دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
حجت الاسلام محمد شمس مدیر حوزه یزد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه یزد با تاکید براینکه نیازمند توسعه موقوفات حوزوی درکشور هستیم،گفت: امروز به جای برگزاری همایش های پر هزینه در امر وقف می توان در زمینه تبلیغات چهره به چهره از وجود روحانیون بهره برد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد شمس در  گفتگو  با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، درخصوص ارتباط میان وقف و استقلال حوزه های علمیه اظهار داشت: درست است که دولت موظف به مساعدت مالی و معنوی از حوزه های علمیه است اما اگر حوزه علمیه با اندازه کافی موقوفات در اختیار داشته باشد دیگر حوزه نیازی ندارد که برای تأمین مخارج و هزینه های جاری خود، دست نیاز به سوی دولت و دیگر افراد جامعه دراز کند.

مدیر حوزه علمیه استان یزد افزود: البته این سخن به این معنا نیست که دولت هیچ وظیفه ای در قبال تأمین مالی حوزه های علمیه ندارد، زیرا به حمدلله حوزه های علمیه تشیع و روحانیت در طول تاریخ همیشه مستقل عمل کرده اند، اما همانطور که دولت اسلامی در این کشور مستقر است توقع است که دولت اسلامی از حوزه های علمیه حمایت کند، همانطور که رهبر معظم انقلاب در سفری که چند سال پیش به قم داشتند فرمودند که کمک به حوزه ها با استقلال حوزه منافاتی ندارد و دولت اسلامی وظیفه دارد از حوزه های علمیه حمایت کند، منتها به هیچ وجه معنایش این نیست که حوزه ها وابسته به دولت شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر این وظیفه دولت است زیرا کارهای عمرانی حوزه همانند کارهای عمرانی دیگر است؛ بنابراین دولت باید بدون چشم داشت به حوزه ها کمک کند و از طرف دیگر علما و روحانیون و طلاب نیز نباید نگران این کمک ها باشند.

حجت الاسلام و المسلمین شمس در خصوص راهکارهای گسترش وقف در جامعه با رویکرد حوزه خاطرنشان کرد: گسترش فرهنگ وقف در جامعه مستلزم فرهنگ سازی تمام ارگان ها و تریبون به دستان در جامعه است تا به خوبی وقف را به مردم بشناسانند و با تبیین ابعاد مختلف این فریضه الهی زمینه گرایش هرچه بیشتر مردم را به این امر فراهم سازند.

مدیر حوزه علمیه استان یزد با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از واقفین از نیاز حوزه ها به محیط آموزشی و.. خبر ندارند گفت: روحانیون در ترویج این امر پسندیده بسیار می توانند موثر باشند و با اختصاص دقایقی از سخنرانی خود در مراسم ها به موضوع وقف و بیان احادیث و روایاتی که در این زمینه وجود دارد در این مهم می توانند نقش بسزایی را ایفا کنند.

وی عنوان کرد: بیشتر همایش هایی که در زمینه وقف در کشور برگزار می شود نمی تواند راهگشای و کلید قفل فرهنگ وقف در جامعه باشد زیرا در بسیاری از موارد این همایش ها خروجی قابل قبولی را ندارد اما به جای هزینه در این امر می توان در زمینه تبلیغات چهره به چهره اقدام به ترویج فرهنگ وقف کرد بنابراین باید روحانیون با شناسایی افراد خیر در محله و محلی که در آن اقدام به خواندن نماز جماعت می کنند ثرمتندان محل را به گسترش وقف در جامعه سوق دهند.

وی اذعان داشت: صدا و سیما و رسانه های خبری و مجازی با تولید و پرداختن به موضوعات وقف چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم در این مهم بسیار می توانند تأثیر گذار باشند زیرا در بسیاری از موارد پرداختن غیر مستقیم به موضوعات بیشتر جواب می دهد.

وی تعداد موقوفات شناسایی شده حوزه علمیه در سطح استان یزد را محدود عنوان کرد و ادامه داد: با تفاهم نمامه و جلساتی که با اوقاف استان یزد داشته ایم در صدد شناسایی و احیای موقوفات مدارس سراسر استان یزد هستیم اما باید دانست که موقوفات حال حاضر مدارس علمیه استان یزد جوابگوی مخارج حوزه های علمیه نیست زیرا بسیاری از این موقوفات یا زیر نظر مستقیم حوزه های علمیه اداره نمی شود و یا اینکه با گذشت سال های متمادی تخریب شده است و نیاز به احیا و بازسازی دارند

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha