سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ |۲۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 27, 2024
5

ما اسلام وقرآن را به خوبی به مردم عرضه نکرده ایم. فرق ما با زلیخا این است که او با کارش یوسف را به مردم عرضه کرد و شناساند، اما ما یوسفِ دین ،قرآن را به خوبی به مردم نشناسانده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» درتهران، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی قرآن‌پژوه برجسته و رئیس ستاد اقامه نمازکشور، در مراسم افتتاحیه مرکز آموزش عالی حوزوی قاسم بن الحسن علیه السلام تهران با تاکید بر ضرورت چشاندن حلاوت وشیرینی قرآن کریم برای مردم اظهارداشت: ما باید به آیات قرآن عمل کنیم. قرآن را بازکنید و آیه به آیه بخوانید، ببینید آیا به تذکرات، دستورات و پندهای قرآنی در طول زندگی خود عمل کرده اید؟ ما نسبت به قرآن کریم و وحی مدیون هستیم و بایستی از این کتاب الهی بهره مند گردیم.

وی ادامه داد: ما اسلام وقرآن را به خوبی به مردم عرضه نکرده ایم. فرق ما با زلیخا این است که او با کارش یوسف را به مردم عرضه کرد و شناساند، اما ما یوسفِ دین ،قرآن را به خوبی به مردم نشناسانده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با انتقاد ازعدم تربیت فقیه به اندازه مورد نیازجامعه گفت: ما حدود 600 فرماندار داریم اما هنوز مفسر فقیه نداریم. امروزتفسیر قرآن درحوزه ها بسیارخوب و زیاد شده است اما زمانی درحوزه ها تنها دو تفسیر وجود داشت.

وی قرآن را بهترین نسخه شفا خواند و افزود: ازمتن قرآن کریم همه چیزقابل تفسیر و درک است. آیا می دانید داستان جدا شدن نوزادی( حضرت موسی علیه السلام) ازمادرش زبان حال و روضه حضرت علی اصغرعلیه السلام است و حاوی نکاتی بسیارجالب و آموزنده و عبرت آموزمی باشد؟

*دراصلاح وارشاد سن مهم نیست

 این کارشناس قرآنی تصریح کرد: درآیه 52 سوره مبارکه انبیاء زمانی که می فرماید: إِذْ قَالَ لِأَبِیهِ وَقَوْمِهِ مَا هَذِهِ التَّمَاثِیلُ الَّتِی أَنتُمْ لَهَا عَاکِفُونَ به ما چند درس بزرگ دراصلاح و تربیت و امربه معروف و نهی ازمنکرمی دهد؟ این آیه به ما می آموزد دراصلاح و ارشاد، سن مهم نیست پسربه پدرگفت، عدد مهم نیست به قوم پدرهم گفت، دراصلاح و امربه معروف ونهی از منکر، از خودی‌ها شروع کنید لذا از پدرش شروع کرد و اولویت واصل را در نظر گرفت دست روی نقطه اصلی شرک وبت پرستی گذاشت و که همه این ها درس های مهمی برای ماست.

* طلبه ی بدون قرآن فاقد نور است 

وی خطاب به طلاب و روحانیون حاضردرمراسم گفت: قرآن نوراست و طلبه ی بدون تدبر در قرآن فاقد نور می شود، سعی کنید فقیه قرآنی شوید، مباحث تفسیری بگذارید و درکناردرس برای فهم بیشترقرآن تلاش کنید. قرآن محوراست و هرچه را که می گویید با قرآن مقایسه کنید.

استاد حوزه با اشاره به سفرش به شهرستان دماوند وبازدید ازحسینیه های این شهر،خاطرنشان کرد: اگردر تهران، اهواز،بندرعباس و سایرشهرها درتابستان هواگرم ودرس خواندن مشکل است، حسینیه های شهردماوند آماده پذیرایی و ایجاد کلاس های درس برای 5 هزارطلبه هستند لذا نباید به بهانه گرما حوزه ها را تابستان ها تعطیل کنیم. روند درس خواندن باید مستمرباشد. حتی درسوره مبارکه جمعه هم فقط زمان برگزاری نمازجمعه را برای تعطیلی مجازدانسته است و پس ازآن ، زمان درس خواندن و تلاش می باشد.

 * گردآوری 500 آیه و حدیث درباره ساختمان

وی افزود: با بهره گیری ازآیات نورانی قرآن کریم کتابی درباب ساختمان سازی و احکام آن ازمنظر قرآن نوشتم که شامل 500 آیه و حدیث درباره ساختمان بود، وقتی آن را به افرادی که دکترای معماری از غرب دارند، دادم، گفتند که اصلا این ها در ذهن ما خطورنکرده و ازآن بی اطلاع بودیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی درپایان با تاکید مجدد بر ضرورت مباحثه تفسیر قرآن و نهج البلاغه گفت: بخشی ازعمرخود را برای دروس حوزه و بخش دیگری رابرای قرآن و نهج البلاغه بگذارید. یک دورنهج البلاغه را مثل کفایه بخوانید و تفسیر ومباحثه کنید ودرنظر داشته باشید که درخصوص این کتاب گران سنگ و ارزشمند، فردای قیامت باید جواب گوی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام باشیم که همان گونه که درس فقه و کفایه و غیره را خواندیم و مباحثه کردیم، آیا نهج البلاغه راهم همین گونه نگاه کردیم یا نه؟! . 313/34

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha