جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 21, 2024
حجت‌الاسلام رشاد

بدون تردید حوزه های علمیه در مسیر تحول قرار دارند و این مهم باید مدیریت شود، چرا که تحول مهار ناپذیر، ولی مدیریت پذیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد رشاد، پیش از ظهر امروز در اختتامیه پنجمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه تهران، در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی، گفت: حوزه های علمیه بدون تردید در مسیر تحول قرار دارند و این مهم باید مدیریت شود، چرا که تحول مهار ناپذیر ولی مدیریت پذیر است.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران با بیان این که آنچه که باید در حوزه های علمیه اتفاق بیفتد بازگشت حوزه به اصالت خویش است، ابراز داشت: تجربه هایی که در سال ها و قرون گذشته توسط علمای جلیل القدر شیعه کسب شده، اثرات مفیدی را بر جای گذاشته، و لذا باید ضمن به روز آوری تجریبات گذشته، از اندوخته های گذشتگان استفاده نموده و آنها را احیاء کرد.

وی افزود: متاسفانه هم اکنون نظام مستقر در حوزه های علمیه استعداد محور نیست، بنابراین لازم است استعدادهای فطری و علمی طلاب جوان شناسایی و با برنامه ریزی مدیریت شده، پرورانده شوند و حافظه آنها صرفا انباشته ای از حفظیات سطحی نباشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که طلبه باید متخلق به اخلاق، متفکر و از خودآگاهی تاریخی و صنفی برخوردار باشد، ابراز داشت: طلبه باید بداند که جایگاه او در جغرافیایی اصناف و مردم جامعه اسلامی چیست و هدف او در چه راستایی می باشد، لذا برای این که بتواند در جامعه خدمت کند باید مهارت هایی چون مهارت در مدیریت، تبلیغ و ... را کسب نماید.

استاد رشاد با اشاره به این که پژوهش و تحقیقات علمی جایگاه خاصی در ساختار حوزه دارد، اظهار داشت: دانش آموختگانی که می خواهند جهت خدمت و نشر علم و همچنین مبارزه با ظلمت ها وارد جامعه شوند، قطعا به فعالیت قوی و عمیق پژوهشی نیازمند هستند، چرا که مقدمه ورود به عرصه نوآوری و نظریه پذیری اجتهاد طلبه است و طلبه با تسلط به این مقدمه صلاحیت ورود به عرصه نوآوری را پیدا می کند، البته تحصیل صلاحیت ها جز با پژوهش و کار علمی مداوم و پیوسته ممکن نیست.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران در پایان خاطر نشان کرد: امروزه در حوزه های علمیه افزون بر 100مجله علمی منتشر می شود و این مسئله نشان از رشد فضای علمی و تحقیقی در میان طلاب و فضلای حوزه دارد، البته اهتمام بیشتری نیاز است تا فعالیت های علمی و پژوهشی در مسیر صحیح قرار بگیرد تا ثمرات بیشمار آن در جامعه ماندگار تر و کیفی تر باشد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha