چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
آیت الله مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ابراز گلایه از سکوت علمای اسلام، گفتند: متأسفانه علما و مسئولان کشورهای اسلامی در قبال فاجعه منا ساکت بودند؛ در حالی که وظیفه سنگینی دارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، معظم له عصر امروز در دیدار با دکتر جعفر عبدالملکی رئیس و اعضای مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما که در مدرسه امام سجاد(ع) قم برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت سیدالشهدا(ع)، اظهار داشتند: امیدوارم حداکثر استفاده را از پیام های نهضت عاشورا در تمام شئون زندگی داشته باشید.

ایشان با اشاره به اهمیت بالای صدا و سیما در جامعه، ابراز داشتند: هر مقدار که درباره اهمیت صدا و سیما گفته شود، کم است؛ چرا که این رسانه، دانشگاه عظیمی است که می تواند به پرورش دانشمندان بپردازد و همانند طبیبی است که می تواند افراد بیمار را درمان کند.

*رسالت های مهم صدا و سیما

حضرت آیت الله مکارم شیرازی صدا و سیما را دارای رسالت ها و مسئولیت های مهمی دانستند و گفتند: دانش پژوهان مرکز پژوهش های صدا و سیما، کمبودها را با پاسخ به سوالات عقیدتی، شبهات، مسائل اخلاقی و فرهنگی در جامعه برطرف کنند.

*امید دشمن به تهاجم فرهنگی است

این مفسر قرآن کریم در ادامه به انسجام دشمنان در راستای تهاجم رسانه ای به دین اشاره داشتند و گفتند: دشمنان می دانند در میدان هجوم نظامی کاری از پیش نبرده و آثار نامطلوب تهاجم اقتصادی نیز برای آنها روشن شده است؛ اما به تهاجم فرهنگی امید دارند.

معظم له ایستادگی در مقابل تهاجمات فرهنگی را وظیفه صدا و سیما دانستند و خاطرنشان ساختند: رسانه ملی باید حالت تهاجمی نسبت به ضعف های دشمن داشته باشد.

*حمایت مالی و اطلاعاتی غرب از داعش

ایشان با اشاره به اعترافات عجیب داعشی های دستگیر شده در عراق، تصریح کردند: اخیرا در یکی از اخبار دیدم که عده ای از داعشی ها را در عراق دستگیر و آنان در اعترافات خود گفته بودند که عربستان و آمریکا کمک های مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی داشته اند.

*دروغ غربی ها در مبارزه با داعش

این مرجع تقلید غربی ها را دروغ گویان عرصه مبارزه با داعش دانستند و بیان داشتند: اظهارات یکی از تحلیل گران مراکز پژوهشی آمریکا درباره داعش در ظاهر نقد است؛ اما در باطن نشان می دهد که به دنبال تشکیل حکومت برای آنان بوده و بنده امیدوارم مسلمین برای مقابله با آنان دست به دست یکدیگر دهند.    

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: امروز دروغ غربی ها در مبارزه با داعش و حقوق بشر روشن شده است.

*ابراز تاسف از سکوت کشورهای اسلامی در قبال فاجعه منا

این استاد عالی مقام حوزه در ادامه با اشاره به فاجعه مصیبت بار منا، اظهار داشتند: چنین فاجعه ای در ناریخ اسلام بی سابقه بود؛ اما متاسفانه کشورهای اسلامی که در این حادثه تلفات نیز داشته اند، سکوت کردند؛ چراکه وابسته مالی به عربستان هستند.

*انتقاد شدید از سکوت مجامع بین المللی

معظم له با انتقاد شدید از سکوت مجامع بین المللی نسبت به فاجعه منا، ابراز داشتند: متأسفانه هزاران نفر در این فاجعه تلف شدند؛ اما مجامع بین المللی سکوت کردند.

*نگارش نامه به علمای اسلام

ایشان همچنین به ابراز گلایه از سکوت علمای اسلام پرداختند و گفتند: متاسفانه علمای اسلام و مسئولان کشورهای اسلامی نیز ساکت بودند؛ در حالی که وظیفه سنگینی دارند؛ بنده بنا دارم نامه جامعی خطاب به علمای اسلام به خصوص علمای حاضر در کنگره جهانی مبارزه با تکفیر در باب چرایی سکوت نسبت به فاجعه منا نگارش کنم؛ چراکه در روز قیامت باید پاسخگو باشیم.

این مرجع تقلید یادآور شدند: اگر فاجعه امسال منا، قضا و قدر بود، باید مراقب باشید که سال آینده نیز چنین قضا و قدری تکرار نشود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی وظیفه صدا و سیما را نسبت به تبیین فاجعه منا سنگین دانستند و گفتند: رسانه ملی باید این خلاها را پر کرده و ریشه یابی این سکوت را مشخص، منتشر و دنیا را باخبر کند.

*معارف اسلامی سخنان بی پایه دشمنان را زیر سوال می برد

این مفسر قرآن کریم در ادامه وعده یاری خداوند و قوت و قدرت فرهنگ معارف اسلامی را بزرگ ترین سرمایه در مقابل ابزار دشمن عنوان کردند و افزودند: معارف اسلامی و حقانیت نظام ما به گونه ای است که می تواند به مقابله با حرف های بی پایه و اساس دشمنان بپردازد.

این استاد درس خارج حوزه با تاکید بر اینکه صدا و سیما به رویکرد فرهنگی در برنامه های گروه های گوناگون مردم توجه داشته باشد، خاطرنشان ساختند: مسیر پژوهش ها نیز باید در این راستا باشد تا خوراک فرهنگی مورد نیاز برنامه سازی را فراهم کند.

معظم له بر لزوم شناسایی دردهای جامعه از سوی رسانه ملی تاکید و تصریح کردند: صدا و سیما نباید منتظر طرح مشکلات از سوی دیگران باشد؛ بلکه خود باید در تمام زوایای جامعه گردش کرده؛ اطلاع داشته و بیماری های جامعه را شناسایی و به موقع وارد میدان شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه برنامه سازی های صدا و سیما در مناسبت های گوناگون از جمله انتخابات و راهپیمایی نشان دهنده توجه مردم به این رسانه است، اظهار داشتند: مردم گوش شنوایی نسبت به رسانه ملی دارند؛ البته باید ریشه های دشمن و رسانه های آنان را سوزاند.

*برخی تفکر تجاری نسبت به اینترنت دارند

ایشان با ابراز تاسف از تفکری که به دنبال بالابردن سطح اینترنت در جامعه بود، گفتند: متاسفانه اخیرا تفکری پیدا شده که باید سطح اینترنت را بالا ببریم؛ در حالی که چنین تفکری بر پایه تجارت و درآمد بیشتر بود؛ اما امروز چشم باز کرده اند و می بینند از آنجا که کنترل صحیحی صورت نگرفته، آثار بسیار سوئی از جمله افزایش طلاق وکاهش ازدواج در جامعه گذاشته است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: باید جنبه های مثبت فضای مجازی و اینترنت را گسترش و جنبه های منفی آن کنترل نمود.

این استاد درس خارج حوزه همچنین بر لزوم هدفمند سازی برنامه های رسانه ملی تاکید کردند و گفتند: حتی سریال های طنز نیز باید هدف داشته باشد و مسائل فرهنگی، اعتقادی، اخلاقی و انقلابی را در خود جای داده و صرفا هدف تفریح و سرگرمی نباشد.

معظم له بر لزوم مراقبت صدا و سیما از نفوذ فرهنگ رسانه ای غرب تاکید و تصریح کردند: مسئولان رسانه ملی مراقب باشند تا برنامه های این رسانه شبیه برنامه های رسانه های غربی نبوده و تسلیم فرهنگ غربی نشوند.

*لزوم بی طرفی رسانه ملی در مسائل سیاسی  

ایشان در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر فراجناحی بودن رسانه ملی، اظهار داشتند: اخیرا شکایت هایی از برخی مسائل شنیده می شود و بنده نیز بعضی برنامه ها را درباره برجام گوش می دادم که متوجه شدم کمی از خط اعتدال عبور شد؛ اگرچه شاید قصد و غرضی نبوده است.

این مرجع تقلید افزودند: مسئولان صدا و سیما باید توجه داشته باشند گاهی در سطوح بالا خبری نیست؛ اما در سطوح پایین افکار خود را در برنامه ها و برنامه ریزی ها اعمال می کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان تصریح کردند: باید اصالت ها و حق کشور، انقلاب، رهبر، مقامات مسئول و خادمین کشور محفوظ باشد و رعایت اعتدال را در جناح ها داشته باشند.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha