سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ |۲۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 27, 2024
آلیا

حوزه/ از وزیرتعاون، کار و اموراجتماعی می خواهیم سازوکاری تدوین نماید تا زمینه ظهور طلاب متخصص حوزه های علمیه درتربیت نونهالان مهد کودک‌ها فراهم شود.

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران، اسلام شهر، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه درتهران، با اشاره به ضرورت نگاه و رویکرد اسلامی به تربیت نونهالان جامعه گفت: طبق دیدگاه صحیح تربیت انسانی و اسلامی، آموزش ازهمان بدو طفولیت وحتی قبل از به دنیا آمدن فرزند مراقبت های ویژه ای را می طلبد و والدین باید یک سلسله دستورالعمل ها را برای تربیت درست فرزندانشان رعایت کنند.

مهد کودک ها سوغات فرهنگ بیگانه

عضوفراکسیون زنان و خانواده مجلس ایجاد مهدهای کودک درکشورمان را ارمغان غرب توصیف کرد وافزود: مهد کودک ها سوغات و دستاورد فرهنگ بیگانه هستند چراکه درفرهنگ وآداب تربیت اسلامی و ازقدیم الایام زمانی که درخانواده کمکی برای مادردرتربیت و پرورش طفل پیدا نمی شد، بحث دایه مطرح شده و البته این دایگان هم افرادی مومن، متدین و اهل تهذیب و تزکیه وهم چنین آشنا به مبانی تربیت اسلامی و دینی بوده اند.

بی تفاوتی مهد کودک ها نسبت به تربیت دینی کودکان

آلیا با بیان این که مهد های کودک امروز واقعیتی انکارناپذیر درتربیت فرزندان جامعه ما هستند گفت: مهد ها از نوزادی و نونهالی تا دوران پیش دبستانی -که دوره حساسی برای تاثیرگذاری تربیتی است- پذیرای فرزندان ما هستند اما آسیبی که دراین میان کودکان مان را تهدید می کند بی تفاوتی این مهد کودک ها به تربیت دینی آن هاست.

وی تصریح کرد: وقتی کودکان وارد سن بلوغ و تکلیف که درپسران 15 و در دختران 9 سالگی است، می شوند تزریق یکباره آموزه های دینی به آن ها باعث نوعی پس زدگی شده و گاهی دافعه هم به وجود می آید و این امرطبیعی است.

نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ازآن جایی که تربیت خودش یک موضوع تدریجی است و به تناسب سن نیازها و درخواست های سنی باید به کودکان منتقل شود، لذا موضوعات خاص تربیت را باید در کودکی و نونهالی انتقال داد و این جزو وظایف همین مهد کودک هاست.

*نرم افزارمان باید آموزه های دینی باشد

این کارشناس و پژوهشگر نظام تربیتی جامعه در خصوص ساختار مهدهای کودک درکشورمان گفت: ما به لحاظ استانداردها، نور، فضا، تراکم و سایر شاخص ها با معیارها و استانداردهای غربی مطابق هستیم اما به لحاظ محتوایی باید نرم افزارمان آموزه های دینی باشد و درمهد های کودک مان مبنای اصلی تربیت اسلامی قرار گیرد.

وی ادامه داد: این درحالی است که الان انتقادی که به مهدها وارد است به جز مهدهای قرآن و برخی مهدهای اسلامی، به طورعموم برنامه های مهدکودک ها تحت عنوان یا پوشش نشاط افزایی و نشاط سازی، بیشتر با حرکات موزون همراه است یا استفاده ازفیلم ها و انیمیشن هایی که تناسب با سن کودکان نداشته و یا کتاب هایی که مناسب آن ها نیستند، دربرنامه های آموزشی قراردارد.

*انتقادهای جدی والدین ازنحوه آموزش ها

آلیا با بیان این که بسیاری مراجعان به ما به نحوه آموزش ها درمهدهای کودک انتقادات جدی دارند، اظهارداشت: درمراجعات مکرر، والدین اظهار می دارند اگر ازمعلم یا مسئول مهد بخواهیم به بچه ها قرآن یاد داده و یا برخی تعالیم اسلامی را آموزش دهند، مطالبه پول اضافه می کنند درحالی که اساسا بچه ها به مهد کودک می روند تا همین آموزه های دینی را فراگیرند و اگربرخی افراد و خانواده ها خواستار آموزش آواز و موسیقی و امثال این مسائل باشند، بایستی پول اضافه پرداخت نمایند.

 عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی افزود: مبنای اصلی آموزش ها باید اسلامی و همراه با تربیت دین باشد تا به یکباره با احساس کاهش اعتماد به نفس یا اختلال هویت در کودکان مان مواجه نشویم. این فرآیند تربیتی در شریعت خانواده های ما وجود دارد اما در مهد کودک ها پیگیری نمی شود.

*نقش اثرگذار حوزه های علمیه درنهادینه کردن آموزش های دینی

نماینده مردم تهران در مجلس، نقش حوزه های علمیه در نهادینه نمودن آموزه های دینی بین نونهالان را بسیاراساسی و اثرگذارخواندوگفت:این نقش تاثیرگذارحوزه ها را بارها به وزیرمحترم آموزش و پرورش تذکر داده ایم اما از وزیرمحترم تعاون، کار و امور اجتماعی هم می خواهیم با نسبتی در حدود بودجه، اعتبارات و نیروی انسانی موردی و پاره وقت و با برنامه ریزی جامع و مدون، ازطلاب واجد شرایط، متخصص، خوش بیان و پرنشاط خواهر و برادر در امر آموزش و تربیت نونهالان عزیزمان بهره بگیرند تا این خلاء را تا حدودی بتوانیم جبران نمائیم.  

انتهای پیام  34/313

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha