دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
عباسی خراسانی

حوزه/ این دو فرزند قربانی را به محضر خداوند بردند و در این میان از حضرت هابیل قبول شد، ولی آنچه مانع پذیرش قربانی قابیل شد عدم سلامت درونی او بود؛ خداوند شرط قبولی قربانی را تقوا ذکر کرده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین  هادی عباسی خراسانی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در خصوص جایگاه عید قربان در مکتب اسلام گفت: کلمه عید در لغت به معنی بازگشت است و به مفهوم حقیقی به معنی بازگشت به فطرت حقیقی می باشد؛ قربان نیز به معنی نزدیکی و تقرب است.

وی افزود: قربان را قربان می گویند زیرا انسان به سوی خداوند تقرب می جوید؛ تمام فقه و فقاهت ما در یک جمله خلاصه می شود؛ اگر قرار باشد فقه و اصول ما به یک جمله باشد بحث وجوب تقربی است؛ یعنی واجبی که از طریق آن انسان به خدا نزدیک می شود.

نویسنده کتاب الهی نامه بیان کرد: قربان بیانگر معرفتی این حقیقت علمی بوده و در واقع حوزه های علمیه و فقهای ما که از واجب تعبدی و تقربی بحث می کنند همین بحث را مطرح می نمایند.

این استاد حوزه گفت: می دانیم که تمام حقایق در قرآن وجود دارد؛ در سوره مائده نیز کلمه عید و آیات ولایت به چشم می خورد؛ اولین تاریخچه کلمه عید در سوره مائده و در آیات 23 به بعد است؛ در آنجا خداوند به پیامبر(ص) امر می کند که برای این امت ، خبر دو پسر آدم را که خبر حقیقی است بر مردم تلاوت کن.

وی با اشاره به فلسفه قربانی کردن  اظهارکرد: این دو پسر قربانی کردند که از یکی این قربانی قبول شد و از دیگری قبول نشد؛ این فلسفه از آغاز خلقت شروع شد و موسس آن جناب حضرت آدم(ع) بود و بحث وجوب تقربی با زندگی انسان پیوند خورده است.

این استاد حوزه افزود: این دو فرزند قربانی را به محضر خداوند بردند و در این میان از حضرت هابیل قبول شد، ولی آنچه مانع پذیرش قربانی قابیل شد عدم سلامت درونی او بود؛ خداوند شرط قبولی قربانی را تقوا ذکر کرده اند.

نویسنده کتاب الهی نامه بیان کرد: حضرت موسی(ع) نیز در کوه طور رفتند و 40 شب به عبادت پرداختند؛ عشره کامله اربعین جناب حضرت موسی(ع) در شب عید قربان به اتمام کامل می رسد؛ در حقیقت شب عید قربان شب اکمال حضرت موسی(ع) است.

این استاد حوزه گفت: به مسلخ بردن حضرت اسماعیل از سوی حضرت ابراهیم(ع) دیگر جایگاه این امر است و بیانگر سیر و سلوک همه انبیای الهی بوده و نکته جالب این است که عید قربان نیازمند یک سری پیش نیاز می باشد که پیش نیاز این عید، عرفه و مشعر الحرام است.

وی اظهارکرد:حجاج کفن پوش و سفید پوش وادی صحرای عرفه و مشعر را پشت سر می گذارند و به جایگاه منی وارد می شوند؛ منی اردوگاه شبانه و روزانه حجاج است و در اینجاست که انسان باید شب و روز مراقب باشد.

وی افزود: عرفات، مقام وحدت است و مشعر مقام کثرت است؛ اهل عرفان بیان می کنند که وقتی انسان جامع کثرت و وحدت شد می تواند به مقام فنا برسد و حاجی در این عرفات و مشعر به جمع این دو می رسند.

نویسنده کتاب الهی نامه بیان کرد: در یکی از روایات بیان شده  که یکی از انبیای الهی فرمود: که خداوندا رسیدن به تو چگونه است؛ در اینجا پیام آمد، اگر توانستی از خود بگذری می توانی به ما برسی.

این استاد حوزه گفت: کسانی قربانی واقعی می کنند که بتوانند از خود بگذرند؛ در این روزها باید از شهدایی یاد کرد که چنین کردند و از خود گذشتند تا دیگران در آرامش و آسایش باشند؛ عید قربان اکمال اربعین حضرت موسی(ع) و اکمال سیر و سلوک حضرت ابراهیم(ع) و همه کسانی است که می خواهند به شیطان نه گفته و به الرحمن آری بگویند.

وی اظهارکرد: عید قربان بالاترین نقطه عروج انسان بوده و قربانی کردن احشام در این روز نماد این گذشت است؛ خداوند به شب های ده گانه در سوره فجر قسم می خورد و امام صادق(ع) فرمودند: شب های ده گانه ذی الحجه و محرم است و ذبح عظیم نیز وجود مقدس حضرت امام حسین(ع) می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی افزود: عید قربان نقطه اتصال به حقیقت امامت و قرآن است و پیش نیاز آن نیز دعای عرفه می باشد؛ امام صادق(ع) نیز فرمودند: هیچ وادی شبیه به قیامت همچون وادی عرفه و منا نیست و در این وادی است که باید به فکر آخرت بود.

نویسنده کتاب الهی نامه بیان کرد: اگر کسی آرزوهای نفسانی را بکشد، می تواند در وادی نفس وارد شود و اگر بتوانیم عوض گناهانی چون غیبت و تهمت به خودمان برسیم، می توانیم به خدای خود برسیم.

این استاد حوزه گفت: مقام معظم رهبری چند روز پیش همه را به خواندن دعای عرفه  که دعای معرفت است امر کردند، زیرا اگر قربانی را از خود شروع کنیم به قرب خدا می رسیم؛ این قرب تا جایی باید پیش برود تا زمانی که بین دو چشمان امام زمان(عج) شهید شوند.

حقیقت عید قربان امام حسین(ع) است

وی اظهارکرد: حقیقت عید قربان امام حسین(ع) است و قبه حسینی در همه جاست و هر کسی دعای عرفه را بخواند و حالات امام حسین(ع) را در خود داشته باشد و نماز دو رکعتی این شبها را بخواند می تواند در این مراتب شریک باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی افزود: اگر کسانی در عرفات نیستند که دعای عرفه را بخوانند به امر اهل بیت(ع)، باید در صحراها و مجامع دعای عرفه را بخوانیم تا این فیض را ببریم؛ مفصل ترین بیان توحید علمی و عملی در دعای عرفه است.

نویسنده کتاب الهی نامه بیان کرد: یکی از متون قوی عرفانی دعای عرفه امام حسین(ع) است؛ دعای عرفانی عرفه عالی ترین مضامین عرفانی را در خود دارد و همه دنیا باید از این منبع معرفتی آگاه شوند و قطعا رسانه هایی که این مباحث را نشر می دهند در راستای همین رویکرد اهل بیت(ع) گام بر می دارند و در این نشر نیز ماجور خواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • S IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    0 1
    ای بابا خب واسه قابیلم قبول میکرد چی میشد مگه منم بودم میکشتمش حوصله شاخارو ندارم