سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ |۱۴ صفر ۱۴۴۶ | Aug 20, 2024
ی

رئیس دانشگاه اسلامی مالانگ: ایران را مهمترین کشور اسلامی می دانم و در دیدار پنج سال قبل خود روحیه تلاش و جدیت را در مردم و دولت ایران مشاهده نمودم... ما افتخار می کنیم در دنیای اسلام شخصیتی مثل امام خمینی ظهور کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، دکتر حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران در اندونزی که در شهر جاکاراتا مستقر است طی یک سفر کوتاه به شهر مالانگ این کشور، برنامه ها و دیدارهای فشرده ای داشت به ویژه آنکه در دانشگاه مولانا مالک ابراهیم به عنوان بهترین دانشگاه اسلامی در اندونزی حضور یافت و با رئیس و مدیران این دانشگاه و برخی دانشکده هایش دیدار و گفت و گو کرد.

* رئیس دانشگاه اسلامی مالانگ: ایران را مهمترین کشور اسلامی می دانم

در همین راستا رایزن فرهنگی ایران در اندونزی با آقای پروفسور دکتر موجیا راهارجو رئیس دانشگاه اسلامی مالانگ دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار آقای پروفسور دکتر موجیا راهارجو اظهار داشت: ایران را مهمترین کشور اسلامی می دانم و در دیدار پنج سال قبل خود روحیه تلاش و جدیت را در مردم و دولت ایران مشاهده نمودم.

پروفسور دکتر موجیا راهارجو رئیس مهمترین دانشگاه اسلامی اندونزی اظهار داشت: ما افتخار می کنیم در دنیای اسلام شخصیتی مثل امام خمینی ظهور کرده است.

وی اظهار داشت: امروز بیش از هر زمان دیگر کشورهای اسلامی نیاز به انسجام ملی و وحدت دارند و اگر اتحاد فیما بین ما برقرار شود می توانیم امت اسلام را در جهان مدیریت کنیم و در این میان نقش ایران کلیدی است و برای ما افتخار آمیز است.

پروفسور دکتر موجیا راهارجو اظهار داشت: جهان اسلام به سه مشکل اساسی مواجه است: 1- فقر 2- عدم پیشرفت جدی در علم و تکنولوژی 3- معنویت و باید با توجه به سیره نبوی، نسبت به ارتقای علمی تلاش کنیم.

وی ادامه داد: انتظار ما در روابط این است، طرفین احترام یکدیگر را حفظ کنند و چشم انداز همه ساخت تمدن نوین اسلامی باید باشد.

راهارجو ایجاد رابطه فرهنگی و اسلامی با ایران را مهم توصیف کرد و اظهار داشت: در این میان تعلیم زبان فارسی بسیار مهم است چرا که امروزه اگر کسی اسلام وافعی را بخواهد بشناسد باید به کتابهای فارسی مراجعه کند.

وی اظهار داشت: غرب ایمان و اعتقاد به توحید ندارد اما ما مسلمان معتقد هستیم و لذا ما از بنیه قوی برخورداریم و دارای قدرت بزرگ هستیم و باید با کار و تلاش این را در عمل ثابت کنیم.

ابراهیمیان رایزن فرهنگی ضمن تشکر از وی به خاطر مواضع حکیمانه در خصوص مسایل مختلف، چند موضوع را مطرح کرد:

اول: همکاری کامل رایزنی فرهنگی در همه زمینه های علمی و فرهنگی و دینی با دانشگاه اسلامی مالانگ که مورد استقبال ایشان قرار گرفت.

دوم: انعقاد تفاهم نامه همکاری های قرآنی فیما بین این دانشگاه با مرکز فعالیت های قرآنی وزارت علوم. در این خصوص یک ماه قبل رایزن فرهنگی در ایام مرخصی در ایران عزیز، طی جلسه ای با آقایان دکتر خوش منش رئیس مرکز فعالیت های قرآنی در وزارت علوم و نیز دکتر واعظی مشاور ریاست رایزنان در زمینه ضرورت انعقاد تفاهم نامه های قرآنی با دانشگاه ها، به توافق رسیدند که اولین حرکت، انجام این مهم با دانشگاه مولانا مالک ابراهیم شهر مالانگ اندونزی است.

در این ملاقات ریاست دانشگاه با آغوش باز از این امر استقبال کرد و مقرر گردید متن تفاهم نامه در اسرع وقت از وزارت علوم به این دانشگاه از طریق رایزنی فرهنگی ارسال گردد.

ریاست دانشگاه اعلام نمود که فعالیت های قرآنی این دانشگاه در دپارتمان علوم قرآن انجام می گیرد و 20 درصد از مجموع 15000 دانشجو در این دانشگاه حافظ قرآن هستند. شرط اولیه ورود به این دانشگاه تسلط به قرائت قرآن است.

* امضای تفاهم نامه با بهترین دانشگاه اسلامی اندونزی

رایزن فرهنگی ایران در اندونزی در مهمترین دانشگاه اسلامی زیر نظر وزارت دین به نام دانشگاه مالانگ در اندونزی حضور پیدا کرد و با آقای پروفسور موجیا راهارجو رئیس این دانشگاه در محل دفتر شان، در حضور خبرنگاران شهر مالانگ، تفاهم نامه همکاری فیما بین ایران و دانشگاه مولانا ملک ابراهیم را امضا نمودند.

در این مراسم رسمی که تنی چند از اساتید و نیز معاون دانشگاه نیز حضور داشت، رئیس دانشگاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما با همه مذاهب و ادیان حتی هندو و بودا ارتباط داریم و چرا با کشور بزرگی مثل ایران که مثل ما مسلمان هستند ارتباط عمیق فرهنگی نداشته باشیم.

وی زبان فارسی را زبان اسلام خواند و نیز نسبت به تأسیس کرسی زبان فارسی در این دانشگاه با اعزام استاد ایرانی تأکید نمودند.

ابراهیمیان رایزن فرهنگی نیز اظهار داشت: با توجه به استقبال ریاست محترم دانشگاه و اساتید و دانشجویان، جمهوری اسلامی ایران در ایجاد روابط فرهنگی و علمی هیچ محدودیتی با دانشگاه مولانا مالک ابراهیم وجود ندارد.

گفتنی است دانشگاه مولانا مالک ابراهیم با 15000 دانشجو بهترین دانشگاه اسلامی (UIN) اندونزی است که زیر نظر وزارت دین قرار دارد.

* دیدار با رئیس دانشکده شریعت

دکتر ابراهیمیان با دکتر حاجی رایبین رئیس دانشکده شریعت دانشگاه مولانا مالک ابراهیم شهر مالانگ اندونزی هم دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار طرفین بر تعمیق روابط فرهنگی تأکید نمودند.

ابراهیمیان اظهار داشت: طبق یکی از برنامه های از قبل تدارک دیده شده، اتاق ایران در این دانشگاه، قرار است قانون اساسی ایران را همراه با مقایسه با قانون اساسی اندونزی در قالب کارگاه آموزشی برای استادان و دانشجویان تبیین نماید که رئیس دانشکده شریعت اظهار داشت: این دانشکده با استقبال این مهم را انجام خواهد داد.

در ادامه در خصوص کنفرانس بین المللی حقوق اسلامی که قرار است دو ماه دیگر در مالانگ توسط این دانشکده برگزار گردد، بحث و تبادل نظر به میان آمد و به طور رسمی آقای دکتر حاجی رابین از حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی درخواست نمود تا در این کنفرانس با ارائه مقاله عربی حضور پیدا کند که این امر مورد استقبال آقای ابراهیمیان قرار گرفت.

* تشریح ابعاد علمی جمهوری اسلامی ایران

همچنین رایزن فرهنگی ایران در اندونزی با سرکار خانم پروفسور دکتر بیّنت المحترمه رئیس دانشکده علوم و فناوری دانشگاه مولانا مالک ابراهیم شهر مالانگ اندونزی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار همکاری جمهوری اسلامی ایران با دانشکده علوم و فناوری مورد درخواست سرکار خانم پروفسور دکتر بیّنت المحترمه قرار گرفت و اظهار داشت: سهم ایران به عنوان بزرگترین کشور اسلامی را نمی توان در پیشرفت علم و تکنولوژی نادیده گرفت و لذا ما در اندونزی به طور جد خواستار انتقال تجربیات علمی ایران هستیم.سرکار خانم پروفسور دکتر بیّنت المحترمه در این راستا اظهار داشت: این دانشکده با دانشگاه گیلان روابطی در حد سفر به گیلان برقرار نمود و خواستار تعمیق رابطه با این دانشگاه هستیم.

سپس اظهار داشت: با توجه به اینکه در آینده نزدیک کنفرانس بین المللی معماری اسلامی را در پیش داریم از جمهوری اسلامی ایران درخواست اعزام استاد معماری اسلامی را داریم.

ابراهیمیان با تشریح ابعاد علمی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: در سال 2014 ایران با تولید 25218 مقاله رتبه اول در منطقه و 15 در جهان را کسب نمود. و علی رغم تحریم ها از طرف غرب به شدت در حال رشد هستیم.

ابراهیمیان در پاسخ به درخواست سرکار خانم پروفسور دکتر بیّنت المحترمه اظهار داشت: ان شاءالله تلاش خواهیم کرد در سریعترین زمان ممکن استادی را در زمینه معماری اسلامی به شما معرفی نماییم تا در کنفرانس بین المللی که ترتیب داده اید ایران نیز حضوری مؤثر داشته باشد.

* سخنرانی در سمینار بین المللی احیای مجدد سیره نبوی

از دیگر برنامه های دکتر ابراهیمیان در شهر مالانگ اندونزی،حضور و سخنرانی در سمینار بین المللی "احیای مجدد سیره نبوی با ایجاد تمدن نوین اسلامی برای پیشرفت بشریت" بود که با موضوع "سیره پیامبر اعظم و سبک زندگی به عنوان عنصر اساسی تمدن نوین اسلامی" به ایراد سخن پرداخت.

وی با دعوت رسمی دانشگاه اسلامی مالک ابراهیم شهر مالانگ اندونزی به عنوان سخنران افتتاحیه این کنفرانس دو روزه بین المللی حضور پیدا کرد.

این کنفرانس بین المللی، با حضور بیش از 20 تن از شخصیت های علمی کشورهای عربستان، مصر، مالزی، سودان، عمان، عراق، بحرین، سنگاپور، ایران برگزار شد. از اندونزی نیز شخصیت های علمی زیادی در این کنفرانس با ارائه مقاله حضور پیدا کردند.

در آغاز کنفرانس، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه اسلامی مالانگ اهداف کنفرانس را یاد آور شد و سپس آقای پروفسور دکتر موجیا راهارجو رئیس دانشگاه به ایراد سخن پرداخت.

در ادامه آقای پرفسور دکتر صالح احمد الضوحی رئیس بنیاد سیره نبوی سخرانی کرد و سپس رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آقای جحت الله ابراهیمیان با موضوع "پیامبر اعظم (ص) و سبک زندگی به عنوان عنصر حقیقی تمدن نوین اسلامی" به ایراد سخن پرداخت.

سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران و فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه سبک زندگی مهمترین بخش سخنرانی رایزن فرهنگی بود.

ابراهیمیان ابتدا با استناد به آیات قرآن، الگو بودن پیامبر اعظم را تبیین کرد و سپس در خصوص پیشرفت با مفهوم اسلامی سخن گفت و از سبک زندگی به عنوان بخش نرم افزاری تمدن که همان علم و تکنولوژی باشد را لازم برشمرد اما برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، سبک زندگی را شرط حیاتی دانست.

ابراهیمیان در پایان تأکید نمود: امر مهم سبک زندگی اختصاص به کشور خاص ندارد بلکه ملت های مسلمان با کمک دولت ها باید برای محقق شدن این شرط اساسی برای تمدن، نقش آفرینی کنند و بحمد الله ایران اسلامی در این زمینه با تدبیر رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای، پیش قدم شده است.

در پایان مراسم افتتاحیه حاضران از دکتر صالح احمد الضوحی و نیز حجت الله ابراهیمیان سؤالاتی را مطرح نمودند که آنها پاسخ دادند.

این کنفرانس به مدت دو روز در شهر دانشگاهی مالانگ که بیش از 44 دانشگاه دارد، ادامه پیدا نمود و شخصیت های علمی، در پنل های مختلف به ارائه مقاله پرادختند.

از ایران نیز آقای دکتر زنگنه رئیس پژوهشگاه نمایندگی جامعۀ المصطفی در جاکارتا نیز مقاله ای با عنوان "تمدن نوین اسلامی" ارائه نمود که سخنان ایشان نیز مورد توجه شخصیت های عرب حاضر در کنفرانس قرار گرفت.

* حضور در جمع خبرنگاران

طی یک مصاحبه مطبوعاتی، با اصحاب رسانه در شهر مالانگ اندونزی دیدار و گفت و گو کرد.

در این مصاحبه مطبوعاتی خبرنگاران از روزنامه های مالانگ پست، جاوه پست، سوریا، مدیا آموزشی، مجله دانشگاه و نیز رادیوی جمهوری اندونزی با دکتر ابراهیمیان دیدار کردند و در خصوص موضوعاتی مرتبط با ایران و چگونگی فعالیت های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی پرسش نمودند.

ابراهیمیان در این مصاحبه مطبوعاتی به پرسش های آنان پاسخ گفت و در سؤالی در خصوص دلیل تأسیس اتاق های ایران و امضای تفاهم نامه ها اظهار داشت: اتاق های ایران در دانشگاه های اندونزی، پنجره ای است برای ارتباط با کشور بزرگی که بیش از 6.000.000 سال سابقه دارد و نقش آن در منطقه خاور میانه و جهان بی بدیل است.

رایزن فرهنگی اظهار داشت: ایجاد بستر مناسب برای ارتباطات علمی و فرهنگی میان مراکز دو کشور از اهم وظایف ماست که انعقاد تفاهم نامه همکاری میان رایزنی فرهنگی و دانشگاه مولانا مالک ابراهیم شهر مالانگ در این راستا انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: ایران به دنبال ایجاد تمدن نوین اسلامی بر پایه قرآن است و آماده است تجربیات خود را به کشور بزرگ اندونزی انتقال دهد.

رایزن فرهنگی ادامه داد: برگزاری سمینارها، کارگاه های آموزشی، فعالیت های پژوهشی، دوره های ایران شناسی و تشکیل کلاس های ربان فارسی و اعزام هیأت ها به ایران و بالعکس از دیگر وظایف ماست.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha