دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
تصویر آیت الله ناصری - یزد

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان یزد گفت: علیرغم اینکه رهبری بارها در خصوص افزایش نسل هشدار داده اند اما تاکنون اقدام جدی در این خصوص انجام نشده و اگر به همین وضع ادامه دهیم تا ۲۵ سال آینده کشور با پیری جمعیت روبه رو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یزد، آیت الله محمد رضا ناصری، ظهر امروز در جلسه شورای راهبری بسیج با حضور کارگروه های هشت گانه با اشاره به اینکه در کل دنیا نظام ها و حکومت ها با توجه به اهداف و برنامه های خود به دو نوع کلی تقسیم بندی می شود اظهار داشت: در برخی از نظام ها دولت هایی که زمام امور را در دست می گیرند و تشکیل دولت می دهند برنامه ریزی ها و اهداف آن ها بر اساس منافع حزبی است و درصددند تا زمانیکه حکومت را در دست دارند برنامه های خود را برای رسیدن به اهداف مورد نظر پیاده سازی کنند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: در این نوع حکومت اول که بیشتر برآورده شدن منافع و اهداف حزبی مد نظر است گاهی اوقات مشاهده می شود مصلحت و منافع مردم نیز تأمین می شود و گاهی هم  مشاهده می شود اهداف و مصلحت مردم محیا نمی شود چون هدف این افراد در این نظام ها بیشتر ریاست کردن است.

امام جمعه یزد اضافه کرد: نوع دوم حکومت، نظام اسلامی است که پایه حکومت بر اساس خدمت به مردم گذاشته می شود و در نتیجه در این نظام با توجه به برنامه ریزی که می شود هدف سوق دادن مردم به کمال و قرب الهی است.

وی خاطرنشان کرد: در حکومت نوع دوم اگر ولی فقیه حکومت می کند به این دلیل است که با آگاهی دادن به مردم، جامعه را به سوی کمال هدایت کند نه اینکه حاکمیت را برای ریاست خود بخواهد.

4 محور قرآنی برای رسیدن افراد و جامعه به کمال

آیت الله ناصری در بخش دیگر  سخنان خود با بیان اینکه در قرآن کریم 4 محور کلی برای رسیدن افراد و جامعه به کمال بیان شده است خاطرنشان کرد: این چهار محور عبارت است از ایمان، تفکر، تعقل(عقل) و یقین.

وی با اشاره به اینکه تفکر و تعقل در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است تصریح کرد: آن جامعه ای که می خواهد به رشد و کمال برسد جامعه ای متفکر و متعقل است  که عقل در آن جامعه حاکم است.

 نخبگان را مفت روانه خارج از کشور می کنیم

این استاد حوزه در  ادامه عنوان کرد: یکی از معظلات و مشکلاتی که ما در کشور با آن روبه رو هستیم این است که نخبه گان و بزرگانی را در کشور پرورش می دهیم و خیلی راحت با عدم حمایت کامل از آن ها و با تشویق عده ای این نخبگان را به خارج کشور روانه می کنیم.

وی از دیگر بحث های ضروری جامعه را تحکیم بنیان خانواده دانست و گفت: خانواده از زمینه هایی است که دشمن برای از بیین بردن آن برنامه دارد و وظیفه ما است تا با یک برنامه ریزی جدی و منسجم و با یک جرأت قوی در آن ورود کنیم چون اگر این کار را نکنیم در نسل آینده تبعات سنگین آن را خواهیم دید.

 احیای خانواده نیازمند سوق دادن بانوان به منازل است

امام جمعه یزد با تاکید بر این نکته که یکی از مواردی که لازم است برای احیای خانواده در آن برنامه ریزی و کار کرد این است که بانوان اولویت را به خانه و خانواده خود بدهند، گفت: این به این معنی نیست که خانم ها را در خانه محبوس کنیم بلکه باید از ظرفیت های آن ها در مشاغل مورد نیاز مثل پزشکی، معلمی و ...استفاده کرد با این حال این فرهنگ را در کشور نهادینه کنیم که ارزش واقعی یک زن تربیت فرزند صالح و خوب شوهر داری کردن است نه کار اداری و مشاغلی که با روحیه زنان سازگاری ندارد.

وی با بیان اینکه در برخی موارد مشاهده می شود فرد اینقدر درگیر گوشی های همراه و شبکه های اجتماعی می شود که با گوشی خواب می رود هشدار داد: اگر کانون خانواده و تربیت فرزند در جامعه به هم بریزد همه چیز به هم خواهد ریخت و ما در کشور در زمینه نیروهای انسانی تربیت یافته در کانون گرم خانوده با مشکل جدی روبه رو خواهیم شد.

 هشدارهای رهبری در زمینه افزایش نسل جدی گرفته نشد

وی گفت: علیرغم اینکه رهبری بارها در خصوص افزایش نسل هشدار داده اند اما تاکنون اقدام جدی در این خصوص انجام نشده و اگر به همین وضع ادامه دهیم تا 25 سال آینده کشور با پیری جمعیت روه رو خواهد شد.

آیت الله ناصری ابراز داشت: در نظام اسلامی همه مسئولین رده بالا و رده پایین کشور اگر هم و غمشان رفع معضل کاهش جمعیت و تربیت انسان صالح در دامن خانوده باشد جامعه به کمال خواهد رسید.

تمام توان را نباید معطوف به حل معظل اقتصاد کرد/ رها شدن اقتصاد کشور به حال خود

وی هشدار داد: اگر تمام تلاشمان را در جامعه معطوف به حل مشکلات اقتصادی کنیم و به مسائل دیگر توجه نداشته باشیم جامعه ما با مشکل جدی روبه رو خواهد شد.

این استاد حوزه ادامه داد: در همین مسئله اقتصادی کشور نیز خیلی چیزها به حال خود رها شده است از واردات گرفته تا صادرات که در این زمینه ضابطه ای وجود ندارد اما اگر همه این موارد منظبت شود مشکلات اقتصادیمان حل می شود.

وی گفت: در زمینه تحقق اقتصاد مقاوتی نیز نیازمند تدوین متن دقیق و منسجم قابل اجرا هستیم تا مشکل اقتصادمان حل شود اما تا زمانیکه فرهنگ سود محوری بر اقتصاد ما حاکم باشد هیچ مشکلی از اقتصاد ما حل نخواهد شد.

 حاکم شدن فرهنگ سود محوری بر اقتصاد کشور/ کار به جایی رسیده که برخی می گویند اگر به فلان کارخانه سربزنید فلان جنس را دیگر مصرف نمی کنید

امام جمعه بزد تصریح کرد: متاسفانه علاوه بر بخش صنعت ما که فرهنگ سود محوری بر آن حاکم شده است دانشجویان ما نیز رشته هایی را انتخاب می کنند تا در آینده بتوانند از طریق آن رشته پول بیشتری را به دست بیاورند.

آیت الله ناصری تصریح کرد: این فرهنگ غلط سود آوری حاکم بر کشور سبب شده افراد برای به دست آوردن پول بیشتر اقدام به واردات بی رویه کنند که یکی از این موارد واردات لوازم آرایشی بی کیفیت به کشور است.

وی با اشاره به اینکه به جای اینکه منفعت مردم در تولیدات در نظر گرفته شود کار به جایی رسیده که برخی می گویند اگر به فلان کارخانه سربزنید فلان جنس را دیگر مصرف نمی کنید تصریح کرد: چرا باید کار ما به اینجا برسد که هدفمان به جای خدمت به خلق کسب سود بیشتر باشد؟!

 به جای حرف راهکار ارائه دهید

امام جمعه یزد خطاب به مسئولین کارگروه های موجود در جلسه گفت: بحث ها را تنها به صورت طرح مسئله بیان نکنند و برای آن راهکارهای مختلف پیشنهاد بدهند.

وی در خصوص بحث تحکیم خانواده و افزایش نسل و تربیت فرزندان صالح از طریق بانوان گفت: انتظار از بسیج این است که به صورت جدی به مقوله های حفظ و تحکیم بنیان خانواده و افزایش نسل و تربیت فرزندان صالح از طریق تشویق بانوان به تربیت فرزند به جای اشتغال به صورت جدی ورود و با دادن طرح ها و ایده های راهبردی به صحبت صرف اکتفا نکنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha