سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ |۲ محرم ۱۴۴۶ | Jul 9, 2024
جواد جعفری

عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت وابسته به موسسه آینده روشن با بیان این که غلبه نگاه احساسی در فرهنگ انتظار یک آفت است، گفت: متاسفانه عده ای به نام مهدویت به دنبال ترویج سکولاریسم در جامعه هستند.

حجت الاسلام جواد جعفری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که ترویج فرهنگ اصیل مهدویت دارای مراتب و ابعاد گوناگونی است، اظهار داشت: این که چه کسانی در این بحث مخاطب ما هستند روایتگر شیوه ها و راه های مختلفی است که باید با درنظرگرفتن ظرافت ها و اقتضائات زمانه مورد توجه باشد.

*غلبه رویکرد احساسی در رسانه های جمعی

وی توسعه عمیق معارف مهدوی را مورد توجه و تاکید قرار داد و افزود: متاسفانه ما در رسانه های جمعی و به خصوص رسانه ملی گاه شاهد غلبه صبغه احساسی در بحث مهدویت هستیم که این امر می تواند به عنوان یک آفت مطرح باشد.

*نگاه علمی و استدلالی؛ لازمه پاسخ به شبهات درباره مهدویت

عضو انجمن مهدویت حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به این که امروز ما در دورانی هستیم که با هجمه فراوانی علیه مهدویت روبرو هستیم، ابراز داشت: در چنین برهه حساسی نگاه علمی و استدلالی عمیق داشتن به مهدویت می تواند هم به بسیاری از شبهات پاسخ دهد و هم این که زمینه دامن زدن به خیلی از خرافات و فعالیت مدعیان دروغین مهدویت را برچیند.

*تعمیق بینش مهدوی؛ ضرورتی برای همیشه

وی خاطرنشان کرد: در ترویج فرهنگ و آموزه های مهدویت با این که البته پیشرفت های زیادی نیز صورت گرفته اما به هر حال وقتی سخن از مهدویت می شود نگاه احساسی و این که ما بیشتر بحث را مربوط به ارتباط با امام زمان(عج) می کنیم غلبه می یابد که این مساله باعث ایجاد توقعاتی می شود یعنی وقتی سخن از مهدویت می شود مدام تبلیغ می کنیم که شما باید ارتباط با حضرت داشته باشید و توسل داشته باشید؛ هر چند که ما باید ارتباط با امام زمان(عج) داشته باشید اما صرف تاکید بر این مساله کافی نیست و تعمیق بصیرت در این رابطه اهمیت بیشتری دارد.

حجت الاسلام جعفری افزود: طبعاً وقتی چنین باشد ما از آن نگاه راهبردی و این که مهدویت می تواند جامعه را هدایت کند ، تا حدود زیادی دور می شویم.

*باور به مهدویت ، هدایتگر جامعه است

وی گفت: اصل این که مهدویت می تواند در جامعه چه تاثیری بگذارد و عقیده مهدویت می تواند چه برکاتی در هدایت جامعه داشته باشد نباید هیچ گاه و در هیچ برهه ای از زمان، مورد غفلت واقع شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت اضافه کرد: همان طور که دشمنان ما به آموزه مهدویت یک نگاه راهبردی دارند و اهمیت آن را درک کرده اند باید ما نیز نگاه عمیق علمی و مبنایی به این موضوع استراتژیک در فرهنگ شیعی خودمان داشته باشیم.

*شبهات دشمن در عرصه مهدویت را پاسخگو باشیم

این محقق و پژوهشگر عرصه مهدویت بیان داشت: امروز دشمن در جلسات کارشناسی و علمی خود دست به طرح شبهه های دقیق علمی علیه مهدویت می زند تا بتواند با انحراف افکار عمومی به مقصود و مطلوب خود دست یابد.

*مراقب فتنه انجمن حجتیه ای ها باشیم

وی افزود: در این میان برخی نیز متاسفانه به نام مهدویت به دنبال تز جدایی دین از سیاست هستند که باید مراقب فتنه ها و توطئه های این دسته از افراد نیز بود که البته طلایه دار و پرچمدار این جریان در کشور، انجمن حجتیه است .

وی گفت: اگر چنین اندیشه ای در افراد شکل بگیرد که اساساً مهدویت برای همین است باید دید چه تاثیری در جامعه بر جای می گذارد چرا که به نوعی ترویج سکولاریسم مدنظر است.

*مهدویت، دکترین استقرار نظام اسلامی است

عضو انجمن مهدویت حوزه علمیه قم با بیان این که مهدویت به عنوان یک دکترین اجرایی و برپادارنده نظام اسلامی به شمار می رود، ابراز داشت: در بحث آموزه های مهدوی چگونگی مدیریت جامعه مطرح است و این که مردم عادی به عنوان منتظران مهدویت ، چه وظیفه ای در مقدمه سازی ظهور و تحقق جامعه آرمانی عصر امام زمان (عج) دارند.

وی افزود: در آموزه های مربوط به مهدویت نباید کسی بی تفاوت باشد و مسئولیت بر عهده مردم و کارگزاران نظام ، هر دو وجود دارد و لذا وقتی این نگاه باشد مهدویت دیگر از عرصه احساسی و عاطفی خارج می شود به این که حالا یک توسلی کنیم که صرفاً فلان حاجت و خواسته ما برآورده شود.

*باور به مهدویت؛ پشتوانه اصلی ولایت فقیه

حجت الاسلام جعفری همچنین در ادامه با اشاره به این که ما به طور جدی معتقدیم که مهدویت پشتوانه ولایت فقیه است، گفت: اصلاً ولایت فقیه یعنی نیابت از امام غائب و ما وقتی مهدویت را این طور مطرح کنیم ببینید چه قدر می تواند قوت بخش نظام ولایت فقیه باشد و در این راستا مردم به ولی فقیه به عنوان نائب امام زمان(عج) نگاه می کنند.

*پاسخ به شبهات علیه ولایت فقیه با تکیه بر آموزه های مهدوی

وی افزود: آنچه مهم است این که باید این مساله را به صورت بحث علمی برای مخاطبان جا انداخت و حتی برای مخاطبان عمومی به زبان ساده و قابل فهم ترویج داد، ضمن آن که به این وسیله می توان به خیلی از شبهات که علیه ولایت فقیه در سایت های اینترنتی و شبکه های ماهواره ای مطرح می شود ،پاسخگو بود.

*لزوم بهره گیری از ابزارهای هنری و رسانه ای

عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت در خاتمه سخنان خود با اشاره به نقش کلیدی رسانه های جمعی در ایجاد بینش و رویکرد تحولی در جامعه گفت: ما باید از طریق ابزارهای رسانه ای و هنری  فرهنگ اصیل مهدویت را ترویج دهیم و کارکردهای اجتماعی و سیاسی مهدویت و فرهنگ انتظار را با قالب های هنری جذاب به جامعه معرفی نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha