سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
افطاری ماه رمضان

حوزه/ کارشناس حوزوی تغذیه گفت: امساک در غذا خوردن در مدت زمانی محدود یکی از خواص ویژه روزه می باشد که علاوه برتاثیر روحی بر سلامت جسم انسان نیز تاثیربسزایی دارد اما آگاهی ازتغذیه سالم و صحیح در این زمینه بسیار مهم است.

حجت الاسلام هدایت نوروزی،کارشناس طب سنتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ایلام،  در توصیه هایی به روزه داران ، گفت: به دلیل قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در فصل تابستان و فاصله طولانی بین سحر و افطار، روزه دار نیاز به رعایت تدابیری دارد تا ضمن حفظ سلامت بدن، بتواند با این یک ماه روزه داری اخلاط فاسد بدن خود را نیز دفع نماید.

طب سنتی و روزه داری

وی افزود: ازنظر طب سنتی  پس از یک روز طولانی روزه داری ، معده سرد  وکبد بسیار گرم است. نتیجه معده سرد احساس گرسنگی و نتیجه کبد گرم احساس تشنگی است. برای جبران باید در وعده افطار یک لیوان آب جوش ولرم و یک عدد خرما برای افطار استفاده شود تا معده را برای هضم و جذب غذا آماده گردد.

کارشناس حوزوی تغذیه، گفت:  سپس غذاهای لطیفی که سریع الهضم و پر انرژی مانند، سوپ گندم، ارده با شیره انگور، پنیر وگردو، عسل و کره حیوانی زرد ،فرنی ،کاچی ، تخم مرغ عسلی، انواع  سوپ ها ،  گوشت مرغ ، ماهی یا گوشت گوسفندی کباب شده ، برنج به مقدار خیلی کم ، انواع سبزیها و میوه ها، استفاده نماید تا بدن بتواند در زمان اندک انرژی از دست رفته خود را تامین کند.

نحوه مصرف آب در افطار

وی در خصوص آشامیدن آب نیز گفت: آشامیدن  آب بین غذا و زیاده رویی  در مصرف  آب در فصل تابستان به منظور رفع عطش مجاز نمی باشد زیرا مصرف آب هنگام افطار موجب می شود که شیره گوارشی، رقیق و در نتیجه، هضم غذا دشوار شود، پس بهتر است آب مورد نیاز بدن را با استفاده از انوا ع میوه ها مثل هندوانه ، لیمو، گلابی ، انگور، که آب آنها به تدریج جذب می شود تامین شود.

به گفته حجت الاسلام نوروزی ، استفاده از آب یخ و هر شربتی که در آن یخ باشد در کنار وعده افطار به هیچ وجه مورد تائید حکمای طب سنتی نیست چرا که عامل اصلی مشکلات گوارشی خواهد بود و باعث بیماری کبد چرب و سنگ کیسه صفرا و بسیاری از بیماریهای دیگر خواهد شد.

سرخ کردنی ها ممنوع

وی در خصوص غذاهای سرخ کردنی نیز اذعان داشت: استفاده از اینگونه غذاها، هنگام افطار موجب دیر هضم شدن غذا و بروز ناراحتی های گوارشی و همچنین تشنگی در طول روز می شود.

این پژوهشگر حوزوی، معتقد است: در وعده افطار هرگونه مصرف شیرینی موجب می شود که جذب پروتیین مختل شود؛ لذا تکلیف زولبیا و بامیه هم مشخص است.

وی با تاکید بر اینکه چون میوه مانع جذب مواد غذایی می شود، حداقل باید یک ساعت پس از افطار و ترجیحاً در وعده سحر مصرف شود، بیان داشت: روزه تاحدودی یبوست به همراه دارد بنابراین توصیه می شود در ماه رمضان از مصرف چای خصوصا پررنگ هم خودداری شود.

حجت الاسلام نوروزی، یادآورشد: بهترین موادی که باید در فاصله افطار تا سحر خورده شود استفاده از شربت هایی چون خاکشیر، تخم شربتی، قدومه شیرازی و بارهنگ می باشد چرا که این شربت ها هم برای گرم مزاجان و هم برای سرد مزاجان مفید است ؛ البته شربت آبلیمو،آب زرشک،سرکه انگبین و عرق کاسنی باعسل برای کسانیکه گرم مزاجند بسیار خوب است ولی سرد مزاجان باید کمتر استفاده کنند.

  چه کنیم احساس گرسنگی و تشنگی نکنیم

وی در ادامه با بیان راهکارهایی برای کاهش احساس گرسنگی و تشنگی در طول روز ، تصریح کرد: برای این مهم در وعده سحر توصیه شده است غذاهای سنگین و دیر هضم و غلیظ که شور و پرادویه است، استفاده گردد؛ هم چنین توصیه می شود  از شربت هایی که گفته شد قبل از شروع وعده سحر 1 الی 2 لیوان میل شود.

این محقق حوزوی، اضافه کرد: غذاها و خوردنی هایی چون کوبیده ،آبگوشت ، حلیم و  هر غذای گوشتی با برنج ، عدسی، نان و پنیر و گردو  و سبزی ، ارده با شیره انگور ،شامی با گوشت ، کره حیوانی زرد ، نان سبوس دار، انواع سوپ ها، لبنیات ،  میوه ها ، حبوبات ، آبمیوه های طبیعی، واقسام دانه ها مثل گردو، پسته، بادام ، فندق، کنجد برای سحر مناسب هستند؛ البته یکساعت بعد از وعده سحر نباید خوابید تا معده بتواند هضم اول را به خوبی انجام دهد.

نخوردن سحری مضر است

وی با تاکید براینکه ، همانطور که پرخوری مضر است نخوردن سحری نیز پیامدهای منفی به همراه دارد، خاطرنشان کرد:  طب سنتی و اسلامی معتقد است"ان لقمه الصباح مسمار البدن" یعنی یک لقمه  در صبح زود استواری چهار ستون بدن را به همراه دارد و نخوردن صبحانه یا سحری مشکلاتی از قبیل یبوست ، ضعف شدید قوا ، افسردگی ، زیاد شدن چربی های مضر خون ، خستگی ذهنی ، چاقی ، ضعف اعصاب ، رعشه و لرزش اندام غیراختیاری در طول زمان ، بی حوصلگی و افت یادگیری وکاهش هوشیاری را به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خلیل IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    با سلام خدمت استاد عزیز انصافا مطالبتان خوب و قابل استفاده بود ممنونم از شما منتظر مطالب جدیدتان هستم موفق باشید