سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ |۲ محرم ۱۴۴۶ | Jul 9, 2024
حجت الاسلام میر صالح حسینی

حوزه/ ضعف اعتقادی، فکر انجام قتل و حتی خودکشی را در جامعه افزایش می دهد ؛ همزمان با توسعه اقتصادی باید به توسعه معنوی نیز توجه داشته باشیم که اگر این مساله را نادیده بگیریم بحران های ما تشدید می شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام میر صالح حسینی در  پپش نشست تخصصی همایش « انسان، جامعه و سلامت» گفت: گروهی از جامعه شناسان بیان می کنند سلامت انسانی فرد، باعث سلامت اجتماعی می شود.

وی افزود: اگر انسان ها سالم  و واکسینه شدند، جامعه نیز از بیماری خواهد رهید؛ اگر انسان ها سالم باشند بیماری نخواهند داشت تا به جامعه سرایت دهند.

محقق و پژوهشگر حوزه خاطرنشان کرد: جسم فردی بیمار، این بیماری را به جامعه منتقل کرده و به آن آسیب می زند؛ فردی که چند شغله است، دیگر فرصت آرامش و رسیدگی به خانواده را نخواهد داشت؛ یا فردی که از نظر روانی مشکل داشته باشد خانواده و جامعه اطراف خود را نیز آلوده خواهد کرد.

پژوهشگر حوزوی بیان کرد: برخی دیگر معتقد هستند که سلامت، از جامعه به انسان و افراد می رسد؛ یعنی اگر بحران های اجتماعی را از بین ببریم، افراد نیز سالم خواهند ماند؛ بیکاری جوانان، امنیت شغلی نداشتن، امنیت روانی نداشتن و مشکلات اقتصادی و فرهنگی، می تواند افراد را نیز آلوده کند.

حجت الاسلام حسینی اظهارکرد: در حوزه هدایت اجتماعی نیز نظرات مختلفی مطرح میشود که برخی از نظریه پردازان بر لزوم هدایت قشری و تک نگرانه اصرار دارند؛ مثلا اینکه برای کنترل اعتیاد، دستور کنترل مرزهای کشور را می دهند.

وی افزود: این نگاه باعث می شود که سرقت و یا فحشا در یک جامعه بیشتر شود که البته تنها به این دلیل نیست بلکه اگر نگاه سیستمی و همه جانبه انجام نشود، مشکلات دیگری ایجاد می شود.

محقق و پژوهشگر حوزه خاطرنشان کرد: قطعا مشکلات اجتماعی دارای شاخصه های مختلفی است که برای درمان آنها نیز باید کلی نگر بود.

وی بیان کرد: در بیماری های اجتماعی، شخصیت ضد اجتماعی ایجاد می شود که این افراد، به تخریب اموال عمومی دست می زنند؛ این بیماری اجتماعی به دلیل شخصیت ضد جامعه است که باعث می شود که این افراد حتی عذاب وجدان هم ندارد.

حجت الاسلام حسینی اظهارکرد: این افراد، در خوشبینانه ترین حالت ممکن است اگر هوش بالایی داشته باشد، یک رانت خوار و سارق کلان خواهد شد و اگر هوش ضعیفی داشته باشد به سرقت های خرد دست خواهند زد.

وی افزود: اعتیاد و مواد مخدر که یکی از مشکلات جامعه ما است در چند حوزه رایج شده است؛ برخی از مواد غیر محرک، افراد را سست می کند ولی برخی از مواد محرک، افراد را پرجوش و خروش می کند و باعث می شود که افراد دست به جنایات خاص بزنند.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: برخی از مسایلی که دچار افسردگی می شود می تواند در جامعه نقش آفرین باشد و مشکلات اجتماعی را بیشتر کند.

پژوهشگر حوزوی بیان کرد: بیکاری، خود یک بیماری اجتماعی است؛ البته بیکاری تنها از نظر درآمد نیست، بلکه مساله شغل مناسب است؛ اگر یک فردی که مهندسی شیمی دارد وقتی او را نگهبان یک کارخانه شیمی می کنند، این افراد مستعد بیماری می شوند.

حجت الاسلام حسینی اظهارکرد: افول معنویت و تضعیف عقاید در جامعه، بسیاری از بیماری های اجتماعی را گسترش داده است؛ ضعف در اعتقادات در معنویت احساس شرم از خدا را کاهش داده و افراد برای جلب سود به دیگران آسیب می زنند.

وی افزود: ضعف اعتقادی، فکر انجام قتل و حتی خودکشی را در جامعه افزایش می دهد ؛ همزمان با توسعه اقتصادی باید به توسعه معنوی نیز توجه داشته باشیم که اگر این مساله را نادیده بگیریم بحران های ما تشدید می شوند.

محقق و پژوهشگر حوزه خاطرنشان کرد: کم اهمیت دادن به مسایل بزرگ و اهمیت دادن به مسایل کوچک از جمله مهمترین بیماری های اجتماعی است؛ افزایش طلاق در جامعه به 20 نفر رسیده است؛ کودکان خیابانی، مرگ در اثر تصادفات، کودک آزاری و بیکاری از مهمترین آسیب های اجتماعی است ولی گاهی برای یک امر بسیار ناچیز این همه در جامعه و مجلس و فضای سیاسی کشور چالش ایجاد می شود و پول های کلانی خرج می شود که یک نقطه ضعف یک مسئول را فدای تسویه حساب های سیاسی کنند.

پژوهشگر حوزوی بیان کرد: متاسفانه در جامعه به جای تحکیم خانواده، صداوسیمای ما 2 ساعت وقت مردم را می گیرد که چگونه یک میوه را به اشکال مختلف دربیاورند؛بسیاری از طلاق هایی که در جامعه ما رخ می دهد به این خاطر است که مردم شیوه ارتباط با همسر را بلد نیستند ورسانه ها باید این مهارت ها را به جامعه منتقل کنند.

حجت الاسلام حسینی اظهارکرد: یکی از بیماری های جامعه، بحث تکنولوژی های نوین است؛ این تکنولوژی ها باعث شده است که مشکلات و بیماری های جسمی و روحی و روانی متعددی در جامعه ایجاد شود؛ اگر این مشکلات کمتر به مردم گفته می شود به خاطر مسایل اقتصادی و سودآوری این وسایل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha