چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024
موسی الاعصم رئیس موسسه آل البیت اسپانیا

حوزه/ درست است که تاریخ اسپانیا شاهد حضور مسلمانان است، اما با اتفاقاتی که در این کشور رخ داده شرایط بسیار فرق کرده و اکنون اسلام در سطح ضعیفی در اسپانیا قرار دارد و مسلمانان انگیزه کافی برای ماندن در این کشور ندارند...

آقای موسی الأعسم رئیس مؤسسه آل البیت علیهم السلام در اسپانیا در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، درباره وضعیت مسلمانان و شیعیان در آن دیار توضیح داد. متن این گفت و گو که در حاشیه برگزاری جشنواره بین المللی بهار شهادت در کربلای معلا انجام شده تقدیم خوانندگان ارجمند می شود:

* لطفا درباره مؤسسه خود و همچنین حضور مسلمانان در اسپانیا برای ما توضیح بدهید.

همانطور که می دانید موسسه جهانی آل البیت علیهم السلام زیر نظر حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی فعالیت می کند و مرکزش در قم است. موسسه ما هم زیر نظر موسسه جهانی آل البیت بوده و به تازگی در اسپانیا فعالیت خود را آغاز کرده است، اما از دیرباز در اسپانیا فعالیت داشته ایم و مؤسسه با اینکه مدت زیادی از تاسیس آن نگذشته توانسته جای خود را در اسپانیا بیابد.  مسلمانان در اسپانیا حدود یک و نیم میلیون نفر هستند که اکثریت آنها مراکشی اند. این تعداد مسلمان حدود 3 درصد جمعیت اسپانیا را تشکیل می دهد.

* چه تعداد از این مسلمانان شیعه هستند؟

تعداد شیعیان بسیار اندک است. البته آماری در این زمینه وجود ندارد و شاید بتوان گفت تعداد آنها بیشتر از دو یا سه هزار نفر نباشد.

* در ماه ها و سالهای اخیر شاهد رویدادها و فعالیتهای مختلفی درباره اسلام در اروپا هستیم. از یکسو گرایش به اسلام و از سوی دیگر اسلام هراسی مشاهده می شود. تحلیل شما از این اوضاع چیست؟

بدون تردید این بیداری در گرایش مردم اروپا به اسلام موجود است، اما از طرفی شاهد موج خشونت و اسلام انحرافی هستیم که چهره مسلمانان را تخریب کرده و یکی از اهداف مؤسسه آل البیت در اسپانیا نیز توضیح و تبیین اسلام صحیح است نه اسلامی که داعش و تروریست های تکفیری نماینده و مدعی آن هستند.

* آیا در اسپانیا با سایر مراکز اسلامی و غیر اسلامی ارتباط دارید؟

بله ارتباط داریم. ارتباط و همکاری داریم به ویژه در همکاری دائمی در انتشار اطلاعات و زمینه فرهنگی هستیم.

* اسپانیا در تاریخ خود شاهد حضور چشمگیر مسلمانان بوده است و نام اندلس برای همگان آشناست از همین رو نگاه ما به اسپانیا با سایر کشورهای اروپایی متفاوت است...

درست است که تاریخ اسپانیا شاهد حضور مسلمانان است، اما با اتفاقاتی که در این کشور رخ داده شرایط بسیار فرق کرده اکنون اسلام در سطح ضعیفی در اسپانیا قرار دارد و مسلمانان انگیزه کافی برای ماندن در این کشور ندارند و از این رو اکثر مسلمانان اسپانیا به شمال اروپا مهاجرت می کنند، اما از نظر آزادی ها و ثبات و آرامش و همزیستی باید گفت که اوضاع در اسپانیا شاید از تمام کشورهای اروموسی الاعصم رئیس موسسه آل البیت اسپانیاپایی بهتر باشد و شاهد همزیستی مسالمت آمیز میان مردم و مسلمانان هستیم و حساسیت نسبت به مسلمانان وجود ندارد.

بیشتر کسانی که از اسپانیا مهاجرت می کنند به خاطر وضع اقتصادی مهاجرت می کنند چون در کشورهای دیگر از فرصت های اقتصادی بهتری برخوردار می شوند.

* مؤسسه شما در کدام شهر است؟

شهر مادرید

* ما آماده انتشار فعالیت های شما در خبرگزاری رسمی حوزه هستیم. البته در گذشته برخی پایگاه های مربوط به شیعیان اسپانیا را دنبال می کردم اما عمدتا غیر فعال بودند!

ما اکنون چنین رویکردی داریم و در زمینه پایگاه اینترنتی و فیس بوک فعال هستیم، چون هدف اصلی ما انتشار اطلاعات است.

* در اسپانیا مؤسسه شیعی دیگری هم وجود دارد؟

مؤسسه به معنای رسمی موجود نیست، اما جمعیت اسلامی در مادرید و جمعیت های کوچک تری در بارسلونا و شهرهای دیگر وجود دارد که سطح آنها محلی و ساده است.

* تنها عالم و روحانی شیعی اسپانیایی که می شناسم آقای جعفر گونزالس است، اما شخصیت شیعی و اسلامی دیگری نمی شناسیم...

شیوخ دیگری در اسپانیا وجود ندارد و شاید بتوان گفت؛ شیخ جعفر گنزالس تنها عالم حاضر در اسپانیا باشد.

* بدین ترتیب نیازمند تربیت طلاب از یکسو و یا اعزام علما به این کشور هستیم. درست است؟

بدون تردید همین طور است.

* چه کسی مسؤول این کار است؟ حوزه علمیه قم یا جامعة المصطفی یا بیوت مراجع؟

در حقیقت این گونه نیست که این مسؤولیت را متوجه حوزه یا مراجع بکنیم. باید از داخل اسپانیا این انگیزه و درخواست موجود باشد و گرنه درهای جامعة المصطفی و بیوت مراجع و حوزه که همیشه به روی تمام مسلمانان و شیعیان باز است و از کمک خود دریغی ندارند و این مردم هستند که باید به دنبال کسب معلومات و اطلاعات باشند. مدرسه هیچ گاه به دنبال دانش آموز نمی گردد بلکه این دانش آموز است که باید به دنبال مدرسه باشد.

* اما به هر حال ما می توانیم زمینه مناسب برای جذب افراد را فراهم کنیم.

بله، زمینه موجود است و مراجع، نمایندگان خود را به نقاط مختلف ارسال می کنند و سفرهای متعددی صورت می گیرد و همین طور جامعة المصطفی هم گروه ها و افرادی را به کشورهای مختلف اعزام می کند و نجف اشرف نیز همین گونه است.

* مبلغان شیعه به اروپا می آیند؟

همیشه می آیند و سفرهای آنها پیوسته ادامه دارد. گاهی با هماهنگی و گاهی نیز بدون هماهنگی می آیند و به اروپا سفر می کنند و محلی را انتخاب می کنند و دیدارهایی را ترتیب می دهند.

* یعنی می فرمایید برنامه ای رسمی و هماهنگی شده وجود ندارد؟

برنامه رسمی وجود دارد، اما این مساله همچنان محدود است و موانعی برای گرفتن ویزا و ورود به این کشورها وجود دارد. یعنی هماهنگی ها و مقدمات طبیعی کار آسان نیست و نیازمند زمان است.

* شما به همراه یک هیات اسپانیایی به جشنواره بهار شهادت آمده بودید و آن طور که ملاحظه کردم گروه شما اعم از شیعه و سنی بود. جشنواره بهار شهادت را چطور دیدید؟

دو گروه از اسپانیا به جشنواره آمده بود.؛ یک گروه سه نفره از مؤسسه آل البیت و گروه سه نفره دیگر از جمعیت آل البیت علیهم السلام که اعضای هر دو گروه از شیعه و اهل سنت بودند. به نظر من این جشنواره بدون تردید خوب و مفید بود و گروه ها و افرادی از ملیت ها و ادیان و کشورهای مختلف در آن حضور پیدا کردند و این افق های گسترده ای برای ارسال پیام جشنواره به تمام جهان ایجاد می کند؛ چرا که مسلمانان و غیر مسلمانان دراین جشنواره شرکت دارند و این نشان می دهد که ما محصور و محدود به جوامع اسلامی نیستیم و با ادیان دیگر نیز ارتباط داریم و این همان سیره اهل بیت(ع) است که بر این روش تاکید کرده اند.

ارزیابی هیات اسپانیایی  از این جشنواره چگونه بود؟

از نظر گروه اسپانیایی این سفر بسیار خوب و مفید بود و از مشاهده استقبال گرم و صمیمی و سطح بالای هماهنگی ها و نظافت و زیبایی و شکوه عتبات مقدس شگفت زده شدند و این باعث شد افق های جدیدی در ذهن آنها ایجاد شود و طرز فکر آنها درباره تشیع تغییر کند.

گفت‌وگو: حسن صدرایی عارف

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    از نظر ايشان 10هزار ايراني مقيم اسپانيا شيعه نيستند؟