چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
حجت الاسلام علی محمدی /سازمان اوقاف

حوزه/ بحث خیریه خاستگاه غربی دارد، اما خاستگاه وقف از ادیان الهی و مکتب غنی اسلام است،. وقف جامع تر و ماندگار تر از خیریه است، چرا که خیریه با هواهای نفسانی افراد قابل تغییر است، اما وقف برخلاف نیات واقف تغییر نمی کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی، پیش از ظهر امروز در همایش وقف و رسانه، در مرکزهمایش های صدا و سیما با با تاکید بر ضرورت توسعه فرهنگ وقف، گفت: عموما در کشورهای اسلامی دولت هایی که ضد دین، قرآن و اهل بیت علیهم السلام بودند هر کدام درصدد از بین بردن موقوفات بوده اند و در کشور ما نیز در سه دوره نادرشاه، رضا شاه و اصلاحات ارضی این اتفاق افتاد، اما با رهبری امام خمینی(ع) نظام جمهوری اسلامی به وجود آمد و دوباره وقف توسط امام احیا شد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) احیاگر و حامی وقف در عصر حاضر بود، ایشان در اردیبهشت سال 1358 در حالی که 70 روز از پیروزی انقلاب گذشته بود، گفتند "موقافات باید به حال وقفیه خود بماند و وقف استمرار یابد".

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف وامور خیریه افزود: بعد از امام(ره) نیز مقام معظم رهبری در بیانات، پیام ها و استفتئاءتشان حامی حقیقی وقف بوده و هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی، پرداختن به موضوع وقف را امری مهم در رسانه توصیف کرد و گفت: در دوره پهلوی، وقف در ذائقه مردم تلخ معرفی شد که هنوز نیز رسوبات آن در جامعه وجود دارد.

وی در ادامه با مقایسه خیریه و وقف، ابراز داشت: بحث خیریه خاستگاه غربی دارد، اما خاستگاه وقف از ادیان الهی و مکتب غنی اسلام است،. وقف جامع تر و ماندگار تر از خیریه است، چرا که خیریه با هواهای نفسانی افراد قابل تغییر است، اما وقف برخلاف نیات واقف تغییر نمی کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با اشاره به چاه ها و نخلستان هایی که امیرالمومنین(ع) با دستان خود فراهم کرده و وقف کرده اند و هنوز هم در اطراف مسجد شجره ماندگار است، گفت: باید وقف را خوب، زیبا و گوارا به مردم معرفی کنیم، چرا که وقف در تمام شئونات زندگی از ولادت تا رحلت نقش دارد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف وامور خیریه خاطر نشان کرد: مطالبی که درباره وقف می گوییم باید اولا متقن و اساسی باشد، ثانیا به زبان ساده و مردمی تبیین شود و همچنین در نوع بیان حاشیه ایجاد نشود تا وقف دلپذیر با ذائقه مردم معرفی گردد.

وی خاطر نشان کرد: پایبندی به اصل و اساس و حقیقت وقف لازم است، امام در زمان جنگ تحمیلی وقتی استفتاء شد که از موقوفات آستان قدس رضوی برای اداره امور جنگ استفاده کنیم امام گفتند "جایز نیست"، لذا تقید و پایبندی به اصل وقف باید همواره رعایت شود .

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان گفت: باید اعتماد بخشی و اطمینان دهی نسبت به مقوله وقف در جامعه نهادینه شود تا واقفین با اطمینان بیشتر نیات وقفی خود را اجرایی نمایند.

انتهای پیام /313/34

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha