دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024
حجت‌الاسلام ملکی معصومیه

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه معصومیه قم گفت: تجملات، چشم و هم‌چشمی‌ها و به رخ کشیدن ماشین و وضعیت زندگی موجب شده است که سنت‌های خوب را تحت تأثیر قرار دهد.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی در گفتگو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به برخی سنت‌های خوبی که در ایام نوروز وجود دارد اظهار داشت: در موقع تحویل سال دعای ویژه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد که اهل‌بیت(ع) نسبت به این ایام توجه ویژه‌ای دارند.

وی با اشاره سنت صله‌رحم در ایام نوروز گفت: اولین آیه سوره نسا به صله ارحام و به اهمیت آن می‌پردازد که نشان می‌دهد که خداوند نیاز اصلی انسان را نیاز به یکدیگر بیان می‌کند.        

رئیس مرکز تخصصی تفسیر قرآن حوزه علمیه قم  با بیان اینکه نظافت و تمیزی یکی از مسائل مهم در دین است عنوان کرد: یکی از سنت‌های بسیار خوب ما در ایام نوروز پاک‌سازی و تمیز کردن خانه است که در دین اسلام نیز به آن بسیار تأکید شده است.

وی به سنت مسافرت در این ایام اشاره کرد و افزود: در گشت و گذاری که در ایام نوروز صورت می‌گیرد انسان با نگاه به آیات طبیعی به بزرگی خداوند پی می‌برد.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی تصریح کرد: در ایام نوروز کوچک‌ترها به دیدن بزرگ‌ترها می‌روند که یکی از سنت‌های حسنه است و موجب می‌شود که جایگاه و منزلت بزرگ‌ترها در خانه مشخص شود.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز سنت‌های بد و تحریف‌هایی نیز وارد شده است گفت: تجملات، چشم و هم‌چشمی‌ها و به رخ کشیدن ماشین و وضعیت زندگی موجب شده است که سنت‌های خوب را تحت تأثیر قرار دهد و به جای استفاده از این فرصت برای صفا و زدودن کدورت‌ها گاهی به خاطر تجمل و تکبر و منیت باعث می‌شود که افراد مکدر شوند.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه قم با اشاره به اینکه یکی از سنت‌های بد چهارشنبه سوری است بیان کرد: چهارشنبه سوری ریشه‌ای در دین و در کشور ما ندارد و یکی از کارهای جاهلانه است که قبل از عید انجام می‌دهند و یکی از سنت‌های بدی است که مانند گرد و غبار غلیظی، سنت‌های خوب ما را تحت تأثیر قرار داده است.

وی مطرح کرد: درمجموع برنامه عید و سنت‌های آن ریشه در قرآن، روایت و عقلانی دارد و امیدوارم که مردم به قصد قربت این کارها را انجام دهند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی با اشاره به تقارن عید نوروز امسال با ایام فاطمی گفت: همه مردم ایران نسبت به ائمه معصومین(ع) تعصب خاصی دارند و باید در این ایام این تعصب به منصه ظهور درآید.

وی ادامه داد: ایام عزاداری فاطمه زهرا(س) با عید دیدنی و دید و بازدید منافاتی ندارد؛ ولی باید در شادی و نشاط کمی مراعات کنیم و بعد از ایام فاطمیه که فضا بازتر شد به شادی بپردازیم.

انتهای پیام/313/30

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha