یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ |۲۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 28, 2024
حجت الاسلام علم الهدی - مدرسه علمیه قاسم بن الحسن تهران

بعد از ایام غیبت صغری در حوزه‌های علمیه و بعد از زمان مرحوم شیخ مفید، چهره‌‌ها و شخصیت‌‌ها و فقهای ما پیش از این‌ که فقیه باشند، مفسرو کلامی بودند

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت ‌الاسلام والمسلمین دکترسید محمد باقرعلم الهدی،   درآئین افتتاحیه سال جدید تحصیلی مرکز تخصصی، قاسم بن الحسن‌(ع) تهران با بیان این مطلب افزود: پاسداری علمی که ازائمه اطهارعلیهم السلام به ما رسیده، میسرنیست مگرآن که ما برعلم و دانش کلامی و تفسیراشراف داشته و دریافت منطقی متناسب با نیازهای روز ازاین علوم کسب نمائیم.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) همواره تاکید داشتند بسیاری علوم برای ما حجاب اکبر است، لذا چون ما نمی‌توانیم حلقه ‌های وصل کننده میان این علوم و مطالبات اجتماعی را به طورکامل دریافت کنیم ، چالش سنگینی فراروی ‌مان قرارمی‌گیرد بنابراین باید یک ربط منطقی بین علوم و نیازمندی‌ های امروز جهان بشریت برقرارکنیم تا بتوانیم از گزاره‌ های دینی به بهترین شکل استفاده کرده باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی یادآورشد: هرگاه موضوع علمی درعلوم و درمواریث اهل بیت علیهم السلام از جلوی چشم مان پنهان شود، آرام آرام گزاره‌های آن علم هم به فراموشی سپره می ‌شود و این جاست که دشمنان آماده حمله وهجمه به دین می‌شوند. امروزکلام و تفسیر به عنوان یک درس جنبی درحوزه ها مطرح می‌شود و ما باید به خاطراین عناوین و القابی که به برخی از این علوم مقدس می‌دهیم، از درگاه خداوند متعال عذربخواهیم.

*اهتمام جدی به مباحث کلامی و تفسیری

 رییس مرکز آموزش عالی حضرت قاسم بن الحسن علیه السلام با اشاره به هجمه های سنگین دشمنان به مبانی اسلام وتشیع گفت: یکی ازدلایل هجمه های امروزدشمن علیه اسلام، قرآن، اهل بیت و به ویژه شیعه ، این است که ما در حوزه‌های علمیه رنگ  ولعاب لازم را به مباحث کلامی و تفسیری ندادیم و این دومتاسفانه از محدوده و قلمرو دروس حوزوی ما مغفول عنه قرارگرفته اند.

حجت‌الاسلام علم الهدی با انتقاد از عدم وقت‌گذاری کافی برای تفسیر،کلام و اعتقادات اظهار داشت: بعد از ایام غیبت صغری در حوزه‌های علمیه و بعد از زمان مرحوم شیخ مفید، چهره‌‌ها و شخصیت‌‌ها و فقهای ما پیش از این‌ که فقیه باشند، مفسرو کلامی بودند، البته فقیه هم بودند، اما در کنار تفسیر، کار اصول و منطق هم می‌کردند اما امروز در حوزه‌های علمیه فرع جای خودش را به اصل داده و آن مقداری که ما حاضریم برای اصول وقت بگذاریم، برای تفسیر، کلام و اعتقادات هرگز وقت نمی‌ گذاریم و لذا درگرو همین بی‌توجهی‌ها گروه‌هایی مثل داعش به نام دین و قرآن، شکل می گیرند و با ذکرنام خدا انسان ها را سر می برند.

*لزوم بازنگری و بازسازی درعلوم حوزوی

وی با اشاره به لزوم بازنگری و بازسازی حوزه‌های علمیه دربحث علوم و دانش حوزوی گفت: امیدواریم  بتوانیم در کنار اساتید حوزه وبا بهره گیری از روشنگری‌ها و علوم و دانش طلاب مراکزآموزش عالی حوزوی، درسال تحصیلی جدید دِین خود را به قرآن و اهل بیت علیهم السلام ادا کرده و راه گشای حل این مسائل باشیم. 313/34

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha