سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
کد خبر: 350339
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
اساتید

حوزه/ نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با موضوع «استاد، حوزه و رسالت ها» در بیت آیت الله العظمی وحید خراسانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، همزمان با اعیاد مبارکه شعبانیه، اجتماع عظیم اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، چهارشنبه شب در بیت حضرت آیت الله وحید خراسانی برگزار شد.

در این مراسم، پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، حجت الاسلام والمسلمین  سید حسین امامی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خوش آمدگویی به اساتید ، درباره سامانه اساتید نشست دوره ای توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: این سامانه که با تلاش دبیرخانه نشست با کمترین هزینه تولید شده برای ثبت دروس اساتید است که برای جلوگیری از نصب اعلامیه های کاغذی، ملاحظه دروس انتخاب شده دیگر اساتید، انتخاب درس ها توسط خود اساتید و این‌که در صورت صلاحدید، درس پیشنهادی خود را عوض کنند، ایجاد شده و همچنین اطلاع رسانی مناسبی با این سامانه نسبت به طلاب ارائه می‌شود.          

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین  محمدی خراسانی در مورد اهمیت علم فقه توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: در فقه روشن می شود که چه علمی نافع بوده، چه علمی مضر و خواندن آن اشکال دارد. تخلق به چه خلقیاتی لازم و در کدام حرام است، همچنین فقه اساس و پایه بوده و در طول تاریخ هم همین‌طور بوده است.

استاد محمدی خراسانی ادامه داد: ارتباط علمی استاد با طلاب به حداقل رسیده، یعنی استاد فقط درس را می گوید و می رود، برداشت من این است که ارتباط بعدی برقرار نمی شود.

وی ادامه داد: ارتباط معنوی و عاطفی اساتید با طلاب هم باید حفظ شود، مشکلات مالی و اقتصادی  و حتی علت عدم حضور طلبه در درس نیز باید از سوی استاد پیگیری گردد.

در ادامه این جلسه  حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد به بیان مطالبی در مورد عظمت ماه شعبان و فضیلت روزه در این ماه مبارک پرداخت.

وی گفت: روزه ماه شعبان ذخیره بوده و دو  اثر دنیوی عجیب دارد؛ اکثار صیام باعث اصلاح امر معیشت و همچنین کفایت امر دشمن می شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به موضوع جلسه خاطرنشان کرد: در این جلسات باید خلأها و کمبودهای حوزه معلوم شود تا این خلأها را ملأ کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین  نظری منفرد در مورد وضعیت فعلی اخلاق  و همچنین تعطیلات زیاد در حوزه مطالبی را بیان کرد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین  امامی که به عنوان مجری، جلسه را اداره می کرد گفت: عضویت در نشست، انتخابی و انتصابی نبوده و هر استادی که بالفعل اشتغال به تدریس داشته و دارای ۵ سال سابقه تدریس در سطوح عالیه باشد، به صورت خودکار عضو نشست خواهد بود و فقط باید مدارک خود را به دفتر نشست تحویل دهد.

وی ادامه داد: نشست دارای یک مجمع عمومی است که شامل همه این اساتید بزرگوار می شود. هیأت مشورتی که عاقله نشست است، شامل اساتیدی با ۲۵ سال سابقه تدریس در حوزه که ۱۵ سال آن در سطوح عالی و خارج باشد، می شود.

استاد امامی خاطرنشان کرد: رکن دیگر، دبیرخانه و اتاق فکر است که انتخاب اعضای آنها و تصویب طرح ها و آیین نامه ها با هیأت مشورتی است. دبیرخانه هم کلیه امور اجرایی از جمله شهریه اساتید و اطلاع رسانی و امور مربوطه را بر عهده دارد.

وی ابراز داشت: نشست دوره ای اساتید یک نهاد خودجوش حوزوی غیر جناحی است که بر اساس نیاز اساتید محترم تشکیل شده و خود را مقید به تقویت و حمایت از نظام جمهوری اسلامی می داند.

استاد امامی گفت: حفظ و حراست از کیان و استقلال از حوزه علمیه با استفاده از ارشادات مراجع معظم تقلید و مقام معظم رهبری، تلاش در جهت رشد و تقویت نظام آموزشی حوزه و ایجاد فضای مناسب و همکاری با مرکز مدیریت حوزه علمیه جزء افتخارات نشست است.

حسن ختام این جلسه و سخنران اصلی، آیت الله العظمی وحید خراسانی بودند.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: باید دین را شناخت، روح و لب دین، فقه دین است، این ماده در هیأت تفعل اگر آمد می شود تفقه.

معظم له پس از تبیین عظمت فقه و تفقه، به توضیح پیرامون حدیث عنوان بصری پرداختند.

ایشان گفتند: همه از ولی عصر(علیه السلام) استمداد کنید، چرا که غیر از او پناهی نیست، راهش هم در حدیث صحیح السند بیان شده که عصاره اش این است؛ از اول قرآن شروع کنید، هیچ روزی هم ترک نکنید و آن قرآن را به خود امام زمان(علیه السلام) هدیه کنید. اگر این را هدیه کردید، هر دوشنبه و جمعه که نامه عملتان به امضای او می رسد، آیا در مقابل این هدیه با شما چه خواهد کرد؟ این راه کمک و توفیق تفقه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha