دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ |۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 8, 2024
حجت الاسلام والمسلمین قمی

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: با دفاع جانانه نیروهای مقاومت اسلامی، رژیم صهیونیستی دچار سردرگمی شده است؛ به خون کشیدن کودکان و بی گناهان، گواهی بر شکست خفت بار رژیم غاصب صهیونیستی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین قمی، امروز  درهشتمین اجلاس سراسری نمایندگان و مدیران جامعه المصطفی، درقم ضمن ارائه گزارشی از اوضاع کشورهای اسلامی در عصر کنونی، خاطرنشان کرد: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا، انگلیس و رژیم غاصب صهیونیستی، ضربه زدن به یکپارچگی ملت اسلام و جلوگیری از بهره مندی از ظرفیت بزرگ و قدرتمند جهان اسلام را در دستور کار خویش قرار داده است.

وی با تاکید بر این که دشمنان اسلام در عصرهای گوناگون، همواره در صدد دامن زدن به اختلافات کشورهای اسلامی هستند، افزود: دشمنان اسلام بدانند که بیداری اسلامی حرکتی فرهنگی، اجتماعی و فکری است، علی رغم برخی موانع، هیچ گاه نمی توان از گسترش این فرهنگ جلوگیری نمود.

سخنران هشتمین اجلاس سراسری مدیران و نمایندگان جامعه المصطفی ادامه داد: با اندکی تأمل به اوضاع کشورهای اسلامی به این نتیجه خواهیم رسید که، تأمین امنیت رژیم غاصب صهیونیستی، یکی از مهمترین اهداف ایجاد اختلاف در ملت های اسلامی است.

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری اوضاع غزه را تأسف بار خواند و تأکید کرد: کشتار کودکان و بی گناهان، سرپناهی است برای رژیم صهیونیستی تا با وساطت مجامع بین المللی بتواند خود را از باتلاق غزه نجات دهد.

وی افزود: با توجه به دفاع جانانه نیروهای مقاومت اسلامی، رژیم صهیونیستی دچار سردرگمی شده است؛ به خون کشیدن کودکان و بی گناهان، گواهی بر شکست خفت بار رژیم غاصب صهیونیستی است.

حجت الاسلام والمسلمین قمی ، ضمن تأکید بر مسئله وحدت و پی گیری تقریب در جوامع اسلامی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به آرمان های والای اسلامی و خنثی سازی نقشه های شوم دشمنان اسلام، باید تأکید بیشتری بر مسئله وحدت و تقریب مذاهب اسلامی داشته باشیم.

معاون بین الملل دفتر رهبری، در بخش دیگری از سخنان خود  نمایندگان و دانش آموختگان جامعه المصطفی را  رابطین مرزهای فرهنگی مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و مبین معارف و اخلاق علوی برشمرد.

وی اظهار داشت: جامعه المصطفی در عصر کنونی در کنار نهادهای مشابه جهان اسلام، مشغول تربیت مبلغان و مدرسان علوم اسلامی است.

*پویایی جامعةالمصطفی مثال‌زدنی است

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری وجه امتیاز و تفاوت های جامعه المصطفی با نهادهای مشترک در جهان اسلام را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: پویایی و پیشرفت در جامعه المصطفی در مقایسه با نهادهای مشابه مثال زدنی است، بسیاری از نهادهای اسلامی در دیگر کشورها به نوعی دچار درجازدگی هستند و چشم انداز و نگاه بلند مدت ندارند.

وی دفاع عقلانی و عمیق اندیشه های دینی با روش های منطقی را از مهمترین تفاوت های المصطفی با نهادهای مشابه در دیگر کشورها دانست و خاطرنشان کرد: مبنا قرار گرفتن، معارف اهل بیت(علیهم السلام) در آموزه های جامعه المصطفی، از دیگر تمایزات جامعه المصطفی با دیگر نهادهای اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین قمی در ادامه سیل عظیمی از فارغ التحصیلان فاضل، اندیشمند، و مسئولیت پذیر جامعه المصطفی را سرمایه ای ارزشمند و افتخار آمیز عنوان کرد و یادآور شد: مسئله دانش آموختگان، سیاست ها، راهبردها و بایسته ها، موضوعی است که مقام معظم رهبری در اجلاس های مختلف، بارها به آن تأکید نموده است.

وی با تأکید بر این که خروجی محور بودن فعالیت ها و ارزیابی آن، از مهمترین تأکیدات مقام معظم رهبری است، ابراز داشت: باید توجه نمود که ارزیابی مرکزی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دینی همچون المصطفی، بسیار مشکل است. بسیاری از ارزیابی های دینی درونی بوده، با محورها و ابزار کمی نمی توان مورد سنجش قرار داد.

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به ویژگی های مبلغان جامعه المصطفی اظهار داشت: مبلغ دینی بودن از مهمترین ویژگی های فارغ التحصیلان جامعه المصطفی است.

سخنران مراسم گفت: داشتن هوش فرهنگی و شناختی، نسبت به مسائل فرهنگی و معارف دینی از مهمترین اقتضائات دانش آموختگی جامعه المصطفی است، همچنین بهره مندی از هوش راهبردی برای استفاده بهینه از شرایط گوناگون جهانی از دیگر بایسته های دانش آموختگی جامعه المصطفی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قمی با اشاره به معیارهای سنجشی فارغ التحصیلان جامعه المصطفی، تصریح کرد: فارغ التحصیلان جامعه المصطفی باید در منطقه خویش از ایمان برتری نسبت به آحاد جامعه برخوردار باشند؛ بصیرت بالا و بهره مندی از برکات اخلاقی و رفتار دینی برجسته، از دیگر مؤلفه های فارغ التحصیلان جامعه المصطفی است.

وی با بیان این که فارغ التحصیلان باید از دانش و آگاهی بیشتری برای پاسخگویی به نیازهای بی شمار مخاطبان خویش برخوردار باشند، تصریح کرد: فارغ التحصیلان جامعه المصطفی، باید از لحاظ اطلاعات دینی و مذهبی به مراتب بالاتر از جامعه خویش باشند.

سخنران این مراسم مردم داری و قوی بودن در ایجاد و تحکیم ارتباطات مردمی را از دیگر بایسته های دانش آموختگی المصطفی دانست و ابراز داشت: باید به مسئله تبلیغ با نگاه علمی و هنری نگریسته شود. زیرا ایجاد ارتباط با مخاطب و تأثیر در روان او از مهمترین اهداف عرصه تبلیغ است.

وی با تأکید بر این که دانش آموخته ای موفق  است که از معنویت و تعهد بیشتری برخوردار باشد، تصریح کرد: همانگونه که در نظام اسلامی مسئولی که از معنویت بیشتری برخوردار باشد موفق‌تر است، در المصطفی نیز دانش آموخته ای موفق تر است که به رسالت الهی خویش اهتمام بیشتری داشته باشد.

*تاکید رهبری بر حفظ ماهیت حوزوی المصطفی

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری در ادامه با اشاره به تأکیدات  رهبر  معظم  انقلاب بر حفظ ماهیت حوزوی جامعه المصطفی، ابراز داشت: در اعمال روش های نوین آموزشی، نباید هویت حوزه ای المصطفی دچار چالش شود.

*مولفه‌های تاثیرگذار در فرهنگ بین‌المللی

حجت الاسلام والمسلمین قمی مؤلفه های تشکیل دهنده و تأثیرگذار در فرهنگ بین المللی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: دین نخستین مؤلفه برای پویایی، ماندگاری و تسلط فرهنگ در عرصه های بین المللی است.

وی تمدن مادی و معنوی نشأت گرفته از دین را دومین عنصر تأثیرگذار در عرصه فرهنگ بین الملل دانست و تصریح کرد: ظرفیت اطلاعات و فن آوری ارتباطات یکی دیگر از مؤلفه های تأثیرگذار در فرهنگ های جهانی است؛ عدم اهتمام کافی به بهره گیری از ظرفیت فن آوری ارتباطی، یکی از مهمترین ضعف ها در عرصه تولید فرهنگی برای تأثیرگذاری در عرصه جهانی است.

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری به کارگیری نهادهای فرهنگی بین المللی را یکی دیگر از مؤلفه های مورد نیاز برای حفظ پویایی و تأثیرگذاری فرهنگ در گستره جهانی عنوان کرد و ابراز داشت: ورود به عرصه تجارت و اقتصاد فرهنگی از ظرفیت بالایی برای تأثیرگذاری بر دیگر فرهنگ ها  برخوردار است.

لزوم تقویت ارتباط بین فرهنگی

 وی تقویت ارتباطات بین فرهنگی و استفاده از ظرفیت توریسم فرهنگی را از دیگر فضاهای تأثیری در عرصه فرهنگ بین المللی دانست و یادآور شد: دانش آموختگان جامعه المصطفی برای تأثیرگذاری بر فرهنگ بین المللی، باید ضمن شناخت صحیح نسبت به عرصه ها تأثیرگذار، برنامه جامعی برای ورود به این عرصه ها داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha