چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
مطبو

حوزه/ قطار نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های کشور ، تا ساعاتی دیگر از ایستگاه بیستم خود نیز عبور خواهد کرد تا بلکه سالی دیگر به ایستگاه بیست و یکم خود رسیده و بازهم بهانه ای فراهم شود برای ...

 خبرگزاری حوزه اشاره؛ قطار نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های کشور، تا ساعاتی دیگر از ایستگاه بیستم خود نیز عبور خواهد کرد تا بلکه سالی دیگر به ایستگاه بیست و یکم خود رسیده و بازهم بهانه ای فراهم شود برای گردهمایی بزرگ فرهنگی اهالی رسانه و مشتاقان و علاقه مندان به رسانه های مکتوب و مجازی.

در این دوره از نمایشگاه، علاوه بر روزنامه ها و مجلات سراسری و خبرگزاری های رسمی و پایگاه های متعدد خبری و تحلیلی، رسانه های دینی در قابل نشریات و نیز خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی، حضور قابل توجهی داشتند.

در یکی از واپسین روزهای برپایی نمایشگاه، فرصت را مغتنم شمردیم تا ضمن بازدید از غرفه های متعدد آن ، نظرات مردم نسبت به این دوره از نمایشگاه و به ویژه خواسته ها و انتظاراتشان از رسانه های دینی را جویا شویم. آنچه در ادامه می آید، چکیده ای از همین نظرات و دیدگاه هاست؛

تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم

سهیل محجوب، دانشجوی کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه های پایتخت است. وی که خود را یکی از روزنامه خوانان حرفه ای معرفی می کند ، با اشاره به این که امسال نظم و چینش نمایشگاه ، تا حدی قابل قبول بود، اظهار داشت: البته به نظر من برای این که عموم مردم را با روزنامه ها و خبرگزاری ها و سایت های خبری بیش از پیش آشتی دهیم، هنوز کار سختی داریم و متاسفانه فرهنگ مطالعه مطبوعات در کشور ما چندان رایج نشده است کما این که تیراژ مطبوعات و روزنامه های کشور این را نشان می دهد.

لزوم اهتمام رسانه ها به تولید محتوای مناسب

وی افزود: برپایی چنین نمایشگاه هایی و برگزاری نشست ها و هم اندیشی ها در حاشیه آن، تا حدود زیادی می تواند به آشتی نصفه و نیمه مردم با رسانه های جمعی کمک کند اما بی شک قانع شدن به این میزان کافی نیست و در وهله اول خود رسانه ها باید با تلاش و ممارست در تولید محتوای مناسب به این مساله کمک کنند.

یک گلایه از رسانه های دینی

وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد از رسانه های دینی آشنایی دارد ، گفت: البته حوزه علاقه من بیشتر نشریات اجتماعی و ورزشی است؛ اما در همین نمایشگاه از غرفه خبرگزاری حوزه، نشریه خیمه و چند هفته نامه دیگر که ظاهرشان نشان می داد در حوزه دینی کار می کنند بازدید داشتم؛ اما به نظرم هنوز این دست از رسانه ها برای عموم مردم به خصوص جوان ها، جذابیت لازم را ندارند؛ نمی دانم شاید هم من اشتباه می کنم!

تقدیر از فعالیت رسانه هایی با طعم دین و معنویت

زهرا حمیدی، بازنشسته آموزش و پرورش اما نظر متفاوتی داشت. وی با بیان این که در سال های اخیر رسانه های دینی توانسته اند فعالیت های ارزشمندی داشته باشند، گفت: به عنوان مثال بنده یکی از کسانی هستم که معمولاً به خبرگزاری های دینی از جمله خبرگزاری حوزه ، شبستان و ... در طول هفته مراجعه دارم و علاوه بر این ها معمولاً ماهنامه همشهری آیه را می خرم و مطالعه می کنم. به نظر من گرچه این رسانه ها تا رسیدن به ایده آل ، فاصله زیادی دارند، اما حضور آن ها برای ما که تشنه معارف دینی هستیم بسیار خوب و مغتنم است.

مسئولان به تقویت رسانه های دینی کمک کنند

وی اضافه کرد: در همین خصوص انتظاری که از مسئولان کشور به خصوص وزارت ارشاد داریم این است که دست از حمایت از رسانه های دینی و ارزشی برنداشته و با حمایت های مالی و معنوی ، زمینه و بستر را برای تقویت فعالیت های آنها در سطح جامعه فراهم کنند.

مردم تشنه آشنایی با بزرگان حوزه هستند

احمد قانعی فرد ، یکی دیگر از شهروندانی است که با علاقه خاصی به نمایشگاه آمده و این را از کیسه پر از روزنامه ها و مجلاتی که در دست دارد ، می شد فهمید. وی با بیان این که باید فرصت برگزاری نمایشگاه بیش از یک هفته می شد، گفت: بنده به صورت کاملاً اتفاقی سری به غرفه هفته نامه افق حوزه زدم و ویژه نامه هایی که این نشریه برای علما به خصوص آیت الله العظمی  بهجت تهیه کرده بود، واقعاً برایم جالب بود.

وی اضافه کرد: بی شک مطالعه و آشنایی عموم مردم با خاطرات و توصیه های دینی و اخلاقی بزرگانی چون حضرت امام (ره) ، مقام معظم رهبری و مرحوم آیت الله بهجت بسیار راهگشاست و آن ها را در مسیر سبک زندگی اسلامی بسیار کمک می کند.

ایجاد جذابیت برای رسانه های دینی حوزه کودک

علی محتشم زاده ، کارمند نیز که به همراه فرزند خردسالش در حال بازدید از غرفه دفتر تبلیغات اسلامی بود، با بیان این که مجلات کودک و نوجوان دفتر تبلیغات را گاهی اوقات برای پسرش تهیه می کند، ابراز داشت: اگر در همین مجلات که با نگاه دینی تولید و عرضه می شود یک مقدار جذابیت های بصری بیشتر شود به نظرم بچه ها بیشتر جذب آن ها می شوند تا نشریاتی که گاهی مشخص نیست با چه رویکرد و نگاهی به روی دکه های مطبوعاتی می آید و چه بسا برخی از آن ها برای فکر و روحیه بچه ها، مضر هم باشد.

وی این گونه به سخنان خود ادامه داد: نه فقط برای کودکان و نوجوانان بلکه برای جوانان و بزرگسالان نیز رسانه های مکتوب و مجازی ما باید خوراک فکری و فرهنگی مناسبی را تهیه کرده و در قالب های جذاب به مخاطبان انبوه خود ارایه و عرضه کنند.

نسل جوان شیفته رسانه های دینی می شود اگر...

حجت الاسلام صبوری ، امام جماعت یکی از مساجد جنوب شهر تهران نیز به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: من حدود 13 سال است که در محله نازی آباد تهران نماز جماعت دارم و شب های جمعه برای جوان های محل یک جلسه صمیمانه داریم. شاید برایتان جالب باشد این قدری که یک جوان تهرانی علاقه به شنیدن و دریافت مطالب دینی دارد ، کمتر جایی این موضوع صدق کند و به اعتقاد بنده ، بهترین ابزار انتقال این معارف ، همین رسانه های دینی است، منتهای مراتب باید با زبان و فهم و علایق و سلیقه نسل جوان کار را به پیش برد تا بهتر بتوان به نتایج مورد نظر دست یافت.

ابزاری برای ارتقای معنویت در جامعه

وی همچنین بیان داشت: رسانه های جمعی به ویژه مطبوعات و سایت ها علاوه بر آن که ابزاری برای سرگرمی و افزایش اطلاعات عمومی افراد جامعه هستند، وسیله مناسبی برای ارتقای سطح معنوی جامعه و پاسخ به سوالات و شبهات نسل جوان محسوب می شوند که نباید از این کارکرد و رسالت رسانه غافل شد.

علاقه بانوان به نشریات و برنامه های مذهبی

مریم فلاحتی، یکی از بانوان خانه دار است که ضمن بازدید از یکی از غرفه های نشریات بانوان گفت: من به شخصه مجلات خانوادگی و و به خصوص آشپزی را خیلی می پسندم و هر از گاهی مطالعه می کنم اما گذشته از این ها نشریات دینی را هم دوست دارم به خصوص آن قبیل نشریاتی که در آن ها از مشاوران مذهبی و افراد روحانی، سوالات مردم پرسیده شده و به خوبی به آن ها جواب داده می شود.

از او پرسیدم چقدر در فضای مجازی، پیگیر اخبار و برنامه های دینی هستید که پاسخ داد: در این خصوص خیلی وارد نیستم، اما دخترم گاهی اوقات که فرصت نمی کند برنامه سمت خدا را ببیند به سایت این برنامه مراجعه کرده و استفاده می کند.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha