چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
کد خبر: 347521
۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
بانوان

حوزه/با ظهور اسلام، گرد و غبار خواری و تحقیر از چهره زن زدوده شد و کرامت انسانی به وی برگشت. بدین گونه، زن احساس کرد که انسانی، دارای حق حیات و کرامت است و می تواند در کمال آرامش و امنیت مانند دیگران زندگی کند.

*ارث

در ديدگاه قرآن کریم همان طور كه مردان در نتايج كار و تلاششان داراى حق هستند، زنان نيز در نتيجه كار و فعّاليّت خود ذى حق هستند. چنان كه در قرآن کریم مى خوانيم:

(للرّجال نصيب ممّا اكتسبوا وللنّساء نصيب ممّا اكتسبن) (نساء / 32)

مردان را از آنچه كسب مى كنند و نيز زنان را از آنچه به دست مى آورند، بهره اى است.

عرب جاهلى زن را از هرگونه ارثى محروم كرده بود, امّا قرآن كريم برخلاف شيوه معمول به صراحت زن را نيز مانند مرد, وارث شناخت:

(للرّجال نصيب ممّا ترك الوالدان والاقربون وللنّساء نصيب ممّا ترك الوالدان والاقربون) (نساء / 7 )

مردان را از مالى كه پدر و مادر و يا خويشاوندان بعد از مرگ خود باقى مى گذارند بهره اى است, و زنان را هم از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان از خود باقى مى گذارند بهره اى است.( مطهرى مرتضى، نظام حقوق زن در اسلام، 190)

*حجاب

برخی در اعتراض به حجاب و اینکه این پوشش دلیل نابرابری نگاه اسلام به زن است، می گویند: حجاب پوششی نابرابر و غیر عادلانه برای زن است در صورتی که اشتباه بوده و تصوری کودکانه است که بانوان تصور کنند خدا نسبت به آنها ستم روا داشته و برای آنها محدودیتهایی به صورت حجاب و دیگر ممنوعیتها قرار داده؛ همان گونه که بسیار احمقانه است که یک جواهر فروش، توصیه های امنیتی پلیس شهر را دشمنی با خود و یا صنف جواهرفروش بداند و آرزو کند که کاش می توانست، مانند دیگر مغازه‌ها شب ها آزادانه، کالای خود را بگذارد و برود.

حجاب، نماد عفت، عزت و خویشتن‌داری زنان و از شاخص‌های مهم فرهنگ دینی و ملی ماست و این پوشش اسلامی نگهبان زن بوده و به او امنیت و آرامش می بخشد.

هر چه قدر حجاب و پوشش، کامل تر شود، درصد امنیت زنان هم بالاتر می رود و در حقیقت زحمت حجاب، حق بیمه ای است که زن برای تأمین سلامت خود می پردازد؛ زیرا حجاب، مانع جریان یافتن هوای نفس و نگاه‌های آلوده و فسادآمیز به حریم زنان پاک می شود و همچنین سدّی بزرگ در برابر تهاجم‌های فرهنگی گسترده و مبتذل غرب است.

اما اگر این پوشش اسلامی که به خاطر حفظ و حراست زن بدان دستور داده شده رعایت نگردد، آثار شوم و زیان‌باری را به جای خواهد گذاشت از جمله چشم چرانی، نگاه هاي آلوده، مسموم و شهوت انگيزی که آتش درون را شعله ور مي سازد كه فرايند و محصولي جز فحشا، سياهي دل، مشكلات و نارسايي هايي اجتماعي، ثمره ای دیگر نخواهد داشت.

چشم چراني دام شيطاني، بذر شهوت و رويش‌گاه فسق و فجور است كه دل را مي لرزاند، آرامش و ثبات را سلب نموده و باعث هرج و مرج و فتنه و فساد در جامعه مي شود.

لذا چشم چراني، اين تير مسموم و زهرآلود شيطاني اگر بدون قيد و بند، رها شود يقيناً سلامت و امنيت طرفين را به خطر مي اندازد، جوان و نوجواني كه در كوچه و خيابان راه مي افتد اگر دستور اسلام را رعايت نكرده و نگاهش را كوتاه نكند و از طرف ديگر، كساني كه بايد حجاب و پوشش اسلامي را رعايت كنند، رعايت نكنند، چشم جوان به صحنه هاي شهوت انگيز خواهد افتاد، و نيروي قدرتمند شهوت به جوشش و غليان آمده و تحريك خواهد شد، درچنين شرايط حساس و خطرناكي، اين جوان، يا بايد به عياشي، فساد و تجاوزگري روي آورد و به خواسته هاي قوه شهواني جواب مثبت دهد، امنيت خود و ديگران را به خطر اندازد، و يا با تخيل و تصور، با حالت افسرده و پريشان، زندگي بيمار گونه خود را ادامه داده، آسايش و آرامش خانواده را برهم زند.

 

رضا صادقیان

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha