سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
محمد باقری شاهرودی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: برخی از خانواده های طلاب جایگاه طلبه را به خوبی نشناخته اند از این رو نمی توانند در مسیر زندگی طلبگی با آنها همراهی نمایند، از این رو حوزه می تواند جایگاه طلاب را به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای آنها تبیین کند.

حجت الاسلام والمسلمین باقری شاهرودی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» با تقدیر از تحولات آموزشی حوزه اظهار داشت: در مسائل آموزشی حوزه، دست اندرکاران این مسئله خدمات شایانی کرده اند و برنامه هایی را برای ارتقای سطح آموزشی حوزه انجام دادند.

وی با بیان اینکه در کنار برنامه های اجرایی خوب، برخی برنامه ها نیز به درستی نتوانسته اهداف را محقق سازد، گفت: یکی از این مسائل، درباره مقاطع خواندن کتاب هاست. مشاهده می شود که این مقطع ها نمی تواند به طور شایسته اهدافی که اساتید در آموزش دارند، برآورده سازد.

وی به تقسیم بندی جدید سطوح حوزه اشاره کرد وافزود: دو سال سطح را افزایش دادند، ولی با وجود این، مشاهده می شود اساتید برای اتمام مطالب هنوز هم با مشکل روبرو هستند. بر این اساس می توان گفت این برنامه هدف حوزه و حتی طلاب را تأمین نکرده است.

وی به حضور و غیاب در حوزه اشاره کرد و گفت:  درباره مسائل حضور و غیاب در کلاس ها باید گفت اصل این کار خوب است و طلاب به واسطه این مسئله سر دروس حاضر می شوند، اما  چون نظارت در این عرصه کافی نیست، توفیقات این برنامه نیز زیاد نخواهد بود.

وی ادامه داد: باید بدانیم برای حضور منظم طلاب نمی توان انتظار داشت کل کار به دوش اساتید حوزه باشد. اگر استاد بخواهد تمام این مسائل را خود دنبال کند، ممکن است مهر و محبت میان استاد و طلبه تحت الشعاع قرار گیرد.

وی حضور منظم طلاب در کلاس ها را در کنار اجرای برنامه های منظم، نیازمند فرهنگ سازی دانست و گفت: باید با فرهنگ سازی درست و علاقه مند کردن طلاب نسبت به درس، در حضور طلاب در کلاس ها نظم بیشتری ایجاد نماید.

وی با ابراز تأسف از عدم شناخت  برخی طلاب نسبت به جایگاه خود گفت: در دانشگاه ها، روانشناسانی هستند که با انجام مشاوره، دانشجویان را راهنمایی می کنند؛ ولی در حوزه نسبت به این مسئله کم تر توجه می شود و همین امر موجب شده تا برخی طلاب بدون هدف به درس و مطالعه بپردازند.

وی ورودی زیاد طلاب به قم و خروج کم آنها از این شهر را گواهی بر این ادعا دانست و اظهار کرد: این مسئله موجب شده شهرهای ما از روحانیون و فضلا خالی باشد و آسیب های فرهنگی گسترده جامعه ما را تهدید نماید.

وی ایجاد هدف و نشان دادن جایگاه به طلاب را وظیفه سیستم آموزشی حوزه برشمرد و گفت: اساتید نیز در این عرصه نقش مهمی دارند، ولی با توجه به حیطه فعالیت آنها، تنها می توانند بر شاگردان خود تأثیرگذار باشند، ولی مسئولان حوزه می توانند به صورت همه جانبه این کار را انجام دهند.

وی با ارائه این پیشنهاد که حوزه می تواند خانواده طلاب را جمع کرده، جایگاه طلاب را به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای آنها تبیین کند، افزود: طلابی که در کلاس درس حاضر نمی شود، درگیر امور خانواده هستند، چراکه خانواده آنها جایگاه طلبه را به خوبی درک نکرده است.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مجید بنی عامریان IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    سلام استاد باقری،مطالب شما ارزشمند ومفید می باشد.