دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
کد خبر: 355757
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
تازه های نشر

حوزه / انتشارات بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات حوزه جدیدترین اثار منتشر شده خود را درسال ۹۴ معرفی نمود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ،تازه های نشر بوستان کتاب درسال 94 به این شرح است:

*ساخت و روابط قدرت در دولت مدینه 

معرفی اجمالی اثر:

این پژوهش که به همت بوستان کتاب به تازگی از چاپ خارج شده و تالیف آقای شهرام آموزگار است، بر آن است تا با مطالعه سیمای عمومی قدرت در دولت پیامبر اسلام(ص) در مدینه، چیستی این دولت را در چارچوب رهیافت «ماکس وبر» مورد بررسی قرار دهد.

هم‌چنین بررسی روابط قدرت در این دولت و مؤلفه‌های مؤثر بر آن، از ابعاد مهم پژوهش پیش‌رو می‌باشد. این اثر در 204 صفحه و با قیمت 10500 تومان راهی بازار نشر شده است.

*نشانه هایی از او

معرفی اجمالی اثر:

شگفتى‏هاى خلقت، هر يك دفترى است در معرفت كردگار و آيه‏اى است در توحيد كه سير و توجّه در آن، فطرت پرستش انسان را بيدار و او را به سلوك إلى اللَّه رهنمون مى‏كند.

 كتاب «نشانه‏هايى از او» ترجمه برگ‏هايى از شجره معرفت پروردگار است كه به خامه شيواى آية اللَّه صدر به نگارش درآمده است، بدان اميد كه دل‏هايى را به خدا آشنا و مؤمن سازد.

این کتاب ارزشمند به همت بوستان کتاب و با ویراست دوم برای هفتمین بار به زیور طبع آراسته شده و با قیمت 32000تومان عرضه می شود.

*نگاهی به مبانی تحلیلی نظام جمهوری اسلامی ایران

معرفی اجمالی اثر :

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حاصل تلاش تعدادی از فقهای برجسته و صاحب‏نظر رشته‏های مختلف علوم انسانی است که فقه سیاسی بر مبنای مذهب اهل‏بیت(ع) را برای اولین بار در عصر حاضر، در شکل و قالب جدیدی به جهان عرضه کردند.

متأسفانه مبانی فقهی این متن مستحکم و ارزشمند تاکنون کمتر مورد بررسی و تحلیل دقیق قرار گرفته است؛ بدون شک تحلیل فقهی مبانی قانون اساسی، در غنی شدن ادبیات حقوقی و فقه سیاسی مؤثر است و می‏تواند فروعات و جوانب مختلف آن را روشن کند.

کتاب حاضر تلاشی است در این راستا و مباحثی هم‏چون: حدود اختیارات ولی‏فقیه، مبانی فقهی مجلس خبرگان، نقش مردم در حکومت اسلامی، جایگاه مصلحت در فقه اهل‏بیت(ع) و اهل‏سنت و مبنای اعتبار رأی اکثریت بر اساس ضوابط فقهی و موازین حقوقی را بررسی کرده است.

*الهیات من کتاب الشفاء (شیخ الریئس ابن سینا)

معرفی اجمالی اثر :

الهیات» از قسمت‏هاى پر ارجِ کتابِ دایرةالمعارف‏گونه «شفاء» است که شیخ‏الرئیس بوعلى سینا آن را نگاشته است و حضرت استاد علامه، حسن‏زاده آملى آن را به دقت و تلاش فراوان تصحیح کرده‏اند و بر آن تعلیق‏هاى ارزشمند زده‏اند. این اثر از ده مقاله و 63 فصل تشکیل یافته است که در ابتدا از طلب موضوع فلسفه سخن مى‏گوید و در پایان به بحث خلیفه و امام و وجوب اطاعت از آن دو مى‏پردازد.

این اثر علاوه بر داشتن فواید شروح و تعلیقات دیگر، فواید فراوانى دارد که خواننده با دقت‏نظر مى‏تواند این نکته را دریابد.

*قواعد کلی استنباط

معرفی اجمالی اثر:

شهید آیة الله سید محمّد باقر صدر از دانشمندان نوپرداز و فقیهان بنام شیعه است. وى در زمینه‏هاى فلسفى، اقتصاد اسلامى، فقهى، اصولى و... تحقیقات ارزنده‏اى انجام داده و آثار وزینى از خود به جاى گذارده است.

 «دروس فى علم الاصول» از جمله آثار شهید صدر در علم اصول است، که با شیوه‏اى نو و ابتکارى خاص، براى تدریس در دوره سطح و سطح عالى حوزه نوشته شده است. مترجم و شارح کوشیده از دشوارى این کتاب بکاهد و متنى روان و گویا به دست دهد.

*حقایق پنهان پژوهی از زندگی امام حسن(ع)

معرفی اجمالی اثر:

سیره‏نگارى شاخه‏اى از تاریخ نگارى است که از نیمه دوم قرن نخست هجرى قمرى در میان نویسندگان مسلمان راه یافت. در مورد زندگانى و صلح امام مظلوم شیعیان، امام حسن مجتبى‏علیه السلام کار زیادى انجام نشده است و شایسته است نویسندگان و پژوهشگران مسلمان بدین کار بپردازند.

کتاب حاضر، یکى از آن پژوهش‏هاست که نویسنده آن کوشیده است تا جنبه‏هاى مختلف زندگانى آن حضرت را باز نماید و تهمت‏هایى که دشمنان اهل بیت، از جمله امویان، عباسیان و یکى از نویسندگان دائرة المعارف اسلامى و جمعى از خاورشناسان بر آن حضرت وارد کرده‏اند، پاسخ گوید.

کتاب در پانزده فصل سامان یافته و آیة الله سبحانى بر آن مقدمه‏اى نگاشته است. در این اثر، در مورد زندگانى آن حضرت، مسائلى که زمینه‏ساز امامت و رهبرى ایشان شد، مسؤولیت‏هاى امام در زمان حکومت پدر، انگیزه‏هاى صلح، تأثیر روحى عمیق امام بر توده‏هاى مردم، اضطراب و نگرانى بنى‏امیه از آن حضرت، سخت‏گیرى در مورد امام و پیروانش و شهادت آنان و... سخن گفته شده است. مؤلّف بر اساس سنت نوشتن چهل حدیث، از آن حضرت چهل روایت نقل کرده است.

*سیمای فرزانگان

معرفی اجمالی اثر :

رفتار و گفتارِ فرزانگان، سراسر، حكمت‏آمیز و براى همگان، درس‏آموز است. این كردارها و رفتارها، از آنان سیمایى پرفروغ ساخته است كه چونان مشعلى فروزان مسیر علم و زندگى را نورباران مى‏كند. سرگذشتِ دل‏نشینِ این فرزانگى‏ها در كتاب‏هاى مختلف و به صورت پراكنده آمده است؛ از این رو، تدوین، دسته‏بندى و گلچین كردنِ آنها ضرورتى است كه امر مطالعه را براى مشتاقان آسان مى‏سازد.

اثر حاضر، بیست و پنجمین چاپ از ویراست دوم می باشد که چنین رسالتى را بر دوش دارد و در شانزده فصل به آن اهتمام ورزیده و الگوهاى رفتارىِ عالمان و حكیمان و عارفان را در قالبِ داستان‏هاى آموزنده و لطیف با بهره‏مندى از آیات و روایات، آورده است.

*المدخل الی تعلم المکالمه العربیه

معرفی اجمالی اثر :

«المدخل» كتابى است آموزشى و به انگیزه فراگیرى لغت و زبان عربى به ویژه مكالمه و محاوره نگاشته شده است.

این اثر در پنج جزء و دو نمط، سامان یافته كه نمط اول شامل سه جزء است و خواننده را گام‏به‏گام طى چند فصل به پیش مى‏برد.

نمط دوم شامل دو جزء آخر است تحت عنوان «قطعه‏هایى برگزیده« كه با ذكر قطعات نثر و شعر و با قلم‏هاى گوناگون سعى شده كه دانش‏پژوهان را با روش‏هاى گوناگون آشنا ساخته تا زمینه پیش‏رفت و نیز بهره‏مندى از مضامین مطالب ذكر شده براى‏شان فراهم شود.

در واقع این كتاب دو هدف را پى‏گیرى مى‏كند:  1. آموزش زبان عربى به ویژه زبان مكالمه؛  2. بهره‏مندى از مضامین مطالب طرح شده.

*خوبان خدا (چشم اندازی به نشانه های اهل سعادت)

معرفی اجمالی اثر :

در فرهنگ متعالی اسلام، بهترین و مؤثرترین شیوه تهذیب و تربیت مطلوب و دست‏یابی به سعادت و رستگاری ابدی، شیوة الگویی است. بعد از حضرات معصومین سلام الله علیهم ابرار و نیکان، مناسب‏ترین اسوه برای طالبان سعادت و جویندگان کمال هستند.

نگارنده در این پژوهش کوشیده است مهم‏ترین و راهبردی‏ترین نشانه‏های فرهیختگان و فرزانگان علم و عمل را بسان تابلوهایی زرّین و نورانی در طریق زندگی معنوی و فرا روی خوانندگان ارجمند قرار دهد.

پیروی از سیره آن ستاره‏های درخشان و محبوبِ حق تعالی، ضامن خوش‏بختی و سعادت جاودان انسانی است .

 *دروغ

معرفی اجمالی اثر:

دروغ كلید گناهان و زشتى‏هاست و خطر ارتكابش بیش از گناهان دیگر است، از این رو بحث و بررسى درباره آن و ارائه راهكارهاى مبارزه با آن ضرورى مى‏نماید.

كتاب حاضر با قلمى شیوا و روان، زمینه‏ها، عوامل، ابعاد و عواقب روانى و اجتماعى دروغ را با استفاده از آیات و روایات بررسى مى‏كند.

ریشه دروغ، دروغ كلید گناهان، دروغ‏هاى گوناگون، زیان‏هاى اجتماعى، اقتصادى و روانى دروغ و دروغ‏هاى روا از مباحث این كتاب است.

*مهندسی فهم و تفسیر قرآن

معرفی اجمالی اثر :

اثر حاضر، روشنگری‏های چهارده‏گانه‏ای را بیان می‏کند که به برخی از  آن‏ها اشاره می‏شود: کشف مفاد ظاهری و مدلول استعمالی کلمات و جملات آیات؛ کشف مراد جدی از کلمات و جملات آیات؛ کشف سبب و شأن نزول آیات؛ کشف فضا و جوّ نزول آیات؛ کشف چگونگی و چرایی چینش آیات و سور؛ کشف مصادیق و برابرهای بیرونی آیات؛ کشف بطون ولایه‏های درونی آیات؛ کشف پیام‏های فکری و عقیدتی آیات و سور و... .

در ادامه دوگونه تفسیر ترتیبی و موضوعی بررسی می‏شود و در پایان به قلمرو و تفسیر موضوعی پای می‏گذارد. همچنین ادلّه و شبهات تفسیر موضوعی به همراه نقد عالمانه آن‏ها بیان می‏شود.

*معنی حدیث الغدیر

معرفی اجمالی اثر :

غدیر، پدیده مبارك و حادثه خجسته‌اى در تاریخ اسلام است كه دین خدا را به كمال رساند.

 اثر حاضر با محور «غدیر»، موضوعات زیر را پژوهش كرده است: سابقات الغدیر، معنى حدیث الغدیر، رساله كشف الستر والاستار عن وجه زیارة الزوّار.

*یک صدف از هزار

معرفی اجمالی اثر :

امیرمؤمنان على (ع) پیشوایى است كه همه فضایل را در خود، جمع كرده است. آشنایى با گوشه‏هایى از شخصیت او، هر انسانى را شیفته خود مى‏كند. از آن‏جا كه همه انسان‏ها از كودك تا بزرگ سال به چنین اسوه‏هایى نیاز دارند باید در شرح این فضایل در همه قالب‏ها كوشید.

 اثر حاضر، تالیف مرتضی دانشمند است و در قالبِ داستان و با قلمی شیوا، در 88 صفحه  اندكى از این رسالت را به دوش گرفته است.

*رابطه ها

معرفی اجمالی اثر :

کتاب رابطه ها اثری از استاد جواد محدثی است که برای ششمین بار توسط بوستان کتاب چاپ شده است.

در معرفی این کتاب گفتنی است که داشتن رابطه‏اى سازنده و درست با مجموعه هستى و جهانِ پیرامون، ما را بهتر و سریع‏تر به هدف زندگى و كمال انسانى مى‏رساند.

آنچه در این كتاب مى‏خوانید، به رابطه ما با خود، مردم، خدا، قرآن، مسجد و نماز، كتاب و مطالعه و عناصر فرهنگ‏ساز، زندگى، خانواده و خویشاوندان، فرزندان و جوانان مى‏پردازد و به یافتن نگاه درست در این زمینه‏ها كمك مى‏كند.

باشد كه «رابطه‏ها«یمان، عقلانى، مثبت و مفید باشد...

پایان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha