شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
علی ذوعلم

حوزه/عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: ریشه و جوهره تمدن اسلامی، جوهره تهاجمی نیست و نمی تواند باشد بلکه، دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با ظالم و دفاع از مظلوم را وظیفه خود می داند.

به گزارش خبرگزاری سرویس استان ها «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس کمیسیون مبانی نظری تمدن نوین اسلامی، امروز در آیین اختتامیه نخستین هفته علمی تمدن اسلامی، در دانشگاه علامه طباطبایی تهران با اشاره به این که تمدن اسلامی جزء مهمترین و کلانترین بحث های مطرح شده در جامعه علمی است، گفت: تمدن اسلامی اثر بخشی بیشتر در سرنوشت بشر دارد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه در زمینه تمدن دچار التقاط هستیم، باید تمدن مدنیت را رشد دهیم، چرا که قصد رجعت به گذشته را نداریم، ولی نمی خواهیم از صفر هم شروع کنیم.

وی تاکید کرد: تمدن اسلامی در سایر مناطق اسلامی لایه هایی ایجاد و شکل داده است و این توانمندی و ظرفیت و عقلانیت می تواند در سرنوشت جهان موثر باشد، بنابراین ما باید موضوعات غربی را کنار بگذاریم و مضرات آن را بزداییم تا در مباحث پژوهشی به سرانجام برسیم

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم با بیان این که باید در مباحث نظری به نقد بپردازیم و مبانی را به تولید و بازآفرینی برسانیم، ابراز داشت: این ارتقا مرتبط به بحث علوم انسانی و نقشی که دارد، می باشد، لذا می توان به مدل الگوی تمدن نوین اسلامی رسید، البته این امر باید به تدریج حاصل شود.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی که نقطه تحولی برای رشد و پیشرفت اسلام است، گفت: مقابله ما با غرب باید مقابله فکری و تمدنی باشد که ناشی از مبانی نظری متفاوت و نگرش و جهان بینی متفاوت است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: ریشه و جوهره تمدن اسلامی، جوهره تهاجمی نیست و نمی تواند باشد بلکه، دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با ظالم و دفاع از مظلوم را وظیفه خود می داند.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم ابراز کرد: تمدن نوین اسلامی فکر و مباحث عمیقی است که باید به صورت علمی به آن بپردازیم تا مسائل را روشن تر کنیم و امیدواریم به همگرایی اندیشه بین نخبگان برسیم.

وی یادآور شد:  باید جنبه بین المللی برای هفته تمدن نوین اسلامی در نظر بگیریم تا بتوانیم این جریان فرهیخته و ارزشمند را سراغاز جریان فکری و علمی قرار دهیم آغاز برای تمدن مطلوب و جهان مهدوی باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha