سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
کد خبر: 338984
۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
عاشورا

حوزه/ روز عاشورا روز حزن و ماتم اهل‌بیت‌(ع) و شیعیان آن بزرگواران می‌باشد. بنابراین، شایسته است همه مؤمنان در این روز، به اقامه عزای سیدالشهدا(ع)، خاندان و یاران آن‌حضرت پرداخته کارهای عادی و روز‌مره را ترک نمایند.

 سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه: عزاداری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام درروز عاشورا   نیز همچون سایر اعمال انسان دارای احکام و اعمالی است.

 * مستحب است در این روز هزار مرتبه گفته شود: «اللهم العن قتلة الحسین(ع)».

 * مستحب است مؤمنین در روز عاشورا به یکدیگر این جمله را بگویند: «اعظم‌الله اجورنا بمصابنا بالحسین(ع) و جعلنا و ایاکم من‌الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد(ع)» .

*  مستحب است خواندن زیارت عاشورا در این روز.

 *اقوال فقها در مورد روزه یوم عاشورا

 فقهای امامیه در مورد روزه روز عاشورا دارای دیدگاه‌های متعدد می‌باشند:

  قول اول: استحباب روزه روز عاشورا به شرط این‌که همراه با حزن باشد، و این دیدگاه شیخ مفید (متوفای ۴13ق) و شیخ طوسی (متوفای ۴60ق) و ابن‌زهره (متوفای 585ق) است.

  قول دوم: حرمت. و این نظر صاحب حدایق (متوفای 1186ق) می‌باشد.

  ایشان روزه عاشورا را مانند روزه عید فطر ممنوع می‌داند.

  قول سوم: کراهت به معنای اقلیت ثواب. و این نظر کاشف‌الغطاء (متوفای 1228ق) و برخی دیگر از بزرگان مانند امام خمینی(ره) است.

  قول چهارم: استحباب بدون کراهت. و این فتوای مرحوم آیةالله‌‌العظمی خویی(ره) (متوفای 1۴13ق) است.

 سؤال: آیا امساک از خوردن و آشامیدن، بدون نیت روزه، حکم روزه را دارد و همان اقوال چهارگانه جاری است؟

جواب: خیر، بلکه شاید شایستگی این‌گونه امساک به یاد تشنگی و گرسنگی خاندان و فرزندان سیدالشهدا(ع)، مورد اتفاق همه بزرگان باشد.

 * روزه روز عاشورا و روزی که انسان شک دارد روز عرفه است یا عید قربان مکروه است . در روایت آمده است که امام صادق علیه السلام فرمود: بنی امیه نذر کردند که اگر موفق به قتل امام حسین علیه السلام شوند، روز شهادت او را جشن بگیرند و مبارک بشمارند و روزه بگیرند و روزه در آن روز سنت آل امیه است، لذا ائمه اطهار علیهم السلام به جهت مخالفت با این طایفه تبهکار و عدم هماهنگی با آنان، روزه عاشورا را نهی کردند .

* در روز عاشورا مستحب است که انسان تا عصر بدون قصد روزه از خوردن و آشامیدن خودداری کند .

* بسیار مناسب است که در روز عاشورا کار و کسب تعطیل شود، مگر در حد ضرورت .

امام رضا علیه السلام فرمود: «من ترک السعی فی حوائجه یوم عاشورا قضی الله له حوائج الدنیا و الاخرة؛ کسی که کار و تلاش برای برآوردن حوائج خود را در روز عاشورا ترک کند، خداوند نیازهای دنیا و آخرت او را برطرف می سازد .»

  سؤال: با توجه به نظرات فقهی فوق، حکم روزه روز عاشورا چیست؟

 جواب: در حکم روزه روز عاشورا همان‌طوری که گفته شده اختلاف است. ولی همه فقها بر این باورند که چنان‌چه شخصی، عناد با خاندان پیامبر(ص) داشته و به شکرانه شهادت آن حضرت روزه بگیرد، روزه‌اش باطل است.

تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha