پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان قم گفت: با راه اندازی و مدیریت سقیفه توسط ابوسفیان و ایجاد انحراف و انشقاق در دین توسط وی، عاشورا نتیجه نهایی سقیفه شد که یزید از آن پرده برداری کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال صبح امروز در جمع کارکنان مدیریت حوزه علمیه استان قم در مدرسه دارالشفا، تسلیت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی اظهارداشت: دشمنی و کینه توزی ابوسفیان پس از رحلت پیامبر(ص) ادامه داشت تا اینکه ابوسفیان با جمع آوری چند نفر در سقیفه و عملیاتی کردن نقشه های شوم خود درصدد انتقام گیری از رسول الله (ص) بود.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: به دنبال رحلت پيامبر اسلام(ص) و تشكيل سقيفه، و كنار زده شدن اهل بيت‏عليهم السلام از صحنه حكومت، روز به روز بدعت‏ها و انحراف‏ها افزون‏تر شد و در زمان خلافت يزيد، به اوج خود رسيد.

حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال با بیان اینکه ريشه‏هاى فرهنگى و اجتماعى قيام عاشورا را بايد در اين انحراف‏ها جستجو كرد، ادامه داد: در حوزه دين‏پژوهى، يكى از موضوعات بايسته تحقيق و پژوهش، بررسى و شناخت اسباب و عوامل مؤثّر در وقوع حادثه عاشورا است.

وی اظهارداشت: ضرورت بحث از آن‏جا ناشى مى‏شود كه عده‏اى، ريشه اين حركت الهى را منحصر به دوران ده ‏ساله امامت امام حسين‏ عليه السلام و آغاز خلافت يزيد مى‏دانند؛ درحالى كه شواهد و قرائن مستدلّ نشان مى‏دهد ريشه‏هاى آن به زمان بعد از رحلت پيامبرصلى الله عليه وآله بر مى‏گردد كه عده‏اى با ايده‏هاى نامبارک زير سايه‏ بان (سقيفه)  جمع شدند و در تدارک يك استحاله عظيم عقيدتى - فرهنگى برآمدند.

حجت الاسلام  والمسلمین فرخ فال گفت: اشكال كار اين‏جا بود كه بعد از پيامبرصلى الله عليه وآله حاكميت جامعه نبوى را افراد نالايق به عهده گرفتند و باب بدعت، انحراف و دورى از معنويت را بر روى مسلمانان گشودند و جامعه مسلمين را به هرسويى كه مى‏خواستند، كشاندند.

مدیر حوزه علمیه استان قم افزود: ريشه‏يابى جريان كربلا و نگاه ژرف و عميق به اين برهه سرنوشت‏ساز تاريخ اسلام ضرورتى است بطوریکه بعد از رحلت جانگداز نبىّ مكرّم اسلام‏صلى الله عليه وآله، انواع انحرافات و بدعت‏ها در دين مبين اسلام رسوخ كرد و چهره واقعى آن را تغيير داد.

وی بیان داشت: اصحاب سقيفه خوب مى‏دانستند كه اگر ارزش‏هاى الهى و فرهنگ ناب محمدى به رهبرى اهل بيت‏ عليهم السلام در جامعه نبوى تبليغ گردد، حاكميت آنان متزلزل و ناپايدار خواهد شد، از اين‏رو چاره را در انحراف جامعه و دورى آن از عترت پيامبرصلى الله عليه وآله ديدند.

خانه نشینی علی(ع) ضربه جبران‏ ناپذيرى بر پيكر جامعه نوبنياد نبوى وارد کرد

 رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین ادامه داد: كنار گذاشتن حضرت على‏عليه السلام و خانه‏ نشين كردن او ضربه جبران‏ ناپذيرى بر پيكر جامعه نوبنياد نبوى وارد كرد و زمينه را براى رواج انواع انحرافات و نوآورى در دين مهيّا نمود، بدعت در دين يكى از حركت‏هاى تبليغى امويان بود.

حجت الاسلام والمسلمین  فرخ فال اظهارداشت:  خلیفه سوم  بدعت‏هاى بسيارى در دين گذاشت، اين بدعت‏ها آن قدر زياد و آشكار بود كه عايشه درباره آن گفت: «پيراهن رسول خدا صلى الله عليه وآله هنوز نپوسيده ولى تو سنّت او را از بين برده‏اى».

وی خاطرنشان کرد: معاويه در گام اول به تحريف و واژگون نشان دادن دين در نزد مردم كم‏ اطلاع شام اقدام نمود و در تحريف آن تا آنجا پيش رفت كه وقتى با سپاه خود به صفين مى‏رفت، در بين راه در روز چهارشنبه نماز جمعه خواند، به‏طورى كه حتى يك نفر نپرسيد چه مناسبتى بين چهارشنبه و نماز جمعه است؟

حجت الاسلام والمسلمین  فرخ فال با بیان اینکه پس از اتمام حاکمیت 25 ساله سقیفه و رسیدن خلافت به امام علی (ع) و بعد از شهادت ایشان به امام حسن(ع) و کارشکنی دشمنان در طول این سالها اظهارداشت: با وجود آن كه حضرت على‏ عليه السلام در راه احياى حق و عدالت سختى‏هاى زيادى را تحمّل نمود، اما طى قريب پنج سال حاكميت، با كارشكنى‏هاى فراوانى رو به رو شد و سرانجام به دست شقى‏ترين فرد به شهادت رسيد.

وی افزود: با شهادت حضرت على‏عليه السلام و آغاز امامت امام حسن مجتبى‏عليه السلام، معاويه به مخالفت و كارشكنى‏ هاى خود ادامه داد و چون همواره از موقعيّت معنوى و اجتماعى آن امام بزرگوارعليه السلام ترس داشت، چندين‏ بار نقشه شهادت كريم اهل بيت‏عليه السلام را طرح‏ريزى كرد و سرانجام آن سبط نبى اكرم‏صلى الله عليه وآله را با زهر مسموم و به شهادت رسانيد.

استاد حوزه علمیه قم به تشریح دوران امامت حضرت سید الشهداء پرداخت و افزود: امام حسين‏ عليه السلام بنابر ملاحظاتى كه در دوران امامت برادرش امام حسن‏ عليه السلام وجود داشت، همان نقش برادر بزرگوارش را ايفا كرد و مدت 10سال به علت شرايط موجود در جامعه مسلمانان و به لحاظ رعايت صلح برادرش، كه مورد تأييد او نيز بود، در مقابل معاويه دست به قيام نزد، اما از لحاظ سياسى، به مبارزه با او پرداخت و سكوت نكرد، تا اين كه معاويه در رجب سال 60هجرى به هلاكت رسيد و به جاى او پسرش يزيد به خلافت رسيد.

حجت الاسلام والمسلمین  فرخ فال ادامه داد: ماهيت ضد دينى حكومت يزيد چنان مبتذل بود كه منكرات به صورت علنى بروز يافت و مجلس شراب و لهو و لعب برپا نمود و به اعمالى دست مى‏زد كه با شئونات حكومت اسلامى و خلافت دينى كاملاً ضدّيت داشت، سبک ‏سرى‏ها و انحرافات يزيد نه ‏تنها از سوى اطرافيانش تقبيح نمى‏گرديد، بلكه براى جلب رضايت وى، آنان پيوسته زبان به مدح و تمجيد مى‏گشودند و شاعران دربارى برايش مديحه‏هاى گوناگون مى‏سرودند.

وی بیان داشت: بنابراين امام حسين‏عليه السلام يكى از دلايل مهم قيام خود را مبارزه با منكرات و بدعت‏ها و احياى سنّت نام برده و در نامه‏اى كه به برخى از بزرگان نوشت، اين چنين بيان مى‏كند: «... و أنا أدعُوكُم إلى كتاب اللّه و سنّة نبيّه فإنّ السُّنّة قد اُميتت و إنّ البدعةَ قد اُحييتْ و إن تسمَعُوا قولى‏ و تُطيعُوا امرى‏ أهدِكُم سبيلَ الرّشاد و السّلام عليكُم و رحمةاللّه»(9):«من شما را به كتاب خدا و سنت پيامبرصلى الله عليه وآله دعوت مى‏كنم، زيرا سنت نابود شده و بدعت و انحرافات زنده گشته است. اگر سخنم را بشنويد و از من اطاعت كنيد، شما را به راه رشد و بالندگى هدايت مى‏كنم. درود و رحمت خداوند بر شما باد».

حجت الاسلام والمسلمین  فرخ فال تصریح کرد: بنابراين حضرت اباعبداللّه الحسين‏عليه السلام، براى مبارزه با انحرافات و بدعت‏هايى كه يزيد آنها را شدت بخشيده بود، به حركت بنيادى عاشورا دست زد و در قيام پرشكوه خود در صدد برآمد تا چهره واقعى آيين محمدى و اسلام ناب را به جهانيان معرفى كند و پيام معنوى قرآن را به تشنگان معارف برساند و از فرهنگ دينى غبارزدايى كند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha