سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حسن انصاری مشاوره حوزه

حوزه/ مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه قم گفت: اگر نیازهای اخلاق را نتوانیم تشخیص دهیم، نمی توانیم موجب پیشرفت اخلاقی در سطح جامعه شویم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام حسن انصاری در اولین هم اندیشی اخلاق و مشاوران حوزه که در موسسه  بیان قم برگزار شد اظهارداشت: باید براساس نیازهای افراد مباحث اخلاقی را مطرح کرد و اگر نیازهای اخلاق را نتوانیم تشخیص دهیم، نمی توانیم موجب پیشرفت اخلاقی در سطح جامعه شویم.

وی اظهار داشت: ارتباط چهره به چهره و شناخت افراد از  موضوعات  اصلی اساتید اخلاق است، باید به این عنصر، بیشتر  اهمیت داده شود.

این مشاور اخلاق افزود: مشاور نیز  باید فرایندی در شناخت افراد طی کند و از جمله آن فرایند این است که فرد خود را بشناسد و به نقاط ضعف، احساسات و افکار خود آشنا باشد و بتواند بر مشکلات غلبه کند.

حجت الاسلام انصاری گفت: مشاوره، بحث مشارکتی است و به همین دلیل در مشاوره از سوال بیشتر استفاده می شود؛ چون شخص مریض از دورن خود با خبر نیست و از یک سردرگمی برخوردار است.

این مشاور اخلاق اظهار داشت: خود شناسی، مقدمه خدا شناسی است و در مباحث مشاوره ای بزرگترین هدف این است که اول شخص را به خود بشناسانیم تا از این طریق مشکلات درونی او را به او بفهمانیم.

مدیر مرکز مشاوره حوزه  افزود: در بحث مشاوره باید محدوده مشخص شود و لازم است، مشاور در کنار استاد اخلاق قرار بگیرد تا بهتر بتوانند خلاء های اخلاقی فرد مریض را برطرف کنند؛ زیرا در مباحث اخلاقی بخش هایی مربوط به استاد اخلاق است و بخش هایی نیز مربوط به مشاور، به همین دلیل مشاور اخلاقی تا جایی که لازم است باید در مباحث خاص اخلاقی تسلط داشته باشد؛ استاد اخلاق کارش تعالی دادن است و استاد مشاور کارش برقرار کردن تعادل بیمار است.

حجت الاسلام انصاری اظهار داشت: استاد اخلاق و مشاور باید هردو همراه همدیگر باشند، ولی باید حیطه کاری هر دو مشخص باشد؛ استاد اخلاق و مشاور باید با آسیب شناسی روانی آشنا باشند تا بتوانند مشکلات را از بین ببرند.

این مشاور اخلاق خاطر نشان ساخت: استاد اخلاق کرامت خاص و شخصیت خاصی است که هر کسی قابلیت رسیدن به آن را ندارد؛ چرا که  باید در مباحث اخلاقی طی مسیر کرده باشد تا بتواند تاثیر گذار شود.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha