چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
فرخ

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان قم گفت: افتخارحوزه های علمیه،تشیع، علما، فقها و بزرگان این است که از بهترین منابع و عقل سلیم و تفکر صحیح و بدون پیرایه، به استنباط و استخراج شریعت می پردازند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال امشب در دومین اجلاسیه مدیران و صاحب نظران عرصه پژوهش حوزه علمیه قم گفت: حرکت ائمه طاهرین(ع) در جهت رشد و تعالی جامعه بود حتی ابوحنیفه بیان می کند که «لولاسنتان لهلک النعمان» ولی مشاهده می کنیم که وی در شناخت راه به بیراهه رفت.

وی افزود: تلمذ در محضر اهل بیت(ع) یک بحث است و بهره بردن و فیض بردن از این منابع شریعت بحثی دیگر است؛ پیروی از شهوت، هوس و دنیاطلبی عقل گروهی که در کنار اولیاالله بودند؛ در نهایت به مکتب اهل بیت(ع) خیانت کردند چون شریح قاضی که خون امام حسین(ع) را مباح اعلام نمود آنان را جهنمی کرد.

مدیر حوزه علمیه استان قم گفت: فرق تشیع و حوزه های علمیه ما نسبت به حوزه های دیگر همین سرسپردگی به قرآن و اهل بیت(ع) و استقلال از استعمار گران است.

اجتهاد شیعی حرف اول را در جهان اسلام می زند

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال یادآورشد: سوال بزرگ دوست و دشمن این است که اجتهاد شیعی حرف اول را در جهان اسلام می زند و دلیل آن هم این است که برداشت او از منابع، یک برداشت عقلانی وبدون وابستگی به دشمنان اسلام و دین خداست؛ بنابر این  اگر روزی در حوزه های علمیه برجستگانی داشتیم که متعبد به اخبار محض بودند، ولی با آن سیر تکاملی که حوزه های علمیه داشت به سمتی کشیده شدند که باب اجتهاد را با بهره گیری از اصول عقلانی و منابع شریعت به طور استقلال و با حریت و با فهم و درک عمیق تمام مسایل روز را استنباط و استخراج می کنند و امروز ایدئولوگ های سایر مذاهب به بزرگان و فقهای حوزه علمیه تشیع غبطه می خورند.

وی اظهارکرد: چرا امروز این اضطراب در فتوا در اهل تسنن اینگونه وضع اجتماعی آنان را پریشان کرده است؟ چگونه است که امروز به راحتی فتوا صادر می کنند که عناصری که در جهاد حاضر شدند اگر مشکل جنسی دارند با محارمشان مسایل زناشویی را انجام دهند.

مدیر حوزه علمیه استان قم گفت: این اتفاقات به این خاطر است که راه تفکر صحیح و بدون پیرایه و همنشینی شهوت و حب ریاست و بدون مجاورت با آرزوهای دنیایی، از آنها گرفته شود و باب عدم فهم صحیح از دین از بین جامعه اسلامی، با خانه نشینی امام علی(ع) مرسوم شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال یادآورشد: کار به جایی رسید که کلمات نورانی پیامبر(ص) را دپو و محبوس کردند؛ افتخارحوزه های علمیه و تشیع و افتخار علما و فقها و بزرگان مذهب تشیع این است که از بهترین منابع و عقل سلیم و تفکر صحیح و بدون پیرایه، به استنباط و استخراج شریعت می پردازند؛ حرف اول و آخر فقهای ما قرآن است و فهم آنها بر اساس مباحث کسانی است که به وحی نزدیک بودند است.

حرکت در مسیر فقه جواهری نیاز به مراقبه دارد

وی اظهارکرد: اگر حوزه های علمیه بخواهند همان مسیر و فقه جواهری پویا را متناسب با نیازها و زمان امروز طی کنند، باید در این مسیر مواظبت و مراقبت داشته باشند؛ آرزوهای بلند دنیای ما را از تفکر صحیح و استفاده صحیح از منابع اسلامی جدا نکند.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین یادآورشد: حوزه های علمیه ما دارای منابع اصیل و محکم و با محوریت قرآن و سنت و معارف اهل بیت(ع) است و این وظیفه ماست که در مراکز علمی و تخصصی مان آنچه که به عنوان علوم پایه برای یک محصل لازم است تا بتواند از این منابع شریعت به نحو صحیح استفاده کند را فراهم کنیم و حوزه ما باید به گونه ای مباحث تربیتی را دنبال کند، کسی که در این مکتب و مذهب تلمذ کرد، به دور از مباحث دنیایی و شهواتی و جسمانی بتواند واقعا آنچه حکم خداست را بیان کند.

وی اظهارکرد: مدیر حوزه علمیه استان قم گفت: اگر امروز شاهد فتاوایی هستیم که نه به قرآن و نه به سنت بستگی دارد به خاطر مبتلا شدن به دنیاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha