پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
آیت الله نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله با اشاره به وظیفه مسئولان جامعه نسبت به حقوق افراد، گفتند: مسئولان جامعه باید نسبت به حقوق فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و تعلیم و تربیت افراد جامعه اهتمام بسیاری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی چهارشنبه شب در «چشمه معرفت» ویژه برنامه ایام ماه مبارک رمضان که از شبکه یک سیما پخش شد، اظهار داشتند: آیات بسیاری از قرآن کریم به موضوع معاد اختصاص یافته است و این مسئله مبین اهمیت زیاد این موضوع است.

ایشان با اشاره به اینکه خداوند متعال با تعابیر مختلف بر لزوم توجه انسان به معاد تاکید می کنند، گفتند: آیات قرآن کریم با بیان استدلال و برهان، اثبات می کند زندگی انسان به این دنیا منحصر نیست و حساب و بهشت و جهنمی به دنبال اعمال بشر در دنیا خواهد بود.

معظم له افزودند: بر اساس آیات قرآن کریم، انسان با اهتمام به ایمان کامل، اخلاق خوب و عمل صالح در آخرت سعادتمند خواهد بود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه قرآن به بیان قصه هایی با محوریت معاد می پردازد، گفتند: در سوره بقره تصریح شده «حضرت عزیر از پیامبران بنی اسرائیل از قریه ای مخروبه عبور می کرد و در همین حین با خود می گفت خداوند چگونه مردگان را دوباره زنده می کند که خداوند، «عزیر» را صدسال به خواب عمیقی شبیه به مرگ تسلیم و بعد دوباره وی را زنده کرد».

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه «عزیر» فکر می کرد یک روز یا اندکی از یک روز را در خواب بوده است، ابراز داشتند: خداوند به وی فرمود صد سال به خواب رفته بودی، به خوراک و آب خود بنگر که تغییر نکرده است، و همچنین به الاغت بنگر که در نتیجه گرسنگی مرده و از حالت اول خود خارج گردیده است. ما این کار را کردیم تا تو را آیت قرار دهیم؛ به آن استخوان ها بنگر که چگونه آنها را برمی آوریم و بر آنها گوشت می پوشانیم.

ایشان افزودند: بیان های متعدد قرآن در ارتباط با موضوع معاد در راستای باورپذیری انسان ها است.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حقوق فصل مهمی در زندگی است، گفتند: سخت ترین ساعات برای کسانی که در عرصه محشر گردهم آمده اند، رسیدگی به حقوق است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه افراد نسبت به یکدیگر حقوق مرتبطی دارند، ابراز داشتند: رعایت حق، عدالت است؛ کسانی که حقوق را نشناسند یا در صورت آگاهی به حقوق دیگران تعدی کنند، حق شکنی و ظلم کرده اند.

*مسئولان نسبت به رعایت حقوق مردم، اهتمام داشته باشند

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به وظیفه مسئولان جوامع نسبت به حقوق افراد، گفتند: مسئولان جامعه باید نسبت به حقوق فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و تعلیم و تربیت افراد جامعه اهتمام بسیاری داشته باشند.

ایشان با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه مردم جامعه نیازمند امنیت، عدل و نعمت هستند، گفتند: مسئولان همواره باید به حفظ امنیت فکری، مالی و حیثیتی افراد اهتمام داشته باشند.

معظم له با اشاره به مسئله اجرای عدالت در جامعه، اظهار داشتند: مسئولان نباید  نسبت به اجرای حقوقی که خداوند برای افراد در جامعه تعیین کرده است، کوتاهی کنند.

*با احساس مسئولیت، فقر از بین می رود

این مرجع تقلید با اشاره به حقوق اقتصادی تبیین شده از سوی اسلام، ابراز داشتند: براساس برنامه اسلام نباید فقیری در جامعه وجود داشته باشد چرا که خداوند نعمت های بسیاری را قرار داده است و در صورتی که انسان ها احساس مسئولیت داشته باشند با اجرای برنامه هایی، فقر نابود می شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام مبنی بر اینکه در روز قیامت منادی از جانب خدا ندا می دهد ظالمان و کسانی که ظالمان را یاری دادند کجا هستند، اظهار داشتند: حتی فردی که وسایل نوشتن ظلمی را در اختیار ظالم قرار دهد، باید در روز قیامت پاسخگو باشد.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: کسانی که به هر عنوان ظلم فرهنگی و سیاسی و رباخواری اقتصادی و .... کرده باشند، مرتکب گناه بزرگی شدند و باید در روز قیامت پاسخگو باشند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha