پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
قرآن کریم

حوزه/ امام صادق(ع) فرمود «من زاده رسول خدایم و به قرآن دانا هستم. در قرآن آغاز خلقت و آنچه تا روز قیامت اتفاق خواهد افتاد و خبر آسمان و زمین و بهشت و دوزخ؛ همچنین خبر گذشته و آینده وجود دارد..."

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،از مشهد، حجت الاسلام علی اصغر ناصحیان، در نشست جامعیت قرآن وپاسخگویی آن به نیازهای روز، در جمع طلاب غیرایرانی جامعة المصطفی(ص) مشهد با اشاره به آیه 2 سوره بقره  " ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ" هدف از نزول قرآن را هدایت انسان ها در مسیرکمال و سعادت دانست و گفت: قرآن انسان را به بهترین راه وآیین هدایت می کند.

این محقق حوزوی در پاسخ به این سئوال که آیا همه علوم در قرآن بیان شده؟، افزود: بنابر نظر صحیح بیان شده است، اما با این وجود،‌ وقتی در آیات قرآن کریم، جستجو می‌کنیم؛ می‌بینیم که علاوه بر مسائل مربوط به هدایت انسان‌ها و تکامل معنوی آنان،‌ در مورد علوم مختلف هم در این کتاب سخن به میان آمده و از روایات معصومین(ع‌) استفاده می‌شود که هر چیزی در قرآن هست، مانند روایت امام صادق(ع) که فرمود «من زاده رسول خدایم و به قرآن دانا هستم، در قرآن آغاز خلقت و آنچه تا روز قیامت اتفاق خواهد افتاد و خبر آسمان، زمین، بهشت و دوزخ؛ همچنین خبر گذشته و آینده وجود دارد. تمام این‌ها در قرآن هست و من همه را می‌دانم چنان‌كه به كف دست خود می‌نگرم، زیرا خدای متعال می‌فرماید: در قرآن بیان هر چیزی هست»

وی تصریح کرد: در مرحله‌ی اول باید بدانیم که هر چیزی که مربوط به هدایت و راهنمایی انسان‌ها به سوی سعادت و خوشبختی باشد، در قرآن بیان شده؛ اما این مطلب با این‌که همه‌ علوم دیگر هم در قرآن بیان شده باشد، منافات ندارد.

قرآن؛ کتاب جامع و کامل

حجت الاسلام ناصحیان در بیان جامعیت قرآن، افزود: قرآن کتاب کاملی است و در این مطلب شکی نیست، اما نه برای همه، بلکه برای کسانی که بتوانند به درستی مفاهیم آن را بفهمند آن را درک کرده و برای دیگران بیان کنند.

وی ادامه داد: همه چیز در قرآن هست، ولی ما همه آن همه چیز را بطور مستقیم از قرآن نمی فهمیم و باید به اهل بیت(ع) رجوع کنیم. به همین خاطر پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین، عترت را در کنار قرآن مطرح کرده اند.

این محقق حوزه و دانشگاه  افزود: قرآن کتاب تاریخ، فیزیک، شیمی و ... نیست. پس انتظارمان از کتاب آسمانی را باید اصلاح کنیم. قرآن کتاب هدایت و راهنمایی انسان به سوی سعادت و کمال است، و از این جهت کاملترین کتاب است.

وی تاکید کرد: هدف اصلی از نزول قرآن  هدایت و راهنمایی انسان ها به سوی سعادت و کمال است و هر آنچه در این راستا لازم بوده، بیان شده است. لذا قرآن حاوی ارزش ها و معیارهایی برای هدایت انسان است.

حجت الاسلام ناصحیان تصریح کرد: قرار نیست همه چیز به صورت صریح در قرآن آمده باشد. بلکه کلیات و اصول درقرآن مطرح می شود و شرح جزئیات به پیامبر(ص) سپرده شده است.  پیامبر اکرم(ص) تبیین کننده کلام الهی هستند و در سوره نحل، آیه ۴۴، نیز بدان اشاره شده "وَ أَنزَلْنَا إِلَيْك الذِّكرَ لِتُبَينَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ/و ما اين ذكر  را بر تو نازل كرديم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى و شايد انديشه كنند!".

این محقق و پژوهشگر حوزوی درپایان سخنان خود ماندگاری و تازه بودن مفاهیم و آموزه های قرآنی را نیز از جمله ویژگی های خاص قرآن برشمرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha