پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ |۲۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 3, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با بیان این که نباید مسئولیت گریز باشیم گفت: انسان باید نسبت به امام زمان(عج)، کشور، خانواده، همسایه، جامعه، دین و... مسئولیت داشته باشد، البته در این عرصه مسئولیت ها دارای اولویت بندی هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی شب گذشته (سه شنبه) در آیین سوگواری امام حسین علیه السلام در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گفت: بر اساس آیات و روایات، انسان نسبت به تمامی امور پیرامون خود مسئول است، تصریح کرد: انسان ها در این عرصه برخی مسئولیت گریز، مسئولیت پذیر و برخی نیز بی تفاوت هستند.

وی با بیان این که قرآن انسان را به مسئولیت پذیری دعوت می کند، گفت: از جمله مسائلی که انسان باید نسبت به آن احساس مسئولیت داشته باشد، نسبت به امام زمان، کشور، خانواده، همسایه، جامعه، دین و... می باشد؛ البته در این عرصه مسئولیت ها دارای اولویت بندی هستند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی مسئولیت در برابر خداوند را در اولویت دانست و گفت: پیروی از خدا، رسول و امام معصوم از بالاترین مسئولیت هایی است که بر دوش انسان قرار دارد، از این رو انسان باید سایر مسئولیت ها را در این عرصه فدا نماید. در واقعه عاشورا برخی در این عرصه به انحراف رفته و مسئولیت خود در برابر خانواده و.. را بر مسئولیتشان نسبت به امام زمانشان ترجیح دادند.

وی خاطرنشان کرد: البته این به معنی رها کردن خانواده یا دیگر مسئولیت ها نیست، بلکه انسان باید نسبت به خانواده، اقوام، همسایه و... مسئولیت پذیر داشته باشد ولی باید بین مسئولیت ها اولویت قرار دهد و بداند که کدام مهم تر است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با استناد به روایتی از امام صادق علیه السلام، امام حسین علیه السلام را سید الشهدا و اصحاب ایشان را از بزرگان شهدا معرفی کرد و گفت: این امام همام دلیل این جایگاه برای شهدای کربلا را یقین و ایمان خالص و انگیزه الهی آنها معرفی کرد.

وی معرفت و اطاعت را از مسئولیت های انسان در برابر خدا معرفی کرد و گفت: بر اساس آیات قرآن کریم، انسان در برابر پیامبر نیز مسئولیت دارد که از آنها جلو نیافتد، به آنها خیانت نکند و به آنها احترام بگذارد. انسان در برابر امامان نیز چنین مسئولیت هایی دارد.

این سخنران با تأکید بر این که امروزه نیز ما باید به وظایف خود در برابر امام زمان عجل الله تعالی فرجه آگاه شویم و آن را انجام دهیم، تصریح کرد: ما باید امام زمان خود را بشناسیم، وظایف خود را بدانیم و به آن عمل نماییم.

انتهای پیام// 15/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha