چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
نعیم آبادی

حوزه / آیت الله نعیم آبادی تاکید کرد: در جریان الگو گیری از امام حسین(ع) باید «با حسین» و « یا حسین» در کنار هم باشد تا معنای الگوگیری کامل شود و «با حسین(ع)» بودن باید مقدم بر« یا حسین(ع)» گفتن باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، آیت الله غلام علی نعیم آبادی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس در مراسم بزرگداشت رحلت آیت الله مهدوی کنی که امروز در مسجد النبی (ص) قزوین برگزار شد ،با تسلیت فرا رسیدن ایام عزاداری امام حسین(ع) و ذکر این نکته که برخورد با واقعه عاشورا و امام حسین(ع) سه نوع می تواند باشد، گفت: برخورد اول برخورد احساسی و گریه کردن است، نوع دوم برخورد همسو با مسیحیت است که امام حسین (ع) را به عنوان فدایی مطرح می کنند و می گویند که امام حسین(ع) فدا شد تا ما به جهنم نرویم و برخورد نوع سوم هم طرح حرکت امام حسین (ع) به عنوان یک مکتب است.

وی با اشاره به عبارت «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه همانا امام حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است» عنوان کرد: مطابق با این بیان امام حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات معرفی شده است و چراغ یعنی وسیله ای که نور می دهد و راه را به انسان نشان می دهد حالا چون عمق فاجعه زیاد است اشک هم جاری می شود.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: امام حسین(ع) کشتی نجات است و سوار شدن به این کشتی نه تنها در مباحث سیاسی بلکه باید در زمینه های مختلف زندگی باشد به طوریکه هر وقت انسان دید در زمینه های مختلف زندگی سیاسی، اجتماعی و اخلاقی در حال غرق شدن است سوار این کشتی شود.

آیت الله نعیم آبادی تاکید کرد: در جریان الگو گیری از امام حسین(ع) باید «با حسین» و « یا حسین» در کنار هم باشد تا معنای الگوگیری کامل شود و «با حسین(ع)» بودن باید مقدم بر« یا حسین(ع)» گفتن باشد.

امام جمعه بندرعباس یادآور شد: امام حسین (ع) را از چراغ بودن خارج نسازیم و با حفظ روشنی چراغ، برای امام حسین (ع) گریه کنیم، نه اینکه به قیمت تاریک و خاموش شدن چراغ، گریه کنیم و باید توجه کینم که اشک همه جا کارساز نیست. همان طور که زیارت و حضور در برابر معصوم (ع) باید با معرفت باشد، در اشک هم باید عارف به حق امام و معصوم باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حضرت عباس(ع) پرورش یافته مکتب امام علی (ع) است که هم دارای شجاعت و هم دارای و عارف به حق امام بود.

والدین فرزندان را با ارزش حجاب آشنا سازند

آیت الله نعیم آبادی بیان کرد: اینکه عده ای در جامعه می گویند بی حجابی نشانه بی غیرتی مردان است، درست نیست بلکه بی حجابی نشانه غفلت است.

امام جمعه بندرعباس ادامه داد: زنان جامعه ما اگر می دانستند و به آنها یاد می دادند که حجاب مصونیت است نه محدودیت، با وضع و ظاهر نامناسب بیرون نمی آمدند و این وظیفه والدین است تا همچنان که امور دیگری همچون راه پول در آوردن به فرزندان خود یاد می دهند با مسائل اعتقادی و دینی همچون حجاب هم آنها را آشنا سازند.

آیت الله مهدوی کنی عالمی آگاه به زمانه

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ابعاد شخصیتی آیت الله مهدوی کنی، گفت: آیت الله مهدوی کنی دارای شخصیتی وارسته و آگاه به مسائل زمان خود بود، به طوری که مقام معظم رهبری که آشناترین فرد به مسائل سیاسی داخلی و جهانی است موقع اقامه نماز بر پیکر ایشان سه بار عبارت « اَللّهُمَّ اِنّا لا نَعْلَمُ مِنْها اِلاّ خَيْراً» در مورد ایشان به کار بردند که این امر نشان دهنده شناخت رهبری از ایشان و مقام بالای ایشان است.

وی افزود: بزرگداشت ایشان توسط مقام معظم رهبری، فقط محدود به گفتن این عبارت نبود، بلکه در زمان حیات ایشان در مجلسی، مقام معظم رهبری هم حضور داشتند، وقتی آیت الله مهدوی کنی وارد شدند، رهبری به پاخاستند و تا زمانی که آیت الله مهدوی کنی ننشستند، مقام معظم رهبری هم چنان ایستاده بودند.

امام بندرعباس عنوان کرد: ما باید به مطالعه زندگانی فردی و اجتماعی آیت الله مهدوی کنی بپردازیم تا بفهمیم که ایشان در میدان سیاست چگونه زیست، در اجتماع چگونه کار کرد و در فضاهای انقلابی چه کاری انجام داد و الویت ایشان چه بود.

آیت الله مهدوی کنی یک آخوند به تمام معنا بود

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آیت الله مهدوی کنی یک روحانی به تمام معنا بود، بیان کرد: ایشان در ساده زیستی یک آخوند و روحانی به تمام معنا بود و با اینکه از شخصیت های بزرگ و از مبارزین قدیمی بود و در تمام میدان ها حضور داشت و در متن حادثه ها بود در طول حیاتشان یکبار نشنیدیم که از زندان رفتن ها، تلاش ها و جهادهایشان بگوید.

آیت الله نعیم آبادی تصریح کرد: وظیفه اول یک روحانی این است که به انجام وظایف خویش همچون پیش نمازی مسجد، یاد دادن حلال و حرام به مردم، حضور در مجالس عزا و شادی های مردم و تصحیح عقاید مردم بپزدازد.

وی افزود: الان بسیاری از مساجد و روستا ها فاقد امام جماعت و روحانی است و به جای ادارات، این مساجد هستند که منتظر روحانی می باشند.

آگاهی به مسائل زمان از جمله خصوصیات آیت الله مهدوی کنی بود

امام جمعه بندرعباس، آگاهی از مسائل زمان را خصوصیات و ویژگی دیگر آیت الله مهدوی کنی عنوان کرد و گفت: آگاهی از مسائل زمان و جامعه از دیگر خصوصیات ایشان بود و تشخیص می داد که نیاز جامعه چیست و لذا دانشگاه امام صادق (ع) را برای تربیت افرادی آگاه به مسائل اسلام و نیاز جامعه تاسیس کرد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به شخصیت سیاسی آیت الله مهدوی کنی اظهار کرد: از لحاظ سیاسی آیت الله مهدوی کنی در طول حیات خویش لحظه ای از مواضع خود عدول نکرد و هیچ گاه یک کلمه و حرف زشت نگفت.

آیت الله نعیم آبادی ادامه داد: در عین اینکه باید انتقاد کرد، اما از اهانت و هتاکی باید دوری کرد و آیت الله مهدوی کنی سیاستمداری پخته و متین بود که مقام معظم رهبری ایشان را تائید و مواضعشان را قبول داشت و شخصیت فردی و سیاسی ایشان باید الگوی ما باشد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha