سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حجت الاسلام آذربایجانی

حوزه/ یکی از آفت هایی که امروزه در مجامع علمی وجود دارد، مسئله کبر، غرور و عجب است که می تواند علم را تحت شعاع قرار داده و فضای علمی را به سمت و سوی حسادت ها سوق دهد.

حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به سیاست های کلی ابلاغی "علم و فناوری" از سوی مقام معظم رهبری، گفت: یکی از دلائل احتیاج ما به سیاست های کلان این است که جمهوری اسلامی ایران اهداف بلند مدتی دارد که در سند چشم انداز تدوین شده و در این راستا لازم است سیاست هایی تدوین شود تا جهت گیری کلی کشور مشخص شده و بتوانیم در مسیر صحیح گام برداریم.

*همگرایی اجزای نظام با تحقق سیاست ها

رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه ادامه داد: همگرایی و هماهنگی میان اجزای نظام با این سیاست ها محقق شده و همه دستگاه ها در یک مسیر تعریف شده حرکت خواهند کرد.

وی در ادامه به نقش حوزه های علمیه در تحقق سیاست های "علم و فناوری" پرداخت و افزود: یکی از عرصه هایی که حوزه های علمیه می توانند نقش مؤثری ایفا کنند، بُعد اخلاقی و دینی است که باید برای تعمیق این معارف تلاش کرده و در اسلامی سازی علوم انسانی ورود پیدا کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به محور سوم سیاست های علم و فناوری با موضوع "حاكميت مباني، ارزش‌ها، اخلاق و موازين اسلامي در نظام آموزش عالي، تحقيقات و فناوري و تحقق دانشگاه اسلامي"، ابراز داشت: تعالی اخلاق و توسعه آن در جامعه اسلامی از وظایف حوزه های علمیه است که در این سیاست از آن یاد شده و باید در این راستا فعالیت های خوبی صورت بپذیرد.

*تقویت ارزش ها، از ضروریات است

این استاد حوزه دانشگاه با تأکید بر این که امروز علم همراه با ارزش هاست، خاطرنشان ساخت: یکی از کارهایی که در راستای محور سوم سیاست های ابلاغی باید صورت پذیرد، تقویت ارزش هاست که از ضروریات جامعه اسلامی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی با بیان این مطلب که ارزش های اخلاقی بر معرفت شناسی نیز تأکید دارند، تصریح کرد: اگر انسان بتواند به برخی از اخلاقیات ملتزم شود، می تواند در مباحث معرفتی نیز جایگاه مناسبی برای خود مهیا کند.

* آفات مجامع علمی

وی با اشاره به آفت های محافل دانشگاهی و حوزوی، گفت: یکی از آفت هایی که امروزه در مجامع علمی وجود دارد، موضوع کبر، غرور و عجب است که می تواند علم را تحت شعاع قرار داده و فضای علمی را به سمت حسادت ها سوق دهد. در این زمینه نیز باید ورود کرد و فضای سالمی را برای آموزش و پژوهش فراهم آورد

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha