جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ |۱۹ محرم ۱۴۴۶ | Jul 26, 2024
همایش بزرگداشت غدیر در شهر هاگن آلمان

حوزه/ از سوی اتحادیه امامان و مراکز شیعه آلمان IGS ، سومین همایش بزرگداشت غدیرخم در شهر هاگن برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» سومین همایش بزرگداشت غدیرخم توسّط اتحادیه امامان و مراکز شیعه آلمان IGS   با  حضور بیش از 1500 نفر از شیعیان و محبّین امیرمؤمنان علی(ع) از سراسر آلمان در شهر هاگن برگزار شد.

در این همایش که به زبان آلمانی برگزار شد، روحانیون و علماء، نمایندگان و فعّالان مراکز و مساجد شیعی آلمان، نمایندگان رسانه ها، شخصیت های سیاسی، اندیشمندان و علاقه مندان به خاندان عصمت و طهارت از ملّیت­های مختلف سراسر آلمان شرکت داشتند.

این همایش یک روزه شامل برنامه­ های متنوعی از جمله قرائت قرآن کریم توسط استاد صادقی، خیر مقدم حجّت الاسلام خلیل زاده رئیس هیئت مدیره (IGS) ، سخنرانی پروفسور ابراهیم آتی از لندن، برنامه مدیحه سرایی توسط مداح اهل البیت آقای نزار قطری، اهداء جایزه به برترین پروژه علمی و تحقیقاتی شیعی در سال 2015، برگزاری نمایشگاهی با غرفه های مختلف فرهنگی اسلامی همچون غرفه عرضه کتب اسلامی به زبان آلمانی، غرفه مربوط انجمن اسلامی دانشجویان آلمان، غرفه انجمن خیریه کمک به مردم سوریه، فروشگاه حجاب و سایر آثار فرهنگی ــ هنری بود.

رئیس اتحادیه علمای اروپا؛ مهمان ویژه همایش

میهمان ویژه این همایش استاد رمضانی، رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه (IEUS) و رئیس هیئت علمای اتحادیه امامان و مراکز شیعه آلمان (IGS) بودند. وی در سخنرانی خود ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ایام بزرگداشت عید غدیر خم، از کلیه دست اندرکاران برگزاری این همایش بالاخص هیئت مدیره و نیز رئیس اتحادیه امامان و مراکز شیعه آلمانIGS  حجّت الاسلام خلیل زاده تقدیر و تشکر نمود.

امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در بخش دیگری از سخنان خود یکی از وظایف مهم شیعیان را نقل و تحلیل صحیح واقعه غدیر بیان نمود و افزود: در رابطه با واقعه عظیم غدیر خم باید به چند نکته مهم توجه داشته باشیم.  مسأله اوّل نقل درست و صحیح واقعه غدیر است که از اوّلین وظائف همه شیعیان است. اگرچه اصل وقوع این جریان توسط همه علمای اسلام اعم از شیعه و سنی مورد تأیید و تأکید قرار گرفته است؛ زیرا این واقعه عظیم به لحاظ تاریخی امری قطعی است و صحابه و تابعین و علمای شیعه و سنّی بالاتفاق آنرا امری مسلّم دانسته اند. البته نباید فقط یک نگاه تاریخی نسبت به حادثه غدیر داشته باشیم بلکه غدیر مربوط به حفظ اسلام در همه زمان ها و برای همه مسلمانان است.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی اظهار داشت: نکته بعدی تحلیل صحیح واقعه غدیر و چرایی آنست. ما باید غدیر را درست تحلیل کنیم. چرا این رویداد بزرگ اتفاق افتاد؟ چه نتیجه ای را به دنبال داشت؟ در پاسخ می توان یکی از علل مهم واقعه غدیر را این دانست که جامعه اسلامی برای هدایت و روشنگری همواره نیاز به امام و رهبر دارد. بعد از پیامبر (ص) مردم نیازمند تفسیر صحیح قرآن و شناسایی صراط مستقیم هستند. غدیر می خواهد بگوید ما باید اسلام را به طور کامل دریافت کرده و همه آن را بپذیریم نه اینکه قرآن و اسلام را تجزیه کنیم نه اینکه بخشی از دستورات اسلام و قرآن را بپذیریم و به بخشی از آن عمل نکنیم. غدیر می گوید قرآن را باید با زبان قرآن فهمید و پس از ایمان به آن باید به آموزه های آن عمل نمود.

وی افزود: متاسفانه برخی از کشورها و شبکه های ماهواره ای به طور شبانه روزی قرآن را تلاوت و پخش می کنند، اما به دستورات آن عمل نمی کنند. به عنوان مثال حتی قبل از اسلام مشرکان در ماه های حرام از جنگ و خونریزی دست می کشیدند. پس از بعثت رسول اکرم حضرت محمّد(ص) نیز این تعهّد مورد احترام قرار گرفت و قتال در ماه های حرام ممنوع گردید. امّا متاسفانه در عین ناباوری و بر خلاف آیات صریح  قران کریم که جنگ را در ماههای حرام ممنوع فرموده است، جان انسانهای بی گناه را در یمن حلال شمرده و هر روزه با بی حرمتی به کرامت انسانی  مسلمین، بی گناهان و زنان و کودکان را به خاک و خون می کشند و خانه های مظلومان بی پناه یمن را بر سرشان خراب می کنند. و این همان مهجوریّت حقیقت قرآن کریم است که رسول اعظم (ص) و وارثان حقیقی قرآن از آن برای امّت خوف داشتند.

امام جمعه هامبورگ ادامه داد: قرآن کریم می گوید: در هر زمانی باید بهترین ها حاکم باشند و مردم باید در سرنوشت خود دخالت داشته باشند و حاکمیت در ممالک اسلامی نباید در دست نااهلان باشد. اهمیت سیاسی و اجتماعی مسأله هدایت امّت اسلامی به حدّی است که وقتی پیامبر در روز هجدهم ماه ذیحجه به غدیر خم رسیدند، آیه 67 سوره مائده را که در مورد نصب امیرمؤمنان علی(ع) به امامت و خلافت پس از پیامبر(ص) بود، بر آن حضرت نازل شد که می فرماید: «یا ایها الرسول، بلّغ ما انزل الیک من ربّک، فان لم تفعل فما بلغت رسالته» ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن، اگر انجام ندادی، رسالت او را ابلاغ نکرده ای. خداوند به پیامبر(ص) دستور می دهد این معرفی صحیح را داشته باشد اگرچه بعد از بیعت جامعه را در مسیر دیگری جهت دادند.

غدیر، ضامن اجرایی دستورات قرآن در جامعه

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خود واقعه غدیر را ضمانت اجرایی دستورات قرآن کریم در جامعه اسلامی بیان نمود و افزود: جامعه اسلامی برای اجرایی شدن دستورات و فرامین قرآن نیازمند امام معصوم بود و جریان غدیر برای معرّفی بهترین ها برای تحقق احکام الهی بوده است. غدیر به وقوع پیوست تا حجت بر مردم تمام شود و راه رسیدن به سبک درست زندگی برای همگان معیّن گردد. دست آورد دیگر غدیر آنست که قرآن و اسلام فقط برای مخاطبان عرب آن دوران نبوده است؛ بلکه پیامی جهانی برای همه آزاد اندیشان از هر ملّیت و با هر زبانی می باشد؛ زیرا زبان قرآن زبان فطرت و عقل است.

وی ادامه داد: در واقعه غدیر شخصیتی مانند امیرالمومنین به عنوان امام و جانشین بعد از پیامبر(ص) معرفی می­شود که می­فرماید اگر حاکمیت کلّ جهان را به من بدهند به شرط اینکه به یک مورچه ظلم کنم، هیچ گاه چنین نخواهم کرد. بدون شک اگر حاکمیت جامعه بشری در طول تاریخ به دست چنین افراد عدالت گستری سپرده می شد، جامعه بشری طعم عدالت ، عقلانیت و معنویت را در این دنیا تجربه می کرد.

با مدیریت پنهان، مسلمانان را به جان هم انداخته اند

حجت الاسلام و والمسلمین رمضانی در ادامه با تاکید بر وحدت مسلمانان و تشکیل امّت واحده برای برخورداری از قدرت جهانی، به پیام غدیر به نسل امروز اشاره نمود و افزود: یکی از نکات مهم دیگر در مورد واقعه غدیر تطبیق آن با شرائط زمانه است و اینکه آیا امروزه می توان از آموزه های غدیر بهره جست. لذا برگزاری این گونه همایش ها نباید فقط صرف جشن گرفتن و نقل واقعه تاریخی غدیر باشد؛ بلکه باید ببینیم غدیر چه پیامی برای نسل امروز جامعه ما دارد و چگونه می توانیم از آن بهره بگیریم. متاسفانه امروزه به خاطر فاصله گرفتن از غدیر هر کسی خودش تفسیری از آموزه­ های قرآن و اسلام ارائه می دهد و این یکی از مشکلات بزرگ جامعه مسلمانان است.

وی خاطر نشان کرد: مسلمانان باید از تفرقه پرهیز نموده و امّت واحده باشند و از قدرت و اقتدار جهانی برخوردار باشند. متاسفانه امروزه با مدیریتی پنهان، مسلمانان را به جان هم انداخته اند و عدّه ای از مسلمانان را به نام اسلام با دیگر مسلمانان درگیر نمودند و جریان استکبار از آن اختلاف بهره خود را می برد.

وی در پایان ضمن تسلیت به مناسبت حادثه­ دلخراش «مِنَی» که جهان اسلام را به عزا نشاند گفت: از خدای متعال علوّ درجات را برای آن حاجیان حرم امن الهی و صبر جمیل را برای همه بازماندگان و مسلمانان مسألت می­نمایم.  اتفاقی که در مراسم حج امسال در منی رخ داد و بواسطه بی کفایتی و بی لیاقتی مسئولین امر بیش از 3000 نفر کشته و مجروح شده اند جهان اسلام را به عزا نشاند. قطعا روح پیامبر اکرم (ص) از این حادثه غمناک رنج برده اند و صاحب عزای واقعی این حادثه امام زمان (عج) هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha