شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ |۱۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 22, 2024
کد خبر: 368774
۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
الفقه الاسلامی فی قسم المعاملات

حوزه/ کتاب "الفقه الاسلامی فی قسم المعاملات" اثر آیت الله سید محمدتقی مدرسی از علمای کربلا چاپ و منتشر شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» به تازگی کتاب "الفقه الاسلامی فی قسم المعاملات" اثر آیت الله سید محمدتقی مدرسی منتشر شد.

این کتاب بخشی از سلسله کتاب های آیت الله مدرسی در مورد معاملات فقه اسلامی است که سایر بخش های آن به شرح کتاب شرائع محقق حلی اختصاص دارد که در نهایت این بخش از سلسله بحث ها پس از چهار سال به صورت کتاب حاضر چاپ و منتشر شد.

کتاب حاضر متشکل از دو بخش است که مؤلف در بخش اول آن در سه محور به بحث های مقدماتی پرداخته که عبارتند از: محور اول: قانون بین الملل محتاج اسلام است. محور دوم: مراحل تحول فقه اسلامی، محور سوم: اشکالات در روش.

اما مؤلف در بخش دوم کتاب، از هر بحث با عنوان "جملة من البحوث" یاد کرده و به شرح و بیان آن می پرازد و در هر بحثی که وارد می شود در نه فصل به آن می پردازد.

اما کتاب از لحاظ روش تحقیق بر اصول زیر استوار است:

1. تدبر در قرآن کریم برای استنباط حکمت هایی که احکام از آنها ناشی می شود و همچنین شناخت ارزش های تشریع ها و قواعد فقهی و پس از آن بررسی و تاکلی در سنت و روایات به عنوان تفسیرگر آیات و تطبیق آن بر اوضاع روز.

2. بررسی شرایط روزگار که در واقع همان موضوعات احکام فقهی هستند و بدون توجه کافی به این موضوعات، نمی توان به احکام شرعی پی برد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha