سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
کد خبر: 358290
۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
حکم تراشیدن ریش

حوزه/ عضو مجمع تحقیقات اسلامی الازهر گفت: ثابت شده که پیامبر(ص) ریش داشته و اصحاب هم در این امر به ایشان اقتدا می کرده اند و بلند گذاشتن ریش نیز حکمی اصیل از احکام اسلام است، اما کسی که ریش خود را بتراشد عقوبتی ندارد و نباید مسلمانان را در مورد تراشیدن ریش بترسانیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» بار دیگر اختلاف نظرها درباره حکم شرعی تراشیدن ریش میان مبلغان مصری بالا گرفته و برخی از آنها بر این باورند که ریش گذاشتن از سنت های مستحب پیامبر(ص) است و الزامی در آن نیست و دیگران نیز بر این باورند که ریش گذاشتن از سنت های الزامی پیامبر(ص) است و تراشیدن ریش را حرام می دانند.

اسامه القوصی: پیامبر(ص) همانند قوم خود ریش می گذاشت

اسامه القوصی مبلغ سلفی در این رابطه می گوید: پیامبر(ص) ریش خود را به پیروی از قوم خود بلند می گذاشت و ابوجهل هم ریش داشت، اما هنگامی که اسلام آمد، پیامبر(ص) به مسلمانان دستور داد بر خلاف مشرکان، ریش خود را بلند بگذارند و شارب را کوتاه کنند.

وی افزود: دستور پیامبر(ص) مبنی بر لزوم بلند گذاشتن ریش در آن زمان به خاطر پرهیز از شباهت به مشرکان و دشمنان محارب بوده تا اینکه دوست از دشمن شناخته شود و مسلمانان با بت پرستان متفاوت باشند چون مشرکان در آن زمان ریشی کوتاه و شاربی بلند داشته اند، اما اکنون اوضاع فرق می کند.

دکتر یاسر برهامی: بلند گذاشتن ریش سنت الزامی است

یاسر برهامی نائب رئیس شورای مدیریت سلفیه گفت: برخی سنت ها واجب و برخی مستحب هستند و بلند گذاشتن ریش نیز یک سنت الزامی است.

وی افزود: تراشیدن ریش نزد ائمه مذاهب چهارگانه اسلام حرام است و بر این حکم تاکید کرده اند.

محمد شحات الجندی: تراشیدن ریش جایز نیست اما عقوبتی ندارد

محمد شحات الجندی عضو مجمع تحقیقات اسلامی الازهر نیز نظر اسامه القوصی مبنی بر عدم وجوب بلند گذاشتن ریش را رد کرد و گفت: این ثابت شده که پیامبر(ص) ریش داشته و اصحاب هم در این امر به ایشان اقتدا می کرده اند و بلند گذاشتن ریش نیز حکمی اصیل از احکام اسلام است، اما کسی که ریش خود را بتراشد عقوبتی ندارد و نباید مسلمانان را در مورد تراشیدن ریش بترسانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha