دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024
کد خبر: 339650
۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
قائمی حقانی

حوزه/ محقق و پژوهشگر گفت: امروز دشمنان به عقاید تشیع هجوم آورده‌اند و باید برای حیات و پویایی مکتب اهل بیت(ع) محکم بایستیم و از هیچ زخم زبانی ناراحت نشویم و راه سرور و سالار شهیدان را دنبال کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام قائمی در جمع طلاب مدرسه علمیه حقانی با موضوع "عبرت تاریخ" پرداخت و اظهارداشت: امام سجاد(ع) پس از شهادت پدر بزرگوارشان 35 سال امامت جامعه اسلامی را بر عهده داشتند.

*نکته ای جالب از شهید مطهری(ره)

وی ادامه داد: شهید مطهری(ره) درباره امام سجاد(ع) به نکته جالبی اشاره کرده که نباید به پیشوای چهارم شیعیان، امام بیمار یا بیمار کربلا لقب داد؛ چراکه حضرت در یک زمان کوتاهی در حادثه کربلا  بیمار شدند تا نسل امامت باقی بماند و امام زین العابدین(ع) در شرایطی سخت و مشکل، دین جد بزرگوار و مرام أباعبدالله الحسین(ع) را دنبال کردند.

حجت الاسلام قائمی با تأکید بر این که باید وظیفه خود را از تاریخ شناسایی کنیم، ابراز داشت: امام علی(ع) در سخنانی به فرزندان خود می فرماید: «من به تاریخ گذشته ها نگاه کرده و دانستم که چه کاری را باید انجام بدهم»؛ پس گاهی دانستن برخی فرازها از تاریخ، درس های بزرگی برای ما دارد.

وی خاطرنشان ساخت: حضرت أباعبدالله الحسین(ع) در موقعیتی قیام کردند که در نامه‌ای که به رؤسای بصره نوشته‌اند: «وَ قَد بَعَثْتُ رسولی اِلَیْکُم بهذَا الْکتاب وَ انّی اَدْعُوکُم الی کتاب اللّه و إلی نَبِیِّه فَانَّ السُنَةَ اُمیت و إنّ البدعةَ قَد اُحییت/ من فرستاده‌ی خود را با این نوشته به سوی شما فرستادم و شما را به کتاب خدا و رسول او دعوت می‌کنم؛ زیرا که سنت رسول خدا(ص) نابود شده و بدعت‌ها رواج یافت است» که با این نامه مشخص می شود که جامعه آن روز چه اوضاعی داشته است.

سخنران مراسم  ادامه داد: هنگامی که نامه رسان، نامه را به رؤسای بصره نشان داد، هر کدام واکنشی از خود نشان دادند و برخی گفتند که اوضاع خودش بهبود می‌یابد که سرانجام یکی از آنها نامه رسان را نزد عبیدالله بن زیاد برد و در نهایت کشته شد.

حجت الاسلام قائمی با اشاره به خطبه امام حسین(ع) در روز دوم محرم خطاب به یاران، تصریح کرد: حضرت در سخنان خود فرمودند: «الناسَ عَبيدُ الدُّنيا و الدِّينُ لَعقٌ على ألسِنَتِهِم يَحوطُونَهُ ما دَرَّت مَعائشُهُم ، فإذا مُحِّصُوا بالبلاءِ قَلَّ الدَّيّانُونَ/ همانا مردمان بنده دنيايند و دين لقلقه زبان آنهاست و هر جا منافعشان [به وسيله دين]بيشتر تأمين شود، زبان مى چرخانند و چون به بلا آزموده شوند آنگاه دين داران اندكند».

*دنیا طلبی حاصلی جز بیچارگی ندارد

وی با بیان این مطلب که دنیاطلبی بیچارگی را به همراه خواهد آورد، اذعان داشت: باید مراقب باشیم که دچار دنیا طلبی نشویم؛ چراکه انسان اگر در آزمایش های کوچک شکست بخورد، در آزمایش های بزرگ نیز قطعا شکست خواهد خورد. این محقق حوزوی تأکید کرد: وابستگی به هر چیزی در این دنیا خطرناک است؛ جز وابستگی به خدا و اهل بیت(ع).

حجت الاسلام قائمی با اشاره به این که انسان گاهی فقط با یک لغزش، سقوط می کند، افزود: امام صادق(ع) در روایتی فرمودند: «حُبُّ الدُّنيا رَأسُ كُلِّ خَطيئَةٍ/ دنيا دوستى منشأ هر گناهى است».

وی با اشاره به فعالیت های امام سجاد(ع) پس از امامت، اظهار داشت: امام زین العابدین(ع) پس از شهادت پدر بزرگوارشان، کارهای فرهنگی اساسی را آغاز نمودند تا مردم را متوجه عاقبت، آخرت و ابدیت کنند.

* برای مقابله با هجمه های دشمن، راه أباعبدالله را دنبال کنیم

وی در پایان با بیان این مطلب که دشمنان أباعبدالله الحسین(ع) همیشه حضور داشته و در مقابل ما صف کشیده اند، ابراز داشت: امروز دنیا علیه تشیع هجوم آورده و باید برای زنده ماندن مکتب اهل بیت(ع) محکم ایستاد و از هیچ زخم زبانی ناراحت نشد و راه سرور و سالار شهیدان را دنبال کرد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha