یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ |۳۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 7, 2024
محمد پایدار

حوزه/ مقصود از تحول صرفا تغییر و یا حذف یک کتاب خاص نیست، بلکه منظور نظام آموزشی است و نباید این گونه عمل شود که یک کتاب را از سیستم آموزشی حذف کرده و بگوییم ما تحول انجام داده ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد پایدار در گفتگو با خبرنگار سرویس استانهای خبرگزاری «حوزه» با اشاره به ضرورت توجه به تحول در حوزه های علمیه به عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری، مراجع عظام و بزرگان حوزه، اظهارداشت: تحول از امور اساسی امروز هر جامعه و مخصوصا جامعه دینی است.

*دامنه وسیع تحول

مدیر حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تحول، دارای دامنه بسیار وسیعی است و تنها یک بعد خاص را شامل نمی گردد، بلکه باید در ابعاد مختلف این مهم صورت بگیرد.

وی با تاکید بر این که آموزش از ارکان مهم هر جامعه ای است که دارای ارزش و جایگاه مضاعفی است، تصریح کرد: حوزه علمیه مهمترین نهاد دینی است که باید آموزش توأم با پژوهش را مورد توجه جدی قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین پایدار افزود: یکی از نیازهای اساسی بحث آموزش کاربردی است که متاسفانه در این زمینه در فضای آموزشی کشور کم کاری داشته ایم؛ به طوری که بسیاری از آموزش‌ها متناسب نیازها نیست.

*ضرورت تحول در نظام آموزشی

مدیر حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر این که تحول در حوزه را باید از متون آموزشی آغاز کرد، ابرازداشت: متون درسی حوزه باید منطبق با نیازهایی جامعه باشد تا به علوم راهبردی تبدیل گردند. بنابراین اگر حوزه بتواند آموزش های خود را متناسب با نیازهای روز انجام دهد، آن وقت می توان صحبت از تحول کرد.

وی ادامه داد: وقتی بحث تحول در عرصه آموزش مطرح می شود، مقصود صرفا تغییر و یا حذف یک کتاب خاص نیست، بلکه منظور نظام آموزشی است و نباید این گونه عمل شود که یک کتاب را از سیستم آموزشی حذف کرده و بگوییم ما تحول انجام داده ایم.

*یک پیشنهاد

حجت الاسلام والمسلمین پایدار با ارائه پیشنهادی، اضافه کرد: امروز طلاب پس از 6 سال تحصیل، وارد رشته های تخصصی می شوند، در صورتی که به عقیده بنده این زمان طولانی است و باید طلاب پس از دو و یا سه سال تحصیل در حوزه، وارد رشته های تخصصی شده و آموزش های کاربردی را فرا بگیرند تا بتوانند در راستای نشر معارف الهی، گام های موثری بردارند.

*تحصیل 400 طلبه

مدیر حوزه علمیه کهگیلویه و بویر احمد در ادامه با اشاره به آمار طلاب و فعالیت های حوزه استان، گفت: هم اکنون4 مدرسه علمیه با حدود 400 طلبه در سطح استان فعال هستند که طلاب در این مدارس تا سطح 2، علوم حوزوی را فرا می گیرند.

*برنامه ها و اقدامات تحولی

وی، اشاره ای هم به برنامه ها و اقدامات تحولی در حوزه علمیه استان کرد و افزود: از آنجا مدیریت ها ی استانی به عنوان زیر مجموعه ای از مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور فعالیت دارند، باید در اجرای برنامه های مختلف، تابع مرکز باشند و جزیره ای عمل نکند، لذا در اصول و اساس کلی این مهم در حال انجام است، اما فوق برنامه هایی در استان در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین پایدار، شناسایی طلاب مستعد و شکوفایی استعدادهای آنان در عرصه های تخصصی را یکی از مهم ترین برنامه های حوزه علمیه کهکیلویه و بویر احمد اعلام کرد و گفت: در همین زمینه برنامه های مشاوره ای مختلفی برای طلاب در دستور کار قرار گرفته است تا آنان بتوانند به راحتی مسیر طلبگی خود را پیدا کرده و در دروس تخصصی به ادامه تحصیل بپردازند.

مدیر حوزه علمیه کهگیلویه و بویر احمد یادآور شد: اگر طلاب بتوانند علایق و استعدادهای خود را کشف و در آن زمینه کار کنند، قطعا شاهد رشد و پویایی خوبی در حوزه ها خواهیم بود.

*لزوم تربیت مبلغان توانمند

وی همچنین با اشاره به اهمیت تبلیغ، ابراز داشت: یکی دیگر از برنامه های مهم ما توانمند سازی طلاب در عرصه تبلیغ است، در همین زمینه برنامه های متعددی از جمله برپایی کارگاه های آموزشی در نظر گرفته شده است. همچنین طلاب در ایام تعطیل، به مناطق مختلف استان اعزام می شوند و از همان سال های آغازین طلبگی با فضای تبلیغی آشنا می شوند تا در آینده خطیبی توانا باشند.

*کادرسازی برای نظام

حجت الاسلام والمسلمین پایدار تصریح کرد: امروز نیازمند ورود حوزویان به بسیاری از عرصه های تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و حتی مدیریتی هستیم، لذا در با سایر نهادهای استان در راستای پرورش نیروهای تخصصی، ارتباط دو سویه ای برقرار شده و این مهم در حال انجام است.

مدیر حوزه علمیه کهگیلویه و بویر احمد، برگزاری مسابقات علمی در سطوح مختلف علمی طلاب، ارزیابی علمی اساتید و نظارت بر عملکرد آنان، برگزاری جلسات اخلاقی، قرآنی و دروس مورد نیاز طلاب هچون ادبیات عرب را از دیگر اقدامات برشمرد و خاطرنشان کرد: جوانان استان علاقه و اشتیاق زیادی برای ورود به حوزه دارند که متاسفانه به دلیل کمبود فضای فیزیکی، تحقق این مهم با مشکل مواجه شده است.

انتهای پیام 18/313

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha