یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
داعش

حوزه/ اصرار عربستان و بحرین بر تغافل از گسترش خطرناک سازمان های تروریستی موجب شده کنترل داعش از دست سازندگان آن خارج شود به گونه ای که تمام ادله موجود نشان می دهد این سازمان ها می توانند در هر لحظه ای که بخواهند دست به اقدامات خرابکارانه در عربستان و بحرین و سایر کشورهای خلیج فارس بزنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از منامه پست، محققان سیاسی آمریکایی و انگلیسی بر این باورند که داعش در منطقه خلیج فارس و به طور خاص در عربستان و بحرین رو به گسترش است به ویژه پس از انفجارهای تروریستی عربستان و کویت و حمله به مساجد در این کشورها.

مارک کنت: تروریست ها با مخالفت جدی حاکمان خلیج فارس روبرو نشده اند

دراین زمینه "مارک کنت" محقق مرکز پژوهش های آمریکایی واشنگتن می گوید: گروه های تروریستی افراطی به عرصه مهمی برای فعالیت در خلیج فارس دست یافته اند و تا کنون نیز دراین راه با هیچ مانع و مخالفت جدی حکومت های این کشورها روربرو نشده اند و از این رو توانسته اند رشد قابل توجهی در این کشورها داشته باشند.

وی افزود: این چشم پوشی و تغافل حاکمان کشورهای خلیج فارس از فعالیت این گروه ها باعث شده به چنان قدرتی دست یابند که پس از آن جنگ با آنها و نابودی آنها کار دشواری باشد و از سوی دیگر اصرار عربستان و بحرین بر تغافل از گسترش خطرناک سازمان های تروریستی افراطی در کشورهای خود موجب شده کنترل داعش از دست سازندگان آن خارج شود به گونه ای که تمام ادله موجود نشان می دهد این سازمان ها می توانند در هر لحظه ای که بخواهند دست به اقدامات خرابکارانه در عربستان و بحرین و سایر کشورهای خلیج فارس بزنند.

پل هاوارد: عامل اصلی گسترش گروه های تروریستی گفتمان طایفی مورد حمایت عربستان است

"پل هاوارد" کارشناس انگلیسی امور جنبش های اسلامی نیز تاکید کرد: کشورهای خلیج فارس مدت زیادی است که نقشی منفی در زمینه حمایت از جنبش های تروریستی ایفا می کنند و نقش عربستان در این زمینه از زمان جنگ افغانستان تا جنگ عراق، بحرین و سوریه در حمایت از افراطیون منطقه کاملا آشکار است بدون اینکه با خود بیندیشد که خود نیز از اقدامات تروریستی و خرابکارانه این گروه ها در امان نخواهد بود.

وی افزود: عامل اصلی گسترش گروه های تروریستی گفتمان طایفی است که عربستان آن را تغذیه و تقویت می کند در کنار چشم فرو بستن عربستان بر حملات طایفی داخل این کشور و بحرین که اینها موجب ازدیاد تنش طایفی در منطقه عربی به ویژه عربستان و بحرین شده است.

این کارشناس انگلیسی پیش بینی کرد که کشورهای خلیج فارس مرحله ای از بحران بی سابقه در زمینه تروریسم پیش رو داشته باشند؛ چرا که این کشورها به زودی از مرحله زادگاه و مهد تروریسم به هدف تروریسم تبدیل خواهند شد و همین موجب نا امنی و هرج و مرج گسترده در منطقه خواهد شد.

وی افزود: استمرار عربستان و بحرین به سیاست تساهل و تغافل در برخورد با تروریست ها و عدم اتخاذ تصمیم جدی و قاطع برای توقف حمایت از تروریسم، امور را به سمت و سوی بحرانی بزرگ پیش خواهد برد که راه بازگشتی نیز نخواهد داشت.

رابرت کرافت: سیاست های احمقانه عربستان مسئول اتفاقات منطقه است

"رابرت کرافت" محقق آمریکایی نیز بر این باور است که رفتار احمقانه عربستان و بحرین در برخورد با گسترش داعش در منطقه نتایج ویرانگر و فاجعه باری در منطقه خلیج فارس به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: پافشاری عربستان بر عدم واقع نگری و تسلیم نشدن در برابر وجود خطر بزرگ تروریست ها برای منطقه عربی و خلیج فارس در نهایت به هرج و مرج و نا امنی در خلیج فارس منجر خواهد شد که سرآغاز آن نیز انفجارهای صورت گرفته در مساجد عربستان می باشد.

کرافت تاکید کرد: شیعیان تنها هدف این حملات نیستند و حمله به مساجد شیعیان عربستان نمی تواند دلیل بر این باشد که اهل سنت از خطر تروریست ها در امان خواهند بود؛ چرا که این دو انفجار نقطه آغازی بود و منطقه خلیج فارس وارد مرحله بی ثباتی خواهد شد.

وی در ادامه سیاست های احمقانه عربستان را مسئول اتفاقات منطقه دانست؛ چرا که عربستان پیوسته برای تفرقه میان طوایف و ایجاد تنش های مذهبی تلاش کرده و اجازه داده خطبای تکفیری منابر مساجد عربستان را در اختیار بگیرند و نتیجه هم این شده که امروز شاهد فعالیت و گسترش گروههای طایفی هستیم.

کرافت در پایان سخنان خود گفت: ریشه کن ساختن تروریست ها فقط با مبارزه و کشتار و بازداشت آنها حاصل نمی شود بلکه لازم است اقدامات گسترده ای نیز در زمینه آگاهی بخشی و فرهنگ سازی انجام شود و جلوی فعالیت مدارس طایفی خلیج فارس گرفته شود.

وان جونز: درگیری ها به عربستان و بحرین کشیده خواهد شد

"وان جونز" محقق آمریکایی نیز بر این باور است که عربستان مسئول گسترش سازمان های تروریستی در منطقه است به ویژه سازمان داعش که بر مناطق گسترده ای از برخی کشورها تسلط یافته و باید قبول کرد که کمک های عربستان به این سازمان ها در سوریه و عراق باعث تقویت آنها در منطقه شده است.

وی افزود: این اقدامات عربستان و بحرین موجب انتقال درگیری به همین کشورها خواهد شد و رفته رفته نیز شاهد ورود این درگیری ها به عربستان از طریق انفجارهای تروریستی هستیم و این هشداری برای حکومت های این کشورها است که تروریسم با قدرت به سوی آنها در حرکت است.

این محقق آمریکایی گفت: گفتمان طایفی و تحریک آمیز افراطیون عربستان و بحرین با مخالفت جدی حاکمان این دو کشور روبرو نشده و برخورد نرم و سست با سیاست تحریم طایفی تروریست ها در این کشورها موجب گسترش چشمگیر پدیده افراط و تروریسم در منطقه شده است و انتظار می رود این پدیده به مناطق گسترده تری نیز سرایت کند.

وی در ادامه معتقد است آمریکا مسئول گسترش سازمان های تروریستی است، چون برای متوقف ساختن حمایت از تروریست ها بر عربستان و بحرین فشار وارد نیاورده است.

ترجمه: سید احمد احمدزاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha