چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
ماهواره

حوزه/ از استقبال ویژه مردم روستاها از مبلغین جهادی، تا نفوذ دشمن در دل خانه های روستایی و علاقه وصف ناپذیر مردم به امام خامنه ای، بخشی از حاشیه های نخستین روز از سفر تبلیغی-جهادی مبلغین اهوازی است.

گروه استان ها خبرگزاری حوزه / تبلیغ دین و نشر آموزه های اسلامی، یکی از اصلی ترین، زیبا و پسندیده ترین فعالیت های حوزوی بوده و طلاب مدارس علمیه اهواز نیز همواره با درکی درست از مسایل و مقتضیات زمانه نسبت به انجام این فریضه واجب، تلاش کرده اند.

اما تبلیغ در آخرین روزهای ماه صفر که مصادف با ارتحال پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) است، آن هم زمانی که امتحانات نیم سال اول تحصیلی به اوج خود رسیده، از کمتر فعالیت هایی است که طلاب مدارس علمیه، آن هم به صورت جهادی و بدون هیچ گونه سازماندهی خاصی، تن به انجام آن می دهند؛ اما بودند طلابی که خودجوش و جهادی پا به عرصه گذاشته و ضمن آگاهی از شرایط روز اقدام به حضور در مناطق محروم و روستایی خوزستان کردند.

زمان حرکت  مبلغین جهادی اهوازی ساعت ۸.۳۰ صبح اعلام شده بود. اما قبل از آن جمعی از مبلغین در دفتر حجت الاسلام و المسلمین حاجتی حاضر شده و دیداری مختصر با امام جمعه موقت اهواز داشتند.

*ارتباط روحانیت با جوانان

در این دیدار، حجت الاسلام و المسلمین حاجتی، با تأکید بر توجه مبلغان به آموزش مسایل شرعی و نماز، گفت: تلاش کنید ضمن حضور در منازل روستایی به مدارس و دبیرستان هایی که در برخی روستاها وجود دارند، سر بزنید و از نزدیک با جوانان ارتباط برقرار کنید؛ چرا که تعامل و ایجاد ارتباط قلبی با این قشر از جامعه کمک بزرگی به گسترش فعالیت های دینی کشف استعدادهای جوان می کند.

پس از این جلسه نسبتا مختصر، همگی طلاب از زیر قرآن رد شده و عازم این سفر تبلیغی 3روزه شدند.

*خرید تنقلاب برای بچه های روستا

در راه یکی از مبلغین به مسؤول اردو پیشنهادی مبنی بر خرید تعدادی تنقلاب برای کودکان داد و با اعلام موافقت سایر مبلغین، خود به یکی از مغازه ها رفته و تعدادی پفک و چیپش و دیگر تنقلات برای بچه ها خریداری کرد.

*ورود به شهرستان اندیکا

پس از گذشت قریب به سه ساعت به شهرستان اندیکا مرکز تجمع مبلغین خوزستانی رسیدیم که این حضور مبلغین همزمان بود با اقامه نماز جمعه! به همین دلیل همگی راهی مصلی شده و نماز آدینه را زیر آسمان آبی و صاف یکی از روستاهای این شهرستان خواندیم.

حجت الاسلام موسوی، امام جمعه شهرستان اندیکا که از حضور این تعداد مبلغ جهادی، آن هم در زمانی که هیچ مبلغی تا کنون در این ایام به اندیکا نیامده بود، مسرور گشته و به این سبب نیز، جمع چند نفره طلاب مبلغ اهوازی را به دفتر خویش برای صرف ناهار دعوت کرده و در همان مکان نیز توصیه هایی به آنها انجام داد.

*مسؤولان فکری به حال روستاهای اندیکا کنند

امام جمعه اندیکا، در ابتدا با بیان این که بسیار خوشحالیم که شهرستان اندیکا میزبان شما جهادگران فی سبیل الله است، خاطرنشان ساخت: شهرستان اندیکا بیش از 450 روستا با فاصله های نسبتا طولانی از یکدیگر دارد و باید مسؤولان حوزه های علمیه فکری به حال این وضعیت نا مناسب تبلیغی کنند.

*دیش های ماهواره بر بام خانه های کپرنشینان!

وی با اشاره به هجمه گسترده دشمن در مناطق کپرنشین و روستایی، گفت: امروز اگر به پشت بام هرخانه ای نگاه کنید، دیش های ماهواره ای را می بینید که به صورت شبانه روزی در حال تغذیه فکر مردم با شبهات، مسایل انحرافی و جنسی هستند؛ از این رو لازم است طلاب هجرت بلند مدت در این مناطق حضور فعال داشته و دین خود به این مردم مجاهدی که در زمان انقلاب از هیچ اقدامی برای حفاظت از کیان انقلاب دریغ نکردند را ادا کنند.

*اعزام مبلغین جهادی

پس از این جلسه نوبت به تقسیم مبلغین رسید. اما با توجه به کم بودن تعداد طلاب، مناطقی برای اعزام آنها در نظر گرفته شد که از جمعیت بیشتری برخوردار بوده و روحانیون جهادی پهنه گسترده تری برای تبلیغ داشته باشند.

«رستم آباد»، «شهرک شهید اسکندری»، «پر خدیجه»، «اسلام آباد»، «سرگچ آبژدان»، «قلعه خواجه» و «روستای کوشک» از مناطقی بودند که طلاب اهوازی در آنها حضور بهم رسانده و چند روزی را در آنجا مستقر و به فریضه مقدس تبلیغ مشغول شدند.

خبرنگار و عکاس خبرگزاری «حوزه» در اهواز  نیز  به منظور  به تصویر کشدن فعالیت های مبلغین جهادی بصورت مجزا با دو نفر از روحانیون همراه شد و بدین شکل فعالیت مبلغین آغاز گردید.

*ارتباط قلبی مبلغ اهوازی با جوانان روستا

روز اول این سفر تبلیغی، اختصاص داشت به تبلیغ چهره به چهره و حضور در منازل روستایی که با توجه به روابط عمومی بالای حجت الاسلام سید جابر نقیب السادات، استقبال خوبی از این طلبه اهوازی توسط اهالی روستای رستم آباد صورت گرفت.

حجت الاسلام نقیب السادات در ابتدا به سراغ جوانان رفته و در جمع های چند نفری آنها که مقابل مسجد ایستاده بودند، حضور یافت و چند دقیقه ای همراه آنها شد. که ما نیز از فرصت استفاده کردیم و به صورت نامحسوس اقدام به ضبط سؤالات و نظرات این جوانان کردیم.

در مطالعات روانشناسی آمده است که برخورد اول هرشخص بهترین راه برای ایجاد ارتباط است، به طوری که اگر فردی برای نخستین بار رفتاری نیکو و پسندیده با مخاطب خود داشته باشد، زمینه جذب او راحتی مهیا می شود، که نسبت به این مسأله نیز این طلبه اهوازی آگاه بوده و با همان نحوه سلام و احوال پرسی، اشتیاقی در دل جوانان ایجاد کرد.

پس از چند دقیقه ای احوال پرسی و گپ و گفتی صمیمانه، این زمینه در دل جوانان ایجاد شد که سؤالات خود را به راحتی و بدون هیچ خجالتی از حجت الاسلام نقیب السادات بپرسند؛ به همین دلیل نخستین سؤال خود که در زمینه ارتباط با نامحرم و برخی اقوام بود را از این مبلغ پرسیدند و روحانی گزارش ما نیز به گونه ای که برای آنها قابل هضم باشد، پاسخ آنان را داد.

*تبلیغ چهره به چهره دو ساعته

بنا بر این گزارش، اولین تبلیغ چهره به چهره حجت الاسلام نقیب السادات بیش از دو ساعت به طول انجامید و در این مدت به سؤالاتی در زمینه های احکام، اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و مسایل مرتبط با مهدیت پاسخ دادند.

پس از خداحافظی با آن جمع دوستانه جوانان، به جاده زدیم و برای حضور در منازل روستایی، راهی شدیم. که در کمتر از 5 دقیقه پیاده شده از ماشین، یکی از اهالی منطقه ما را برای حضور در منزل خویش دعوت کرد.

از قدیم الأیام مردم خوزستان به میهمان نوازی و خون گرمی شهرت فراوان داشتند، اما مردم روستاهای اندیکا، داستانی دگر دارند. در خانه این مردم ساده و بی آلایش جز لطافت و پاکی چیز دیگری احساس نمی کنی و همین حس سادگی کمک شایانی به مبلغین اهوازی برای بیان هرچه بهتر مسایل و معارف دینی می کرد.

*نفوذ دشمن در خانه های بی آلایش و ساده روستائیان

با گذشت چند دقیقه از سخنان این مبلغ اهوازی، نوبت به درد و دل های پدر 65 ساله خانواده احمدی رسید.

وی با صدایی آرام از مشکلات زندگی و مسایل فرهنگی خانواده خویش و معضلاتی که ماهواره برای آنها ایجاد کرده بود سخن گفت و بیان کرد: آنتن و حتی گیرنده های دیجیتال صدای و سیمای جمهوری اسلامی در هیچ یک از این مناطق پوشش دهی مناسب ندارد و در برخی روستاها نیز حتی امکان دریافت سیگنال وجود ندارد؛ به همین دلیل ما مجبور به استفاده از ماهواره هستیم و این مسأله تأثیر زیادی بر فرزند و همسر من داشته و واقعا نمی دانم چه باید انجام دهم.

*از مسؤولان راضی نیستیم!

احمدی افزود: از شما روحانی دغدغه مند، تقاضا می کنم صدای منِ روستایی که در دورترین نقطه خوزستان زندگی می کنم را به استاندار و دیگر مسؤولان برسانید و بگویید ما از شما راضی نیستیم و اگر فرزندان ما به انحراف کشیده شدند، فردای قیامت در پیشگاه خداوند متعال از شما شکایت می کنیم.

در همین حین صدای یا الله یک مرد روستایی به گوش رسید که وارد خانه احمدی شده و به محض دیدن این مبلغ اجازه ورود گرفت و وارد شد.

*درد دلی تکان دهنده!

صالحی، پس از اطلاع از صحبت های این مرد 65 ساله، گویی که منتظر فرصتی برای بیان دردهای چندین ساله خود باشد، لب به سخن گشود و گفت: من سه پسر تحصیل کرده مجرد در خانه دارم و به واسطه نداشتن هیچ گونه شغلی، به صورت شبانه روزی مقابل تلویزیون 29 اینچی دراز کشیده و فیلم های خارجی و ترکی ماهواره را نگاه می کند.

*با کارگری هزینه تحصیل فرزندانم را تامین کردم، اما...!

 وی در ادامه اظهار داشت: من با کارگری هزینه تحصیل این سه فرزندم در دانشگاه آزاد را پرداخت کردم به امید روزی که رضا و علی و محمد جواد شغلی مناسب پیدا کنند و کمک خرجی برای منزل باشند؛ اما امروز از آن همه هزینه تنها 3 مدرک قاب شده در دیوار است که جز آه و حسرت برایم چیزی نداشته اند.

اذان مغرب و عشاء نزدیک بود؛ به همین دلیل منزل آقای احمدی با آن همه دغدغه و مشکلات را ترک کرده و برای اقامه نماز جماعت راهی مسجدی شدیم که به واسطه طرح «برکت» در روستای رستم آباد، احداث شده بود.

*جمعیت چشم انتظار

با توجه به این که از سخنان اهالی روستا متوجه شده بودیم برای اقامه نماز تعداد محدودی در مسجد حاضر می شوند، این بار به واسطه حضور این مبلغ اهوازی، جمعیت قابل توجهی به مسجد ولایت آمده بودند.

پس از اقامه نماز مغرب، حجت الاسلام نقیب السادات چند دقیقه ای به صورت ایستاده سخنانی در زمینه احکام و مسایل اخلاقی بیان کرد و در ادامه آن نیز یک صفحه قرآن همراه با ترجمه فارسی از سوی یکی از جوانان بسیجی روستا قرائت شد.

*شام ساده روستایی

بر اساس این گزارش، برای صرف شام به سراغ یک مبلغ دیگر در روستای قاسم آباد شدیم که خوشبختانه شام را همراه با حجت الاسلام شریف خراسانی میهمان یک خانواده نسبتا کم جمعیت این روستا شدیم و الحق و الإنصاف این سفره شام ساده با آن سبزی های معطر صفایی دیگر داشت.

*وجود دو سد آبی در اطراف روستا و قطع 4 روز در هفته آب!

شام که تمام شد فرزند بزرگ خانواده که سرپرستی خانواده را بر عهده داشت شروع به سخن گفتن شد و اظهار داشت: این روستا در حدود 60 خانوار با 350 نفر جمعیت دارد که بخش عمده ای از مردان این روستا یا در زمین های کشاوری نیمه خشک مشغول به فعالیت هستند و یا برای کارگری به شهرها رفته اند تا قادر به امرار معاش خانواده خویش باشند.

*زمین های کشاوری این منطقه خشک شده اند!

حسین پور، با بیان این که بیشتر زمین های کشاوری این منطقه خشک شده اند، گفت: در اطراف روستاهای این منطقه دو سد شهید عباسپور و سد خاکی مسجد سلیمان قرار دارند، اما متأسفانه در هفته ما 3 روز بیشتر آب نداریم و مجبور به استفاده از مخزن های ذخیره آب شده ایم؛ به همین دلیل بیشتر زمین های کشاوری این منطقه خشک شده اند.

این جوان 35 ساله با بیان این که تعداد زیادی جوان تحصیل کرده در این روستا و مناطق همجوار وجود دارد، تصریح کرد: اگر نگاهی به نیروهای شاغل در این دو سد بیاندازید، متوجه خواهید شد که قریب به اتفاق نفرات نیروگاه غیر بومی بوده و این مسأله جای تأسف برای مدیران و مسؤولان محلی اندیکا را به همراه دارد.

* گلایه از نبود امکانات

وی با اشاره به وضعیت بهداشت روستای قاسم آباد، بیان داشت: در این روستا یک خانه بهداشت راه اندازی شده است، اما به دلیل نبود پزشک متخصص تا کنون چند نفری بر اثر نیش عقرب و نبود امکانات کافی فوت کرده اند و ما نیازمند رسیدگی هرچه بهتر مسؤولان هستیم.

*مشکلات به مردم فشار می آورد، اما از رهبری دست نمی کشند

حسین پور پس از چند دقیقه ای درد و دل با این مبلغ اهوازی گفت: درست است که ما این همه مشکل و گرفتاری در زندگی روز مره خویش داریم و درست است که در هر خانه ای یک یا دو ماهواره وجود دارد و دشمن به صورت خیلی گسترده در حال کوبیدن مذهب شیعه است، اما همپنان مردم این روستا و سایر جوانان این منطقه حاضرند جان خود را برای نظام و انقلاب و علی الخصوص رهبر عزیز ایران ینی آقای خامنه ای فدا کنند.

بنا بر این گزارش، پس از حضوری چند ساعته در منزل و جمع گرم و صمیمی خانواده حسین پور، برای خواب، راهی روستای کِوِشک شدیم و بدین صورت یک روز تبلیغی این اردوی جهادی-تبلیغی، به پایان رسید.

*سخن پایانی

اما با همه این مشکلات و مسایل مناطق حاشیه ای خوزستان، مهمترین نکته ای که از نخستین روز این سفر تبلیغی-جهادی برداشت می شود، قلب پاک مردم روستایی و هجمه ای که در تلاش برای سیاه کردن این قلب های پاک آغشته به عشق ولایت مولا علی(ع) و به دنباله ی آن ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله خامنه ای است و باید اهتمام ویژه ای از سوی حوزه های علمیه و علی الاخصوص طلاب دغدغه مند نسبت به این مهم صورت گیرد.

گزارش: علی زمان زارعی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha