یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
حجت الاسلام حسینخانی

حوزه/ معاون تهذیب حوزه، روحانیت و حوزه های علمیه را طلایه دار ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین هادی حسینخانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: کتاب و کتابخوانی همواره یکی از تاکیدات خاص رهبر معظم انقلاب و علما و بزرگان ما این بوده که باید در جهت رشد فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در جامعه تلاش کرد.

وی افزود: طبعاً هر کدام از اقشار و گروه های اجتماعی در این خصوص می توانند نقشی ایفا کنند، اما به نظر بنده طلاب و فضلای حوزه های علمیه، نقش مهم تر و چشم گیرتری برعهده دارند چرا که با ابزار تبلیغی که در اختیار دارند می توانند جامعه را به سمت کتاب خواندن سوق دهند.

نقش روحانیت در اشاعه فرهنگ مطالعه

این استاد اخلاق حوزه همچنین ادامه داد: در واقع انتظاری که از نهاد روحانیت هم می رود این است که الزامات و ضرورت های ترویج فرهنگ مطالعه را برای آحاد مردم به خصوص اقشار مرجع و تاثیرگذار گوشزد نماید و با کار فرهنگی و تبلیغی به عملی شدن یکی از مطالبات بسیار مهم مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشاند.

وی اضافه کرد: البته روحانیون باید قبل از هر چیز باید خود و خانواده و اطرافیانشان علاقه مند به مطالعه باشند تا بعد بتوانند این فرهنگ و رویه را به دیگر اقشار جامعه تسری بخشند.

فاصله تاسف باری که نگران کننده است!

حجت الاسلام و المسلمین حسینخانی بیان داشت: فاصله معنادار بخش زیادی از جامعه ما با این تاریخ و فرهنگ معتبر و دیرینه با مطالعه و کتاب خوانی ، تاسف بار و نگران کننده است و این در حالی است که فرهنگ شفاهی و استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی این روزها بیش از پیش احساس می شود.

وی همچنین افزود: این در حالی است که کتاب یکی از سودمندترین تحفه هایی است که خدای تعالی به بشر ارزانی داشته است و قسم بر قلم و آنچه می نویسند در آیه مبارکه «والقلم و ما یسطرون» تاکیدی است بر این که از نگاه آیین و دین مبین اسلام کتاب و نوشتن از چه جایگاه و منزلتی برخوردار است.

معاون تهذیب حوزه های علمیه گفت: در واقع خداوند، وجود انسان را به قدرت فکر و دانایی از سایر موجودات ممتاز کرده است و از این حیث ترویج کتابخوانی ، نسخه تعالی فرهنگی جامعه به شمار می رود که نباید از اهمیت این موضوع غفلت کرد.

ترویج کتابخوانی در سایه برنامه ریزی فرهنگی

معاون تهذیب حوزه های علمیه ابراز داشت: ترغیب آحاد جامعه به ویژه نسل جوان به مطالعه و اُنس با کتاب البته نیازمند برنامه ریزی دقیق و منسجم است و مساله ای نیست که حالا ما فکر کنیم که در کوتاه مدت همه نتایج آن قابل مشاهده باشد و به همه اهداف برسیم.

وی همچنین یادآور شد: از این نکته نیز نباید غافل شد که به هر حال کتابخوانی خودش یک تفریح پرسود می باشد و می تواند بهترین پرکننده ایام فراغت افراد باشد؛ واقعاً حیف است که انسان گاهی می بیند برخی افراد چقدر وقت خود را بی جهت در بعضی مجالس یا پای برنامه های کم محتوا و بی محتوا تلویزیون و یا سرک کشیدن در سایت ها و شبکه های اجتماعی نامناسب به بطالت می گذرانند.

مطالعه کتاب؛ شاخصه رشد فرهنگی

وی تصریح کرد: بی شک فرهنگ یک جامعه وقتی می تواند سیر صعودی داشته باشد که قبل از هر چیز اعضای آن اهل اندیشیدن باشند و لازمه اندیشه و تفکر نیز لاجرم ، مطالعه و علاقه مندی به مساله کتابخوانی است.

حجت الاسلام حسین خانی گفت: از این رو بنده معتقدم که مطالعه باید به طور خاص در فرهنگ عمومی جامعه ما جای خود را باز کند و برای رسیدن به این هدف هم حوزویان و دانشگاهیان به عنوان گروه های مرجع در جامعه و هم رسانه های جمعی و مسئولان وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

انتظاری که از رسانه ها می رود

وی در خاتمه افزود: به خصوص رسانه ها و از جمله رسانه ملی که در مطالب و برنامه های خود می توانند بهترین عامل افزایش انگیزه توده های مردم به خصوص کودکان و نوجوانان به مطالعه و کتاب خوانی باشند تا ان شاءالله در آینده نزدیک شاهد افزایش محسوس سرانه مطالعه در کشور باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha