پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ |۲۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 27, 2024
جواد فاضل مفتی اعظم عراق

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر علمای اهل سنت و شعیه بر جامعیت اسلام اتفاق نظر داشته باشند بدون تردید این مهم یکی از مهترین محورهای وحدت امت اسلام می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز جمعه  در دیدار رئیس دارالافتاءعلمای  اهل سنت کشورعراق و هیئت همراه اظهارداشت: اهل سنت و تشیع باید باور داشته باشند که اسلام می تواند بشر امروز را اداره و مدیریت کند، باید باورداشته باشیم که دین اسلام همه مشکلات امروز دنیا بخصوص در مسائل تربیتی، اخلاقی، فقهی و حقوقی را پاسخگو است.

استاد حوزه خطاب  گفت: امروز دشمن با همه توان در مقابل اسلام ایستاده است، و دریافته اسلام دین کامل و پاسخگوی تمام دغدغده های جامعه بشری می باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: دشمن دنبال اینست که اسلام را دینی ناقص، ضعیف و ناکارآمد نشان دهد.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: امروز متخصصین، خبرگان و محققان شیعه و سنی باید توجه اکید بر روی این موضوع داشته باشند و حوزه های شیعه و سنی باید مراقب باشند مطالبی که موجب تضعیف محور وحدت و کمک به اهداف پلید دشمن است را بیان نکنند.

وی تصریح کرد: دشمن خوب دین اسلام را شناخته، رحمت و رحمایت دین اسلام را شناسایی کرده و از همین عرصه با خلق نامشروع گروهی جنایتکار با عنوان داعش در حال تحریف اسلام و از بین بردن نام اسلام است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: ما خوشحالیم که امروز علمای شیعه و سنی به این نکته رسیده اند که دشمن فقط مخالف شیعه یا اهل سنت نیست، امروز دشمنان اسلام هم با شیعه مخالفند و هم با اهل سنت، بطوریکه در به خاک و خون کشیدن آنان هیچ تفاوتی قائل نیستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: امت اسلام دریافته اند که امروز دشمن جبهه خودش را در مقال کل اسلام به صف کرده و از هیچ توطئه و حربه ای فروگذار نمی کند.

نویسنده کتاب «قاعدة الفراغ و التجاوز» ادامه داد: دشمن امروز در برابر انقلاب اسلامی ایران، علما، حوزه ها صف آرایی نکرده است او در برابر اساس اسلام ایستاده و به دنبال از بین بردن همه چیز است.

استاد حوزه در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت ارتباط علمی میان حوزه های شیعه و اهل سنت تاکید کرد و گفت: امروز وجود یک ارتباط عمیق علمی میان حوزه های شیعه و اهل سنت، حوزه های شیعه عراق با اهل سنت عراق بیش از گذشته نیاز است، در سایه همین تعاملات بسیاری از مسائل اختلافی برطرف و نقاط مشترک به دور از جریانات سیاسی تبلوّر بیشتری پیدا خواهد کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: هر چه میان حوزه های شیعه و اهل سنت، تعاملات و برنامه های پژوهشی و علمی عمیق ترشود بدون تردید نقاط مشترک بیشتری پیدا خواهد شد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به تالیف «موسوعه احکام اطفال » در هشت جلد بیان داشت: به همت محققان این مرکز که از برکات حوزه های علمیه می باشد، کتابی هشت جلدی که تاکنون 6 جلد آن منتشر شده است، پیرامون احکام کودکان مشتمل بر طرح آراء شیعه و مذاهب اهل سنت به رشته تحریر در آمده است و این را دنیا می فهمد که اسلام حتی برای کودکان حرف دارد و نسبت به گرایش به اسلام اقبال نشان می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به مفتی اعظم اهل سنت عراق گفت: امروز به نظر می رسد این اتهام و افتراء صدها ساله ای که برخی علمای اهل سنت به شیعیان پیرامون تحریف قرآن کریم و عمل به قرآن تحریف شده بسته اند به پایان خودش رسیده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: شما و سایر علمای اهل سنت این تهمتی را که نسبت به شیعیان وارد ساخته اند را دنبال کنید و بگوید شیعه همان قرآنی که بر رسول خدا(ص) نازل شده است را مورد استفاده قرار داده و همان تفاسیری را نوشته است که برگرفته از بزرگترین معجزه پیامبر اسلام(ص) از زمان شیخ طوسی(ره) تا کنون توسط علمای بزرگ شیعه به رشته تحریر در آمده است.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: دشمن از لسان برخی از علمای اهل سنت بر شیعیان تاخت و تهمت های ناروایی را نسبت دادند، دشمنان هم از کتاب هم در لسان میان امت اسلام جدایی انداختند و امروز، روزی است که همه این اختلافات جای خودش را به اشتراکات و نقاط وحدت بخش بدهند، چرا راه مبارزه با دشمن حلیه گر فقط اتحاد و وحدت اسلامی است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: ما معتقدیم که در کلماتی که در توحید و بیان ائمه اطهار(ع) آمده است قابل مقایسه با روایات اهل سنت نیست، من بدون هیچ تعصب و کاملاً واضح و آشکار می گویم، این جفاست اگر ما بگوییم شیعه در باب توحید ضعفی دارد.

وی افزود: ما در این مرکز «موسوعه عقاید ائمه اطهار(ع)» را در 20 جلد به رشته تحریر درآورده ایم که در حال حاضر دو جلد آن منتشر شده است، ببنید چه تعابیری پیرامون توحید اززبان امیرالمومنین(ع) و سایر ائمه معصومین(ع) جمع آوری شده است.

عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: امروز شیعه قوی ترین تعابیر توحیدی منطبق با قرآن کریم را دارد که لازم است مورد مطالعه علمای اهل سنت قرار بگیرد.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: در دنیای کنونی که استکبار در مقابل اسلام و امت مظلوم اسلامی با همه توان صف ارایی کرده است، وحدت و انسجام تنها عامل و راه نجات است.

لازم به ذکر است، در پایان این نشست صمیمی در خصوص مسائل فقهی میان مفتی اعظم اهل سنت عراق و آیت الله فاضل لنکرانی مباحثی به طور عمیق به زبان عربی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام    313/17                 
 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha