب واژه ها به واقعیت بدل سازیم.

و این ادعا همان حکایت جاودانگی واقعه کربلا به روایت گری خبرنگاران شجاعش و زنگار گرفتن واقعه ای بزرگ چون باشکوه به دلیل اطلاع رسانی ناقص و یا غیردلسوزانه انبوه جمعیتی که در غدیر گرد هم آمدند و مولا را در کنار مولا دیدند اما با وفات مولا، مولا را تنها گذاشتند.

آری، خبرنگار است که شب را در رویای جامعه آرمانی به صبح می رساند تا روزش را با اتکال به خدا و قوای درونی و نفس عمیق اثرگذارش آغاز کند و گره گشایی از مشکلات مردم و دولت را رقم زند.

اگرچه موانع زیاد است، اما بهشت را به بها دهند نه بهانه! سخت است، اما شدنی است و این همان فنای صارمی بود که در مسیری جستجوگری به حقیقتی جاودانه بدل و خونش علاوه بر رنگ آمیزی برگ دفترچه یاداشتش، بر لوح تاریخ خبر و اطلاع رسانی ماندگار شد.

*آری، خبرنگار مانع است!

عبارتی که برخی کوته فکران دراولین برخورد با خبرنگار بدان اشاره می کنند، بی توجه به اینکه خبرنگار این مرز و بوم، تعهد، وظیفه و تکلیفش را بر مبنای ارزش های والای الهی بنیاد نهاده و افرادی که از این شاخص به دور افتند را اجازه عرض اندام نداده و نمی دهند.

*خبرنگار آییه است!

آری، خبرنگار تلخ است چرا که آیینه است! اما چه قیاسی ناعادلانه، چرا که آیینه را تنها یک بار می توان شکست حال آنکه خبرنگار با مشاهده مصائب بشری و رنج ملت بارها می شکند و دوباره خود را می سازد و چون روز اول در راهی بی پایان قدم بر می دارد.

شاید هم آیینه خبرنگار است! خبر را بی کم و کاست، رعایت حداکثر شرط امانت، فارغ از سلایق و منافع، صادقانه، با عینیت هر چه تمام، رعایت حریم خصوصی و حفظ اسرار شخصی افراد منعکس می کند.

اما نه!! خبرنگار، خبرنگار است. خبرنگار نه آیینه، که دیده بان و وجدان بیدار جامعه است! همان که با شنیدن فریاد مظلومان، خود را داوطلبانه به آنها فارغ از دور یا نزدیک بودن، گسترده یا باریک بودن سرزمین مظلوم رساننده تا فریاد کسانی که کسی صدایشان را نمی شنود به اهلش برسانند.

روز خبرنگار را ارج نهاده و با گرامیداشت تلاش رزمندگان در عرصه های مختلف به ویژه عرصه جنگ نرم و فعالیت های رسانه ای، با شهدا و خاصه شهید صارمی پیمان را تجدید می کنیم که در راه تعالی بشر از هیچ کوشی دریغ نکنیم.

مرتضی نوشاد خبرنگار حوزه در شیراز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha