پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
حجت الاسلام نظری شاهرودی

حوزه/ معاون جامعه مدرسین بر لزوم حمایت جدی از پژوهش های کاربردی و دارای اولویت از سوی مسئولان امر شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن نظری شاهرودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن گرامیداشت ایام هفته پژوهش اظهار داشت: در طول سال های اخیر به خصوص در همین ایام با برپایی نشست ها و همایش هایی و همچنین تقدیر و تجلیل از محققین و پژوهشگران برتر نهادها و دستگاه های مختلف، به این مقوله بنیادین به طور خاص زیاد پرداخته شده است ، هر چند که ما تا رسیدن به نقطه مطلوب در عرصه پژوهش فاصله زیادی داریم.

رسالت مهم حوزه و دانشگاه در عرصه پژوهش

وی همچنین افزود: در این میان حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال اصلی و موتور محرکه علم و پژوهش کشور در همین سال ها گام های خوبی برداشته اند به خصوص در حوزه علمیه قم که ما اطلاع زیادی داریم آن چه محسوس است این که در یکی دو دهه گذشته اقدامات و کارهای بسیار خوب پژوهشی صورت گرفته به طوری که باید گفت حقیقتاً قدرت و وسعت پژوهشی امروز حوزه و نیز محصولات علمی و پژوهشی آن نسبت به سابق قابل قیاس نیست و ما در این رابطه به لطف الهی به دستاوردهای بسیار ارزشمندی رسیده ایم.

تقدیر از پژوهش های حوزوی

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: نتیجه بسیاری از این پژوهش ها نیز در جلسات و نمایشگاه های متعدد عرضه شده و مورد نقد و بررسی قرار گرفته است، ضمن آن که به طور خاص برخی از آن ها در قالب کتاب هایی فاخر و قابل توجه در همایش کتاب سال حوزه و نیز جشنواره علامه حلی و از این دست جشنواره ها از صاحبان آن ها تقدیر شده است.

همدلی مسئولانه؛ لازمه حمایت از پژوهش

وی همچنین گفت: بی شک در خصوص عرصه پژوهش و مسایل و مشکلات متبلابه آن همچنین الزامات و بایسته ها نکات بسیار زیادی وجود دارد که رفع آن ها نیازمند همدلی همه مسئولان و دست اندرکاران امور پژوهشی به خصوص حمایت عملی از عرصه های پژوهشی است.

لزوم پرهیز از موازی کاری و پژوهش های تکراری

حجت الاسلام و المسلمین نظری شاهرودی در ادامه سخنان خود بیان داشت: متاسفانه برخی مراکز علمی و پژوهشی کشور، کارهای تکراری و همپوشانی دارند و با توجه به مشکلات اقتصادی و این که به سختی منابع مالی تامین می شود ما باید به سمت و سویی برویم که پژوهش های دارای اولویت دار شناخته شده و مورد حمایت جدی قرار گیرد.

جهت دهی مطلوب به فعالیت های پژوهشی

وی اضافه کرد: از سویی هم در حوزه های علمیه و هم دانشگاه ها و دیگر مراکز علمی و اجرایی ، نیاز به ساماندهی و جهت دهی مطلوب فعالیت های پژوهشی کاملاً احساس می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: به هر حال آن چه ضرورت دارد این است که با هوشمندی و درک اقتضائات روز، یک تقسیم کاری صورت گرفته و حوزه های کاری به روشنی تعریف شود تا از کمترین منابع موجود بیشترین و بهترین بهره برداری صورت گیرد؛ قطعاً در این صورت خروجی کارها نیز بهتر و مطلوب تر می باشد چرا که کارهای پژوهشی بر اساس نیازسنجی واقعی صورت گرفته است.

باید به پژوهش و پژوهشگر بها داد

وی همچنین ابراز داشت: نکته حایز اهمیت دیگر این که اهمیت و ضرورت پژوهش و بهادادن به پژوهشگران باید برای همه مسئولان تصمیم گیر و تصمیم ساز به خوبی مشخص شود و تا این مساله به خوبی جا نیفتد حمایت واقعی از مقوله پژوهش صورت نمی گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین نظری شاهرودی در خاتمه گفت: بی تردید امروز اگر می خواهیم که عقب اُفتادگی های کشور را در عرصه های مختلف جبران کنیم و به نقطه مطلوب و مورد نظر دست یابیم، راهش این است که به علم و پژوهش توجه جدی کنیم و عالمان و محققان و پژوهشگران را به معنای واقعی ارج نهاده و از آن ها حمایت مادی و معنوی لازم را به عمل آوریم.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha