دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
کد خبر: 364379
۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
عماد افروغ

حوزه/ سوال اینجاست که آیا فرهنگ موضوعی استخدامی کاربردی یا مخدوم است؛ هیچ چیزی جز انسان و تعالی و رشد انسان مخدوم نیست؛ فرهنگ همیشه باید خادم باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر عماد افروغ امروز در همایش «دین و نظریه فرهنگی» در بنیاد  بین المللی علوم وحیانی اسرا گفت: انسان فرهنگ ساز و تاریخ ساز است نه برعکس.

وی افزود: اگر بخواهیم نظریه فرهنگی را مورد بحث قراردهیم، باید بین فرهنگ و نظریه فرهنگی رابطه متناسب برقرار کنیم و هر تعریفی که از نظریه مطرح کنیم در مورد معنا و مولفه ها و شرایط بررسی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ را دایر مدار امر ذهنی بیناذهنی معنایی، معرفتی و فردی و عاملیت و تاریخی و هنجاری و آداب و فلسفه و دین می دانیم؛ هرجا که سخن از ایده و معنا است باید از فرهنگ نیز سخن به میان آورد.

در فرهنگ باید به دنبال یک وحدت در عین کثرت باشیم

استاد دانشگاه بیان کرد: یکی از کارکردهای مهمی که برای فرهنگ می توان ذکر کرد، امتیاز بخشی و یا تمایز بخشی و یا هر دو است؛ در فرهنگ نیز باید به دنبال یک وحدت در عین کثرت باشیم.

نظریه پرداز عرصه فرهنگ گفت: اولین پرسش در اینجا آن است که آیا می توانیم یک پرسش فلسفی در خصوص تقدم و تاخر فرهنگی داشته باشیم که این مساله تنها با یک فکر فلسفی امکان پذیر است.

افروغ اظهارکرد: سوال دیگر این است که آیا واقعیت بیرونی و ضرورت بیرونی و شیئیتی در خارج وجود دارد یا خیر؛ پسامدرن ها دچار یک مغالطه زبانی می شوند؛ حال سوال اینجاست که آیا فرهنگ نیز قرار است با این گونه دسته بندی ها حساب شود یا خیر؟

وی افزود: رئالیسم انتقادی بیان می کند که خصلتی که برای پدیده های طبیعی است برای اجتماعی نیز وجود دارد با این تفاوت اینکه در پدیده اجتماعی ممکن است انسان ها مسایلی را بدون توجه به آگاهی بعدی بوجود می آورند و یک واقعیت بیرونی ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: نباید مسایل فرهنگی را صرفا مثبت و یا فردی دید و به روابط ساخت یافته عینی که به عمل ما بر می گردد و الزاما خودآگاه نیز نیست داشته باشیم.

فرهنگ همیشه باید خادم باشد

استاد دانشگاه بیان کرد: سوال اینجاست که آیا فرهنگ موضوعی استخدامی کاربردی یا مخدوم است؛ هیچ چیزی جز انسان و تعالی و رشد انسان مخدوم نیست؛ فرهنگ همیشه باید خادم باشد.

نظریه پرداز عرصه فرهنگ گفت: حال سوال می شود که آیا فرهنگ رهایی بخش است یا محصور کننده؛ هرگاه نظامی را تعریف کردیم باید نقد درونی را از خود آن دنبال کنیم.

افروغ اظهارکرد: سوال اینجاست که آیا تصویری که از ولایت فقیه ارایه می شود منطبق بر انقلاب و نگاه رهبر انقلاب است یا خیر؟ و کسی نباید این مفهوم را دستخوش مبانی خود ساخته و ذهنی قراردهد و از این تفکر ناب انقلابی و دینی سو استفاده کند.

وی افزود: سوال بعدی این است که آیا فرهنگ نظریه بردار است یا خیر؟ نظریه خودش تبیین کننده است نه اینکه تبیین شود؛ پاسخ آری است زیرا فرهنگ می تواند یک اصل تبیین کننده باشد.

وی خاطرنشان کرد: برخی بیان می کنند که فرهنگ در زمانی بوجود آمده است که با طبیعت ایجاد شده است؛ پس اگر قائل به این دو نباشیم، می توان فرهنگ را مشمول گزاره های شناختی و حکایت گری هم دانست و در خصوص فرهنگ ها به داوری نشست و می توانیم در این زمینه ادعای وجه شناختی هم داشته باشیم.

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha